یزد- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی استان یزد گفت: صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان، استان یزد را به بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی تبدیل کرده است تا نشان دهد صنایع بومی فرصت مناسبی را برای تولید و اشتغال پایدار فراهم ساخته است.

استان یزد برترین تولیدکننده فرآورده های کنجدی در کشور

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا طاقه باف با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی سنتی و صنعتی در زمینه تولید فرآوردهای کنجدی فعال هستند که از این تعداد ۳۴ واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی ، سنتی و یا در قالب مشاغل خانگی در حال فعالیت می باشند و از سال ۱۳۹۴تا کنون ۲۶ واحد صنعتی تولید  فرآورده های کنجدی در استان به بهره برداری رسیده که شرایط اشتغال بیش از  ۳۰۰ نفر را فراهم نموده است. همچنین بیش از ۸۶ فقره جواز تاسیس برای تولید ارده،حلواارده،روغن کنجد،روغن ارده و دیگر مشتقات کنجدی توسط مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی استان صادر گردیده است.

طاقه باف گفت: از این تعداد واحد بیش از ۸۵درصد در شهرستان اردکان متمرکز هستند و عمده محصولات تولیدی در این مجموعه ها شامل حلوا ارده بیش از ۵۰ درصد ، روغن ارده و روغن کنجد حدود ۳۰ درصد، ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی های کنجدی و سایر مشتقات کنجد حدود ۲۰ درصد است. میزان تولید ارده و حلوا ارده در شهرستان اردکان روزانه در مجموع بالغ بر ۱۶۰ تن است که ۹۰تن از این میزان حلوا ارده و ۷۰تن دیگر ارده و سایر مشتقات کنجدی می باشد.

وی ضمن اشاره به این نکته که در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ نفر به طور مستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت می باشند گفت: در شش ماهه دوم سال با توجه به اینکه این محصول به صورت فصلی تولید می شود این تعداد تا ۲۶۰۰ نفر نیز افزایش می یابد واین در حالی است که بیش از ۳۵۰۰ نفر هم به صورت غیر مستقیم در این حرفه مشغول به فعالیت هستند.

طاقه باف افزود: ماده اولیه این کارگاه ها کنجد است که علاوه بر ارده و حلوا ارده، روغن نیز از آن استخراج می شود که بسیار مفید و مغذی است.

وی گفت: بنا به آمارهای موجود، خرید کنجد توسط کارخانجات استان یزد چیزی حدود ۴۸۰۰۰ تن در سال می باشد که تولید ۶۵۰۰۰ تن فراورده های کنجدی و ۴۰۰۰ تن روغن کنجد را به همراه دارد که تنوع محصولات، بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته بندی محصولات کنجدی از سیاست های عمده این مدیریت در این صنعت میباشد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت:  جایگاه صنایع بومی در کشور، صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان، استان یزد را به بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی تبدیل کرده است تا نشان دهد صنایع بومی فرصت مناسبی را برای تولید و اشتغال پایدار فراهم ساخته است و این صنایع به دلایل زیادی مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند چرا که دارای مزایایی از جمله: اشتغال پایدار، کمک به اقتصاد محلی و منطقه‌ای، بومی‌شدن صنایع پایین دست و بالادست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه‌دار بودن این محصولات می باشد. اما این تولیدات با مخاطراتی نیز مواجه هستند که این مدیریت با در اولویت قراردادن موضوع " تولید و بسته بندی روغن کنجد، ارده و حلوا ارده و انواع فرآورده های غذایی برپایه کنجد و ارده در برنامه اولویت های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی استان  در راستای کمک به این صنعت تلاش می کند.
طاقه باف افزود: با توجه به سیاست وزارت جهادکشاورزی در خصوص سهولت در امر صادرات محصولات کشاورزی لازم است کلیه واحدهای تولیدی در امر برندسازی و استاندارد سازی محصولات خود طبق استانداردهای بین المللی اقدامات لازم را انجام نمایند.

مدیرصنایع تبدلی و غذایی استان در پایان از صادرات محصولات کنجدی به کشورهای روسیه،عراق، کشورهای آسیای میانه و حتی اروپا خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.