چابهار- مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: موافقت نامه چابهار فرصت جدیدی برای دستیابی به منافع کشور و دوستی با کشورهای منطقه را ایجاد کرده است.

موافقت نامه چابهار فرصتی جدید برای ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه

به گزارش قدس آنلاین، بهروز آقایی ضمن تشریح اهمیت موافقتنامه چابهار در عرصه حمل و نقل، اظهار داشت : موافقتنامه چابهار با عنوان تأسیس دالان حمل و نقل بین‌المللی و با رویکرد پشتیبانی، تحکیم همکاری‌های منطقه ای و  تسهیل فرآیندهای حمل و نقل بین دولتهای ایران، هندوستان و افغانستان منعقد شده است.

وی افزود: با نگاه به قابلیت ها و پتانسیل های بندر چابهار و نیاز کشور افغانستان برای دسترسی به آبهای آزاد و از طرف دیگر اقتصاد رو به رشد کشور هند و بازارهای هدف این کشور در افغانستان و آسیای میانه، متضمن توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای بین سه کشور است.

 آقایی خاطر نشان کرد: این موافقت نامه ارتقاء سهم تجارت آسان سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان و در نهایت بهره مندی مردم منطقه و کشورهای حوزه اقیانوس هند را در پی دارد.

وی افزود: امروزه کاهش هزینه و زمان انتقال کالاهای عبوری از عوامل تاثیرگذار رقابتی در حمل و نقل و از جذابیت های مسیرها و کریدورهای بین المللی است .

آقایی خاطر نشان کرد: ابلاغ این توافقنامه سهم بسزایی در یکسان سازی فرآیندها، تسهیل امور و حذف گلوگاه‌های تجارت آزاد بین المللی را با مزایا و توجیهات اقتصادی و بازرگانی برای سه کشور دارد و  فصل جدیدی در مناسبات سه کشور و منافع مشترک منطقه ای ایجاد خواهد کرد.  

وی تصریح کرد : ایجاد مزیت‌های جذب ترافیک دریایی، کالا و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل، انجام فعالیتهای ترانزیتی به دنبال آن ارزش افزوده، صادرات مجدد، رونق صنعت توریسم(تجاری، درمانی و مذهبی ) و همکاری های محیط زیست دریایی نتایج اجرای این توافقنامه است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اذعان داشت: توجه به این فعالیت بین المللی ، موجب تسریع در تحقق اهداف استراتژیک نظام در جهت توسعه سواحل مکران و شرق کشور خواهد شد.  

وی تأکید کرد : بی‌شک سهم تجار ایرانی و استان‌های شرق و جنوب شرق کشور از مزایای این توافقنامه بیش از هر کشور دیگری است که با توجه به نقش کلیدی و ثقل چابهار در موافقتنامه مذکور؛ باید تسریع در تکمیل ضمایم فنی موافقتنامه و اجرایی سازی آن، از اولویت های دولت و مسئولان باشد تا با چشم اندازهای بازار توسعه ای و منطقه ای، از فرصت پیش رو به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای این موافقتنامه ضروری است تدابیر آموزشی، ظرفیت‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، تدوین پروتکل‌های مربوطه و همچنین دستورالعمل های تشویقی، تخفیفی و تسهیلی جدی مورد تدبیر و تفکر نهادهای مربوطه قرار گیرد.

وی ایجاد دبیرخانه دائمی و اجرای موافقتنامه دالان بین المللی ایران، هند و افغانستان با اعضا ثابت برای احصاء نیازمندی های تدوین اهداف و  فعال سازی این دالان  با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی را از جمله موضوعات دستورالعمل‌های تشویقی و تخفیفی دانست و افزود: راه اندازی سیستم های جامع بازرگانی، بیمه مشترک، طراحی اسناد یکسان حمل و نقل بیمه ای و ارزی، مشخص کردن محوطه های ویژه اقتصادی در مرز ایران با کشورهای بازار هدف این دالان بین المللی بمنظور تسهیل در ورود و خروج ناوگان های در حال تردد هم از جمله موضوعات دستورالعمل های تشویقی است‌.

آقایی با اشاره به بسترسازی مناسب جهت توسعه حمل و نقل های ترکیبی مشترک و حمل و نقل Door to Door ، با فراهم کرد تسهیلات و ساده سازی فرآیندهای مربوطه به عنوان یکی دیگر از موضوعات این دستورالعملها، اظهار داشت: بررسی موضوعات حقوقی، کنسولی و تسهیل تردد تجار و بازرگانان سه کشور با هدف  تسهیل سازی فرآیندها ، ایجاد سیستم های بانکی مشترک در خصوص انجام موضوعات ارزی هم از دیگر اهداف تبیین شده در این موافقت نامه است.

آقایی گفت : موافقتنامه کریدور بین المللی چابهار به عنوان اقتصادی ترین دالان، مقدمه ای برای همکاری کشورهای منطقه حوزه دریای عمان، اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، جنوب شرق آسیا و از همه مهمتر کشورهای CIS خواهد بود که با ظرفیت سازی، تشویق و پذیرش اعضای جدید، پیمان های تجاری بزرگتری با عضویت کشورهای متعدد بر مبنای این موافقتنامه در آینده شکل خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.