بجنورد-استاندار خراسان شمالی ضمن تأکید بر نظر کارشناسی دولت مبنی بر تک نرخی ماندن بنزین در عین تعدیل قیمت آن و حذف یارانه اقشار غیرنیازمند، خواستار آن شد تا مجمع نمایندگان استان بحث تأمین مالی (فاینانس) پروژه راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان و اختصاص منابع اعتباری خاص برای تکمیل پروژه های اصلی راه سازی را پیگیری کنند.

پیگیری مجمع نمایندگان برای فاینانس راه آهن و تکمیل پروژه های جاده ای

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه این استان که سه شنبه شب با حضور ۳ نماینده از ۵ نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی و با محوریت بررسی لایحه بودجه سال آتی برگزار شد، گفت: نخستین استانی هستیم که چنین نشستی با این دستورکار خاص برگزار کرده است و آمادگی داریم ماهانه یک بار با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان و مدیران دستگاه های متولی، مسائل گوناگون به ویژه راهکارهای افزایش منابع درآمدی برای استان را بررسی و درباره آن تصمیم گیری کنیم.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان شمالی از مدیران استان نیز خواست با شناسایی نقاط ضعف بودجه پیشنهادی سال ۹۷ ، مسائل موردنظر را به اطلاع نمایندگان برسانند تا در مجلس پیگیری و برطرف شود. وی ازجمله به مشکلات احتمالی ناشی از استانی شدن بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید در لایحه بودجه ۹۷ اشاره کرد و افزود: نمایندگان استان هم چنین با توجه به اختصاص فقط ۷۰۰ میلیون تومان در لایحه بودجه برای راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان تلاش و مساعدت کنند تا مسیر فاینانس این پروژه محوری و اولویت دار در توسعه استان، احیا شود.

صالحی خاطرنشان کرد: پیش از این، آستان قدس رضوی آمادگی خود را برای تأمین سهم ۱۵ درصدی دولت در قرارداد فاینانس این پروژه اعلام کرده است و آمادگی داریم به کمک نمایندگان استان در مجلس، این موضوع را پیگیری کنیم. وی این خط آهن را مسیری ترانزیتی با قابلیت پیوند دادن خطوط ریلی خراسان شمالی با کشورهای آسیای میانه توصیف کرد و ادامه داد: اگرچه راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد-شیروان در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته و اکنون جزو اولویت های استان است و مشکلات تأمین منابع اعتباری و تسهیلاتی آن به تدریج برطرف شده است، اما توسعه ارتباطات ریلی استان در مسیر اصلی و ترانزیتی، رشد متفاوتی نسبت به توسعه خطوط آنتنی نصیب ما خواهد کرد.

استاندار خراسان شمالی هم چنین با اشاره به این که برخی طرح های جاده ای بین چند استان مشترک است و تأمین اعتبارات آن با مشکلاتی همراه است، لزوم اختصاص ردیف اعتباری خاص برای هر استان را مورد تأکید قرار داد و کمک نمایندگان به عملی شدن این امر را خواستار شد.
صالحی با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر مهرماه ۹۱ معظم له به خراسان شمالی تصریح کرد: برای این که بتوانیم جزو ۱۰ استان برتر قرار گیریم، لازم است که تا سال ۱۴۰۰ در نیمه های جداول شاخص های توسعه ای کشور جای گرفته باشیم تا در دولت سیزدهم و افق ۱۴۰۴ این استان به جمع ۱۰ استان برتر بپیوندد.

وی هم چنین با بیان این که نگاه دولت دوازدهم در حوزه خصوصی سازی، واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوص واقعی است، ضرورت برنامه ریزی بنگاه های تولیدی استان برای رقابتی کردن تولیدات آن ها هم به لحاظ قیمتی و هم کیفیتی را گوشزد کرد.

صالحی به زمزمه های تصویب بنزین دو نرخی در مجلس هم اشاره کرد و گفت: بنزین دو نرخی رانت ایجاد می کند و دولت از آن حمایت نمی کند و انتظار داریم نمایندگان مجلس بنزین تک نرخی را مصوب و نرخ آن را با درنظر گرفتن جوانب امر تعدیل کنند. وی هم چنین حذف یارانه اقشار غیرنیازمند را که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت پیش بینی شده است، مورد اشاره قرار داد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از محل منابع این مصوبه می توان اعتبارات خوبی برای ارتقای شاخص های توسعه ای استان های کمتر برخوردار مثل خراسان شمالی در نظر گرفت.

استاندار یکی از شاخص های اصلی ارزیابی مدیران استان را توانایی آنان در جذب اعتبارات ملی وزارتخانه ها و دستگاه های متبوع شان خواند و تصریح کرد: هیچ پولی از استان نباید برگشت بخورد و همه باید در مسیر جذب اعتبارات گام بردارند. وی در عین حال، بحث جا به جایی اعتبارات جذب نشده بین دستگاه ها و شهرستان ها با رعایت اولویت و توجه به ضرورت ها را منتفی ندانست.

قدردانی نمایندگان استان از ارائه به موقع لایحه بودجه دولت

نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس هم در این نشست گفت: اعتبارات ملی این استان در لایحه بودجه ۹۷ معادل ۴۵ میلیارد تومان پیش بینی شده که اندک است و با کاهش ۱۰ درصدی در مجموع اعتبارات استان روبرو هستیم.

علی قربانی با انتقاد از عملکرد سختگیرانه بانک ها در تخصیص منابع تسهیلاتی به بنگاه های تولیدی و زلزله زدگان استان، این رویکرد را بزرگ ترین مانع در مسیر تحول اقتصادی کشور خواند و ابراز امیدواری کرد: بانک ها در اختصاص وام به متقاضیان تسهیلات قانون اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی به طرح های اشتغالزا عملکرد بهتری داشته باشند.

نماینده اسفراین در مجلس هم ضمن قدردانی از تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص ردیف بودجه ۵۲۰ میلیارد تومانی به راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد-شیروان، یکی از نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده را توجه به موضوع اشتغال دانست.

هادی قوامی با برشمردن برخی از مهم ترین موانع پیش روی بهبود فضای کسب و کار مثل فرایند اخذ مالیات بر ارزش افزوده و کم توجهی به ظرفیت و توان تولیدی بنگاه های داخلی، از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با همکاری دولت و مجلس خبر داد. وی هم چنین خواستار آن شد تا راهکارهای مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی استان و توسعه فعالیت های معدنی اتخاذ شود.

نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس نیز از رئیس جمهوری بابت ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس قدردانی کرد و گفت: این لایحه در قالب نظام بودجه ریزی عملیاتی یا بر مبنای عملکرد تنظیم شده است اما با این حال، یکی از مشکلات نظام بودجه ریزی در کشورمان تأثیرپذیری آن از فرایند چانه زنی است.

هادی شوشتری با اشاره به نحیف تر شدن بودجه عمرانی کشور تصریح کرد: در این شرایط، برای دستیابی به اهداف توسعه ای چاره ای به جز استفاده از منابع بخش خصوصی نداریم و پروژه بزرگی مثل راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان نیز جز با اتکا به منابع بخش خصوصی به سرانجام نخواهد رسید.

مجید پورعیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز تلاش حداکثری مدیران اجرایی برای جذب سهم اعتباری استان از منابع ملی وزارتخانه ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگرچه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای این استان از ۵۷۶ میلیارد تومان مصوب سال جاری به ۴۸۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۷ کاهش یافته است، اما پیش بینی می کنیم اعتبارات مصوب خراسان شمالی از منابع مختلف مثل اعتبارات سفر رهبری و سفر استانی دولت و منابع دیگر، به بیش از هزار میلیارد تومان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.