یزد- مدیرحفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری ) از مهر تاکنون ) یک و ۸ دهم میلیمتر بوده و استان یزد کمترین میزان بارندگی را در سطح کشور داشته است.

استان یزد در سال آبی جاری کم بارش ترین استان در سطح کشور است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حکیمی اظهار داشت: متوسط بارندگی استان در سال  آبی جاری  از  مهرماه تاکنون یک و ۸ دهم میلیمتر بوده و استان یزد کمترین میزان بارندگی را در سطح کشور داشته است.
 
وی  افزود: بیشترین میزان بارندگی در سطح استان  مربوط به ده بالا  با  هشت و ۲ دهم میلیمتر بارندگی  می باشد.
حکیمی با بیان این مطلب که  دشت یزد- اردکان یکی از حیاتی ترین دشتهای استان می باشد، اظهارداشت:  مناطق مهم تامین آب شرب، دراین دشت قرار دارد از جمله چاه های چرخاب و منطقه یزدگرد، این دشت در حال حاضر بدلیل افت سطح آب، تغییر کیفیت و پدیده نشست زمین به عنوان دشت ممنوعه بحرانی به شمار می رود.
 
مدیرحفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد عمده ترین مشکل  در منطقه را حفر چاه  های غیرمجاز در محیط های محصور و  گلخانه ای  عنوان نمود و گفت: برای مقابله با این مشکل لازم است اکیپ ویژه ای شامل نماینده آب منطقه ای یزد، نماینده دادستان و نماینده فرمانداری تشکیل و به طور مستمر از واحدهای مذکور بازدید و نسبت به شناسایی چاههای غیرمجاز اقدام نمایند .
حکیمی افزود:  این اکیپ در  حوزه شهرستان اشکذر تشکیل و شروع به کار نموده که تاکنون ۱۹ حلقه چاه  غیر مجاز شناسایی شده که   ۱۳ حلقه از این چاهها  پر و مسلوب المنفعه و ۴ حلقه نیز پلمپ شده اند و موضوع جبران خسارت وارده آبخوان در دستور کار شرکت آب منطقه ای یزد  قرار دارد.
مدیر حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد در مورد خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی گفت: با توجه به نتایج خوب اجرای  این طرح در سال گذشته و صرفه جوئی ۴۴ میلیون متر مکعب آب در سال جاری نیز  این طرح به مدت ۴۵ روز در حال اجرا می باشد که این اقدام فرهنگ سازی و زمینه تحویل حجمی آب را ایجاد می نماید.
وی افزود:  در شهرستان هایی از استان که شورای حفاظت  از منابع آب فعال تر بوده اقدامات حفاظتی، بهتر انجام شده است.
 
در ادامه رئیس ادره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد  اظهارداشت:  تشکیل اکیپ شناسائی، بازدید گلخانه ها و نواحی صنعتی که دارای  چاه غیر مجاز می باشند، نصب کنتور هوشمند وتحویل آب به صورت  حجمی و مدیریت مصرف آب  توسط کشاورزان  بهترین اقدام حفاظتی  از منابع آب بوده است .
عباس دهقان افزود:  با توجه به اهمیت و کمبود آب شرب باید  شبکه آبیاری  فضای سبز از شبکه آب  شرب جدا شود.

 
وی درپایان تأکید کرد:  ۳۸۴ انشعاب  آب شرب  که در آبیاری فضای سبز استفاده می شود باید  قطع شود چرا که در شش ماهه نخست  سال جاری حدود ۲ میلیون متر مکعب آب  مصرف شده، همچنین  ۶۶ انشعاب  در شهرستان زارچ که  حدود   ۱۶۳ هزار متر مکعب  مصرف داشته است  باید از شبکه آبیاری فضای سبز جدا گردد.
 
گفتنی است سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب  شهرستان یزد  باحضور  اعضاء  در فرمانداری  شهرستان یزد تشکیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.