رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در برنامه پنج ساله سوم شهرداری باید برای مزیت های تهران پاراگراف مهمی باز کنیم تا بتوانیم به نتایج مثبت و مفید دست پیدا کنیم.

برنامه سوم شهرداری، توجهی به مزیت های تهران ندارد

به گزارش قدس آنلاین، محسن هاشمی در سی و پنجمین جلسه شورا و بعد از استماع گزارش میرزایی معاون برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: گزارشی که امروز ارائه شد به مزیت های تهران اشاره ای نداشت.

وی ادامه داد: در حالی که وقتی ما از اهداف سخن می گوییم به دنبال رفع کمبود ها و تمرکز و استفاده از مزیت ها هستیم. متاسفانه گزارش امروز خیلی منفی بود و امیدواریم توجه جدی به مزیت های تهران در برنامه سوم ۵ ساله شهرداری تهران شود تا بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

حدود مداخلات حوزه مدیریت شهری در شئونات زندگی مردم تعیین شود

سید حسن رسولی پس از ارائه پیش‌نویس سند برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران، با بیان اینکه ساماندهی اولیه و طراحی تدوین این برنامه به‌خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: امیدوار هستیم که محصولات برآمده از این ساماندهی نیز با مطالبات مردم مناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه همواره بین اختیارات یک‌نهاد و مسئولیت‌های آن رابطه کاملاً مستقیمی وجود دارد و ملاک عمل شهرداری باید با رعایت اصل واقع‌بینی همراه باشد، تصریح کرد: متناسب با اسناد بالادستی، تعریف واقعی از نقش، جایگاه، مسئولیت‌ها و اختیارات حوزه مدیریت شهری در سند برنامه سوم ارائه شود، همچنین باید متولی برنامه‌ریزی شهرداری و شورای شهر از رویکرد مدیریت گذشته پرهیز کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه مدیریت قبلی شهرداری تهران دچار رویکرد خودهمه‌کاره‌پنداری شده بود، اظهار کرد: تقریباً در همه امور، شهرداری خود را همه‌کاره می‌دانست و به همین دلیل شهر گران اداره می‌شد همچنین متقابل باید از خودکم‌پنداری نیز پرهیز کنیم و رویکردمان باید رویکردی مبتنی بر نقش و وظایف قانونی‌مان باشد تا بتوانیم میان مدیریت شهری و حکمرانی و حکمروایی تفکیک قائل شویم.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی و سایر قوانین، شهرداری‌ها اساساً مسئولیتی در حکمروایی خوب یا حکمرانی خوب ندارند. خواهش می‌کنم در همان ابتدای کار، در تولید و به‌کارگیری این ادبیات دقت کنیم، چون بعد گرفتار خواهیم شد. امور حاکمیت بر اساس قانون اساسی متوجه دولت است و دولتمردان باید پاسخگو باشند.

رسولی بابیان اینکه ما دولت‌شهر نیستیم، اعلام کرد: هنوز در حوزه خدمات عمومی شهری فاقد یک سیستم مدیریتی یکپارچه شهری هستیم، یعنی خدمات همانند آب، برق، گاز، تلفن، آموزش و غیره جز وظایف نیروهای حاکمیتی است و بر عهده شهرداری‌ها نیست به همین دلیل باید با یک نگاه واقع‌بینانه به برنامه سوم ورود پیدا کنیم.

وی بابیان اینکه باید درجایی که طبق قانون مسئول هستیم، کاملاً مسئولانه بایستیم و مأموریت‌هایمان را تعریف کنیم، اعلام کرد: درجایی که طبق قانون وظیفه‌ای نداریم به مردم بگوییم که ارتباطی به مدیریت شهری ندارد، به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی نباید ورود کنیم.

به گفته رسولی باید با همکاری دولت و همراهی مجلس برای برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران حدودی در حوزه مدیریت شهری تعیین کنیم تا در پایان چهار سال آینده کارنامه قابل دفاعی داشته باشیم در غیر این صورت به خطا خواهیم رفت.

این عضو شورای شهر افزود: جزئیاتی از روند تعیین حدود در برنامه سوم در کمیسیون برنامه بودجه شورا در حال بررسی است اما خواهش می‌کنم که از عبارات و ادبیاتی استفاده شود که بر اساس اختیارات قانونی مدیریت شهری باشد.

مشارکت بخش خصوصی باید تبدیل به روشی در شهرداری شود

سید محمود میرلوحی نیز پس از استماع گزارش معاون برنامه ریزی شهردار تهران در خصوص روند تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران بر ضرورت یکپارچه سازی اطلاعات پیش از ورود به اجرا تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید مطالعات، آمار و برنامه ریزی را قبل از ورود به مرحله اجرا یکپارچه کنیم گفت: امروز نگرانی از گسست در ساختار برنامه ریزی احساس می شود و این موضوع باید قبل از ورود به بحث های برنامه پنج ساله سوم اصلاح شود. 

عضو شورای شهر تهران در ادامه به موضوع مطالعات تطبیقی اشاره کرد و گفت: شاخص های کتابخانه ای موجود شاخص های دقیقی نیست و باید با تدوین دقیق آنها موضوع را دنبال کنیم.

میرلوحی با تاکید بر اینکه باید مشارکت روش کار شهرداری شود، گفت: امروز با موضوع مشارکت خیلی فاصله داریم و شاهد هستیم که چه بر سر اصل ۴۴ قانون اساسی آمده است.

وی اظهار داشت: شهرداری باید در این خصوص پیش قدم باشد این در حالی است که شهرداری تهران هنوز با بخش خصوصی و انجمن های مردم نهاد ارتباطی ندارد.

رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران تاکید کرد: شهرداری باید امروز خیلی فراتر از قبل به این موضوع ورود کرده و پیش از ورود به سایر موضوعات تکلیف خود را مشخص کند و مناسبات خود را با بخش خصوصی جدی تر و نهادینه تر تعریف کند. 

میرلوحی همچنین به موضوع آمایش سرزمینی و لزوم نگاه محله محوری و برند سازی تهران تاکید کرد و گفت: باید برنامه ریزی ها تعریف کنیم که می خواهیم در سال ۱۴۰۰ چه جایگاهی در بین پایتخت های منطقه و جهان داشته باشیم.

وی در پایان به صداقت و شفافیت در برنامه ریزی عقلی و منطقی برای شهر تاکید کرد و گفت: اگر با صداقت با مردم حرف زده نشود بعید به نظر می رسد که شهرداری به اهداف خود برسد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.