۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 582054

مهم‌ترین تغییر در حوزه فرهنگ در لایحه بودجه سال ۹۷، حذف جدول ردیف ۱۷ می‌باشد. مجموعاً ۶۰ نهاد در ذیل این جدول قرار می‌گرفت. این جدول به مؤسسات غیردولتی در حوزه فرهنگی مربوط می‌شد که شامل نظارت دستگاه‌های ناظر بر عملکرد آنان همچون دیوان محاسبات نیستند.

گلایه های نمایندگان مجلس از آب رفتن بودجه فرهنگی

قدس آنلاین- در لایحه بودجه سال ۹۷ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعاً ۱۳۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این مبلغ، ۱۱۸۵ میلیارد تومان در بخش هزینه‌های جاری و ۱۲۶ میلیارد تومان مربوط به بخش تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای است.

مهم‌ترین تغییر در حوزه فرهنگ در لایحه بودجه سال ۹۷، حذف جدول ردیف ۱۷ می‌باشد. مجموعاً ۶۰ نهاد در ذیل این جدول قرار می‌گرفت. این جدول به مؤسسات غیردولتی در حوزه فرهنگی مربوط می‌شد که شامل نظارت دستگاه‌های ناظر بر عملکرد آنان همچون دیوان محاسبات نیستند. بودجه این ردیف برای سال ۹۶ حدود ۲۷۶ میلیارد تومان بود.

گلایه نهادهای قرآنی از بودجه این نهادها

سخنگوی کمیسیون فرهنگی درباره بودجه فرهنگی سال ۹۷ اظهار داشت: مهم‌ترین تغییری که در حوزه فرهنگی در لایحه بودجة ارائه‌شده به مجلس وجود دارد، بحث حذف ردیف ۱۷ است که بودجه دستگاه‌های متعددی از طریق این جدول پرداخت می‌شد، در حالی که برای سال آینده قرار است این جدول ردیف حذف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه گفت: حذف جدول ۱۷ ایرادی ندارد و توجیه دولت این است که با این کار نظارت بر دستگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی بهتر خواهد شد. اما نکته این است که اصل بودجه این جدول نباید حذف شود و بودجه‌ای که به دستگاه‌های ذی‌ربط جدول ۱۷ در نظر گرفته می‌شود باید در همان مؤسسات و نهادهای فرهنگی با نظارت بهتر اعمال شود.

نماینده مردم ملایر افزود: با انتشار لایحه بودجه ۹۷، برخی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از میزان بودجه اختصاص‌یافته به خود گلایه‌مند هستند. در حوزه فعالیت‌های قرآنی، بودجه سال ۹۶ به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد اما این رقم در بودجه ۹۷ به ۴۰ میلیارد تومان کاهش یافته است و اصحاب قرآن و متولیان نهادهای قرآنی به‌شدت از این مسئله ناراحت هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که لایحه بودجه ۹۷ مشکلات عدیده‌ای را در مسائل مختلف از جمله جابه‌جایی دستگاه‌ها دارد؛ ولو اینکه برای آن دستگاه‌ها یک دستگاه مادر پیش‌بینی کرده باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر تصریح کرد: با توجه به حذف جدول ردیف ۱۷، دستگاه‌ها و نهادهای مربوط به این جدول در ذیل چند دستگاه و نهاد مختلف از جمله وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی قرار خواهند گرفت. نگرانی اعضای کمیسیون فرهنگی در رابطه با کمّ و کیف حمایت‌هایی است که دستگاه‌های مادر باید به این دستگاه‌ها داشته باشند.

پژمانفر در پایان گفت کل بودجه فرهنگی قابل مقایسه با حوزه‌های دیگر نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.