به دلیل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و با هدف جبران بخشی از کسری بودجه ناشی از این مسئله عربستان و امارات دریافت ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از بسیاری از کالاها شروع کردند.

عربستان و امارات دریافت مالیات ارزش افزوده را آغاز کردند/ بنزین در عربستان ۱۲۷ درصد گران شد

به گزارش قدس آنلاین، عربستان و امارات با هدف جبران بخشی از کسری بودجه ناشی از افت قیمت نفت در بازار جهانی اعمال مالیات بر ارزش افزوده از بسیاری از کالاها را کلید زدند.

در حالی اعمال مالیات از ارزش افزوده در عربستان و امارات آغاز شده است که  این دو کشور مدت‌ها به خود می‌بالیدند که به دلیل درآمد بالای نفتی مالیات زیادی دریافت نمی‌کنند و عملا بهشت مالیاتی هستند.

پایین آمدن قیمت نفت در بازار جهانی این دو کشور را مجبور کرده تا دست به هر اقدامی بزند که بتوانند بخشی از کسری بودجه کالای خود را جبران کنند.

پیش‌بینی می‌شود عربستان و امارات در سال ۲۰۱۸ از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده کالاها ۲۱ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

محمد الخنیزی عضو مجلس شورای عربستان سعودی گفت: اعمال مالیات بر ارزش افزوده به افزایش درآمدهای دولت عربستان و کمک به افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور منجر خواهد شد مالیات بر ارزش افزوده در این دو کشور عربی بر اغلب کالاها نظیر مواد غذایی، پوشاک، جواهرات، لوازم الکترونیکی، گوشی تلفن همراه، قبوض آب و برق و هتل‌ها اعمال خواهد شد.

گفتنی است سفرهای هوایی، هزینه‌های بهداشتی، آموزش دولتی و جراحی‌های عمومی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در عربستان و امارات معاف شدند.

وزارت بازرگانی عربستان اعلام کرده است که پرداخت این نوع مالیات از سوی شرکت‌ها و صاحبان مشاغل را تحت نظارت قرار خواهد داد. در کنار اعمال مالیات بر ارزش افزوده جدید در عربستان مقامات سعودی مردم این کشور را با افزایش ۱۲۷ درصدی قیمت بنزین شوکه کردند. این اقدام با هدف بهبود ترازنامه مالی سعودی‌ها انجام شده است.

عربستان سعودی در طول سال گذشته مجبور شد تا ادامه تامین مالی پروژه‌های عمرانی در این کشور را متوقف کرده،‌ حقوق کارکنان دولتی را کاهش داده و همچنین یارانه برق را حذف کند.

همچنین دو کشور امارات و عربستان مالیات تنباکو را صد در صد افزایش داده و مالیات ۵۰ درصدی را برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا اعمال کردند. اعمال مالیات بر ارزش افزوده به طور کلی مورد توافق کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفته و احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اعمال این نوع مالیات در کشورهای حوزه خلیج فارس خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.