امشب غرب خلیج فارس و روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مرکز و شرق خلیج فارس و تنگه هرمز مواج و طوفانی است و ارتفاع امواج تا سه متر نیز می‌رسد.

امواج سه متری در خلیج فارس/بارندگی و گرد و خاک در غرب کشور

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: به سبب وزش باد شدید، امشب در غرب خلیج فارس و روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در مرکز و شرق خلیج فارس و تنگه هرمز مواج و طوفانی است.

احد وظیفه هشدار داد: ارتفاع موج بین یک و نیم تا ۲ متر پیش بینی می شود و حداکثر ارتفاع موج از بعدازظهر چهارشنبه تا صبح پنجشنبه در مناطق مرکزی و شرق خلیج فارس بین ۲ تا ۳ متر برآورد می شود.

وی توصیه کرد: طی این مدت جهت تردد ایمن قایقهای تفریحی، شناورهای سبک و نیمه سنگین احتیاط لازم به عمل آید.    

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: براساس آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی سامانه بارش زایی وارد کشور شده و در حال فعالیت است، عمده فعالیت این سامانه به شکل بارش باران، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقت و کاهش نسبی دما  است.

وظیفه افزود: گستره فعالیت این سامانه در نواحی غرب، شمال غرب، جنوب غرب، دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبی، برخی مناطق مرکزی، سواحل دریای خزر و دامنه های جنوبی البرز است و با حرکت به سمت شرق بتدریج مناطق شمال شرق کشور را نیز فرا می‌گیرد.

به گفته وی از اوایل وقت روز چهارشنبه این سامانه بیشتر در سواحل شرقی و مرکزی خزر، دامنه های شرقی البرز و شمال شرق کشور فعال خواهد بود و از اواخر وقت از کشور خارج می شود و روزهای سه شنبه و چهارشنبه در جاده های کوهستانی شمالغرب، غرب و دامنه های البرز به سبب بارش برف و وزش باد وقوع کولاک دور از انتظار نیست. همچنین امروز در مناطقی از استانهای کرمانشاه، خوزستان و ایلام، باد و گردوخاک و کاهش دید افقی پیش بینی می شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید رخ خواهد داد، احتمال خیزش گردوخاک در پاره ای از این مناطق وجود دارد. از اواخر وقت سه شنبه و روز چهارشنبه دریای خزر و از امشب و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهد بود. روز پنج شنبه در غالب مناطق کشور جو پایداری حاکم می شود.

وظیفه با اعلام این که مجددا از جمعه بعدازظهر فعالیت سامانه بارش زای دیگری از مناطق غربی کشور آغاز می شود تصریح کرد: از لحاظ تغییرات دما، روز سه شنبه در نیمه غربی کشور، نواحی مرکزی، استان های حاشیه دریای خزر و شمال شرق دمای هوا ۴تا۸ درجه و سپس روز چهارشنبه در نیمه شرقی کشور ۶تا ۱۰درجه کاهش می یابد. روز چهارشنبه اغلب نقاط کشور به جز مناطقی از شرق کشور دما نسبت به روز سه شنبه بطور قابل ملاحظه افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.