رشت- مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان با تاکید بر ارتقای سطح سواد فضای مجازی مردم، گفت: باید ازسکوت‌های مصلحت آمیز رسانه‌ای در اغتشاشات پرهیز کنیم‌ و اجازه ندهیم باسکوت ما یک تعداد فراری میدان‌دار عرصه اطلاع رسانی به مردم باشند.

کلاغ های شایعه در فضای مجازی/ رسانه‌ها از سکوت مصلحت‌آمیز در اغتشاشات پرهیز کنند


 

به گزارش قدس آنلاین، گسترش دامنه نفوذ رسانه‌های اجتماعی در زندگی افراد جامعه اجتناب ناپذیر است، چه به لحاظ فردی و چه در بعد جمعی، در نتیجه روزانه تعداد بیشتری از افراد، کسب و کار ها، موسسات، تشکل ها و دولت ها به سوی استفاده از رسانه‌های اجتماعی حرکت می‌کنند. اما حضور در شبکه‌های اجتماعی برای افراد عادی جامعه بدون تغییر سبک زندگی و فرهنگ نیست، رسانه‌های اجتماعی به شکلی خاص با سیطره دادن ابعاد گوناگون انسان محوری و اباحه گرایی بر کاربرانشان زمینه تغییر بسترهای فرهنگی جوامع شرقی و غیر لیبرال را فراهم می کنند. تعاملات میان فرهنگی به خودی خود باعث دگرگونی و تحول در فرهنگ ها خواهد شد چه رسد به اینکه در این میان یکی از فرهنگ ها وجه غالب به خود گرفته و بدون تأثیرپذیری از فرهنگ مقابل تنها به معرفی خود بپردازد.

سواد رسانه ای، اطلاع و آگاهی داشتن پیرامون قابلیت ها و امکاناتی که فناوری های نوین در اختیار انسان قرار می دهند، همچنین رسانه، فرایند انتقال پیام و مولفه های اثرگذاری و نیز فرصت ها و تهدیدهای ناشی از تعامل فرد و اجتماع با رسانه ها را شامل می شود. سواد رسانه ای برای فرد و جامعه مشخص می کند که باید در مقابل امواج کدام رسانه و به چه میزان قرار بگیرند و از پیام های دریافتی چگونه و در چه جهتی استفاده کنند. سواد رسانه ای برای فرد مشخص می کند چه اندازه از زمان خود را صرف رسانه های مختلف کند، و درباره رسانه های اجتماعی، سواد رسانه ای به فرد معیاری برای نحوه حضور و فعالیت در رسانه های اجتماعی و سایت های گوناگون را می دهد.

 افراد با داشتن سواد رسانه‌ای می‌توانند در زمان بحران،‌فتنه،‌اغتشاش و .. درست را از نادرست تشخیص داده و فریب شایعه پراکنی‌ها و فراخوان‌های دشمن برای تجمعاتی که فقط سودش به چشم دشمن می‌رود را نخورند،‌ که در این راستا با سجاد ستوده،‌ مسئول فضای مجازی سراج گیلان گفت‌وگو داشته‌ایم؛‌

 توجه جریانات مختلف سیاسی،‌ فرهنگی،‌ اجتماعی جامعه به فضای مجازی

سجاد ستوده، مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان، اظهار کرد: فضای مجازی با توجه به ویژگی‌های فرا زمانی و فرا مکانی فراوانی که دارد، موجب شده ظرفیت و بستر فوق‌العاده‌ای برای فعالیت‌های مختلف ایجاد کند.

 وی با بیان اینکه این موضوع  سبب شده که فضای مجازی همیشه مورد توجه جریان‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... در موضوعات مختلف قرار گیرد، افزود: در فتنه سال ۸۸ به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری شاهد این بودیم که توسعه و گسترش دامنه فتنه با استفاده از ابزار، نرم افزارها و با توجه به فضای مجازی صورت گرفت.

 مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان با بیان اینکه در واقع فضای مجازی یکی از رئوس دامنه دار شدن فتنه و زماندار کردن آن در سطح کشور بود، گفت: زمانی که اتفاقات فتنه ۸۸ رخ داد شاهد آغاز رشد نسل وب تعاملی در کشور بودیم که سایت‌هایی مانند فیسبوک، توئیتر، کلوپ، بالاترین و .. در کشور بین عده کمی که در فضای مجازی استفاده می‌کردند جا می‌افتاد.

 ستوده با بیان اینکه دشمنان نظام و معاندین در ایام فتنه ۸۸ از همین بستر برای گسترش دامنه فتنه در سطح کشور استفاده کردند، تصریح کرد: آسیب‌های فراوانی که در فتنه ۸۸ به واسطه فضای مجازی بر ما مترتب شد حاصل عدم توجه درست، به موقع و دقیق نسبت به ظرفیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بود.

 وی خاطرنشان کرد: ما شناخت دقیقی از فضای اجتماعی و اینترنت و در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی که آن روزها رایانه محور هم بودند نداشتیم ضمن اینکه در آنجا حضور جدی نداشته و این در ایام بعد از فتنه سبب شد که ضربات بسیار سهمگینی بخوریم.

 سرمایه‌گذاری دشمن بر روی فضای مجازی

مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان اظهار کرد: این عدم دقت و توجه جریان انقلابی در حالی بود که دشمن، اهمیت و جایگاه و میزان اثرگذاری این شبکه‌ها را خوب درک کرده و شناخته بود و سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای بر روی آن انجام داد، که با توجه به این سرمایه گذاری در برهه‌ای از زمان برداشت مناسب خود را داشت.

 ستوده افزود: آمریکایی‌ها در آن ایام به شدت سعی می‌کردند این فضا را توسعه دهند که ما بعدها در ایام بعد فتنه جمله معروف هیلاری کلینتون را شنیدیم که در جلسات عمومی سخنرانی‌اش اشاره کرد که دولت آمریکا جلوی تعمیرات فنی توئیتر را گرفته برای اینکه به اعتراضات در ایران ضربه وارد نشود.

 وی گفت: یکی دیگر از خبرهایی که به آن توجه نشد، سفر یکی از مسئولان سایت توئیتر به یکی از کشورهای همسایه بود تا بتواند در فاصله جغرافیایی بسیار نزدیکی مدیریت فضای اغتشاشات را در سطح خود توئیتر داشته باشند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان تصریح کرد: معاون سازمان جاسوسی آمریکا در سخنرانی های رسمی با توجه به میزان استفاده‌ای که از فیسبوک برای کسب اطلاعات مربوط به اغتشاشات در ایران داشتند، اعلام کرد؛ به جاسوس‌های خود در ایران گفتیم که به خانه‌های خود بروند و در خیابان‌ها نباشند زیرا اعضای فیسبوک و توئیتر به اندازه ده‌ها جاسوس برای ما اطلاعات جمع می‌کنند.

 ستوده با بیان اینکه این بخشی از تلاش‌های آمریکایی‌ها برای اثرگذاری در فتنه ۸۸ برای توسعه استفاده مردم از ابزارهای حوزه فضای مجازی بود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چندین بار در سخنرانی‌هایشان به این موضوع و سایت توئیتر پرداختند.

 وی با اشاره به بخش شایعات در فتنه ۸۸، اظهار کرد: استفاده از فضای مجازی برای پخش شایعات فراوان در حوزه‌های مختلف صورت گرفت و اخباری که در مورد ترانه موسوی، سعیده پورآقاهی در آن ایام پخش شد، شایعاتی بود که از اساس دروغ بود و از طریق فضای مجازی دست به دست و پخش می‌شد.

 مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان افزود: در قضیه ندا آقاسلطان که در ۳۰ خرداد ۸۸ کشته شد  کلیپی بعد از کشتنش در یوتیوب انتشار یافت که با پروتکل‌های سایت یوتیوب هم خوانی نداشت، زیرا یوتیوب پروتکلی دارد که در آن تصاویر و فیلم‌هایی که از قتل یک انسان منتشر شود را اجازه انتشارنمی‌دهد وحذف می‌کند اما در زمینه قتل ندا آقا سلطان این پروتکل را زیر پا نهاد و آن را منتشر کرد.

 استفاده دشمن از فضای مجازی برای شایعات و فراخوان مردم برای تجمعات در جاهای مختلف

ستوده با بیان اینکه سایت یوتیوب نه تنها کلیپ ندا را منتشر کرد بلکه یک ضریب ویژه به آن داد و کمک کرد که در کمتر از یک هفته میلیون‌ها بار در سطح کشور دیده شود، گفت: این‌ها نکاتی است که ما شاهد بودیم دشمن و فتنه‌گران از فضای مجازی برای شایعات، فراخوان مردم برای تجمعات در جاهای مختلف استفاده کردند.

 وی با بیان اینکه فضای مجازی در آن ایام برای دشمن و به ویژه برای آمریکایی‌ها به قدری اهمیت پیدا کرد که ما بعد از فتنه ۸۸ تقریبا در بهمن ماه همان سال شاهد اعمال تحریم‌های بسیار سنگینی از سوی آمریکا علیه ایران بودیم و می‌خواستند همزمان اینترنت را هم برای ما تحریم کنند، تصریح کرد: اما اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا به کنگره رفت و سخنرانی ویژه در آنجا داشت و اعضای کنگره را مجاب کرد که طرح تحریم اینترنت را کنار بگذارند و طرح تحریم اینترنت به طور دائم از دستور کار کنگره آمریکا خارج شد.

 مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان خاطرنشان کرد: در کنار همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده که دشمن داشت و از فضای مجازی برای گسترش فتنه استفاده می‌کرد و با توجه به همه خلاهایی که در کشور شاهد بودیم، اما نکته ویژه‌ای که به چشم آمد، تلاش‌های مجاهدانه جوانان معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی در آن ایام برای گسترش انقلاب و مواجهه و مقابله با فتنه بود.

 در ایام فتنه ۸۸ شاهد ۸ ماه دفاع مقدس از سوی افسران جنگ نرم در حوزه فضای مجازی بودیم

ستوده با بیان اینکه این تعبیر بسیار زیبای هشت ماه دفاع مقدس بسیار تعبیر زیبایی است، اظهار کرد: ما در ایام فتنه شاهد ۸ ماه دفاع مقدس از سوی افسران جنگ نرم در حوزه فضای مجازی بودیم که با حرکت‌های خودجوش خود در پاسخگویی به شبهات و آگاهی بخشی و کمک به شفاف شدن فضا به ویژه پس از غبار فتنه بسیار موثر بودند، جوان‌هایی که با دست خالی وارد عرصه شدند و با خلاقیت کمک کردند که دامنه فتنه کاهش پیدا کند و مردم بتوانند واقعیات را به طور صریح دریافت و درک کنند.

 وی افزود: ما در آن سالها حداقل چهارمیلیون کاربر فضای مجازی داشتیم اما الان و در سال ۱۳۹۶ که هشت سال از آن موضوع گذشته شاهدیم که فقط شبکه اجتماعی تلگرام بیش از ۴۰ میلیون نفر مخاطب دارد یا نزدیک به ۶۰ میلیون ایرانی از ساحت‌های مختلف فضای مجازی استفاده می‌کنند.

 مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان گفت: آن سالها شبکه موبایلی اصلا وجود نداشتند و شبکه‌های اجتماهی مبتنی بر رایانه بودند، اما امروز باداشتن یک تلفن‌های هوشمند که از سال ۸۹ شاهد ورود گسترده این تفلن‌های هوشمند در داخل کشور هستیم، همه این شبکه‌های اجتماعی را در لحظه در اختیار داریم.

 ستوده با بیان اینکه الان اگر با توجه به فضایی که داریم فتنه‌ای ایجاد شود قطعا کار ما در حوزه فضای مجازی بسیار خطیر و سخت تر خواهد بود، تصریح کرد: رسانه‌های ما به ویژه رسانه ملی و رسانه‌های  پرمخاطب فضای مجازی که معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند باید در موضوعات روز با توجه به ظرفیت عظیم و حضور گسترده مردم در حوزه فضای مجازی حضور جدی و فعالانه داشته باشند و در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح به سرعت و به موقع به مردم فعالیت کنند.

 رسانه‌ها از سکوت مصلحت‌امیز در اتفاقات و اغتشاشات پرهیز کنند

وی خاطرنشان کرد: باید از سکوت‌های مصلحت آمیز رسانه‌ای در اتفاقات و اغتشاشاتی که پیش می‌آید پرهیز کنیم و اجازه ندهیم با سکوت ما یک تعداد جوجه رسانه‌ای فراری، میدان دار عرصه اطلاع رسانی به مردم باشند.

 مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان اظهار کرد: با توجه به گسترش استفاده مردم از حوزه‌های مختلف فضای مجازی باید به جد کمک کنیم که سطح سواد فضای مجازی مردم را بالا ببریم تا تشخیص شایعات از حقایق را داشته باشند.

 لزوم بازخوانی ابعاد مختلف فتنه عظیم ۸۸ در حوزه‌های مختلف برای مردم

ستوده با بیان اینکه با بالابردن سطح فضای مجازی مردم کمک کنیم که آسیب‌های روانی کمتری نسبت به فضای فتنه بر فضای عمومی جامعه ما وارد شود، افزود: باید بعد از گذشت  ۸ سال از فتنه ۸۸ ابعاد مختلف این فتنه عظیم در حوزه‌های مختلف برای مردم بازخوانی شود.

وی با بیان اینکه ما هنوز ابعاد اقتصادی فتنه و آسیب‌های وحشتناک اقتصادی و اجتماعی که فتنه بر جامعه ما وارد کرد را هنوزبه طور کامل برای مردم بازگو نکردیم، گفت: بسیاری از اخبار، اسناد و اطلاعاتی که تا کنون در دسترس عموم مردم قرار نگرفته باید برای مشخص شدن و روشن شدن زوایای پنهان فتنه و ریشه هایش افشا و علنی شود.

 مسئول سازمان فضای مجازی سراج گیلان با بیان اینکه شناخت وآشنایی با زوایای مختلف فتنه قطعا به مردم کمک می‌کند تا در مسیر حرکتشان در مواجهه با فتنه‌های این چنینی تصمیمات درست بگیرند، تصریح کرد: نوجوانی که امسال وارد دانشگاه می‌شود در ایام فتنه سال ۸۸ تنها ده ساله بوده و این نوجوان روایت درستی از اتفاقات فتنه ندارد و ما باید با روایت صحیح از اتفاقات فتنه بخش مهمی از تاریخ انقلاب را به درستی به نسل‌های جوان و نوجوان منتقل کنیم تا جوانان بتوانند در زوایای مسیر حرکتشان دست به انتخاب‌های درست بزنند.

 گفتنی است؛‌ رسانه‌های اجتماعی همان طور که بستری مناسب برای گردهم آمدن محققان، فرهیختگان و افراد متعهد به منظور مباحثه، گفتگو و ارتقای سطح دانش و اصلاح باورهای اشتباه پدید می‌آورند، امکان دور هم جمع شدن افراد جاهل و ناآگاه را نیز مهیا می کنند و سبب ایجاد فتنه‌ها و اغتشاشات فراوانی در سطح جامعه می‌شوند.

منبع: شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.