نتایج جدیدترین نظرسنجی از نگرانی شهروندان آلمانی درباره روند کند و طولانی تشکیل دولت جدید در کشورشان خبر می‌دهد.

نگرانی آلمانی‌ها درباره روند کُند تشکیل دولت در کشورشان

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی شهروندان آلمانی و بخصوص ساکنان شرق این کشور نگران روند کند تشکیل دولت در کشورشان هستند.

 نتایج این نظرسنجی که از طرف موسسه یونیکای لایپزیگ انجام شده است نشان می دهد که در ایالات غرب آلمان ۳۵ درصد شهروندان و در ایالات شرقی این کشور حدود ۴۷ درصد شهروندان از روند غیر معمولی و طولانی تشکیل دولت جدید در کشورشان نگرانند.

بر این اساس همچنین نگرانی درباره پایداری سیاسی در آلمان در شرق این کشور بیشتر از غرب است. در حالی که در سراسر آلمان ۳۰ درصد شهروندان نگران تزلزل سیستم سیاسی در کشورشان هستند در شرق این کشور حدود ۳۷ درصد و در غرب آلمان ۲۸ درصد این نگرانی را دارند.

انتخابات پارلمانی در ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۱۷( ۲ مهر ماه)  در آلمان برگزار شد و هنوز احزاب سیاسی در این کشور موفق به توافق  برای تشکیل دولت جدید نشده اند.

بعد از شکست مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف جامائیکا (ائتلاف احزاب متحد مسیحی، سبزها و لیبرال دموکرات ها) در آلمان حزب سوسیال دموکرات که قبلا اعلام کرده بود می خواهد به اپوزیسیون بپیوندد با میانجی گری های رئیس جمهور آلمان قبول کرده وارد مذاکره با اتحادیه احزاب متحد مسیحی شود و مذاکراتی باز جهت تشکیل ائتلاف بزرگ را آغاز کند.

البته رسانه های آلمانی از وجود اختلافات اساسی بین این احزاب سخن می گویند.

بر اساس توافقات انجام شده بین احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات قرار است مذاکرات مقدماتی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان از ۷ ژانویه ( ۱۷ دی ماه) آغاز شده و تا ۱۲ همان ماه (۲۲ دی ماه) نهایی شود. قرار است در ۲۱ ژانویه (اول بهمن ماه) حزب سوسیال دموکرات در کنگره حزب خود درباره امکان پذیر بودن مذاکرات رسمی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ تصمیم گیری کند. سوسیال دموکرات ها شروع مجدد مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ را با شک و تردید می نگرند.

همچنین امروز (چهارشنبه) سران احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات در همین راستا دیداری را با هم خواهند داشت.

در مسائل دیگر هم نگرانی ها و ناآرامی ها در شرق آلمان معمولا بیشتر از ساکنان غرب این کشور است. در حالی که ۷۳ درصد ساکنان شرق آلمان از عدم تعادل اجتماعی در کشورشان ناراضی هستند، در غرب این کشور ۶۳ درصد چنین اظهار نظری را داشتند. بر این اساس  تنها یک چهارم ساکنان شرق و غرب آلمان به شانس صعود برابر در کشورشان اعتقاد دارند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که در مسئله پناهندگان هم نظرات متفاوتی در بین شهروندان آلمانی وجود دارد. ۵۹ درصد ساکنان شرق آلمان بر این باورند که آلمان پناهندگان زیادی را می پذیرد و در غرب آلمان هم ۴۸ درصد چنین اظهار نظری دارند. همچنین حدود ۶۵ درصد ساکنان شرق آلمان از جرم و جنایت های روزافزون در کشورشان نگرانند و در بین ساکنان غرب آلمان تنها نیمی از شهروندان این نگرانی را دارند.

همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که ۸۳ درصد آلمان شرقی ها و ۷۳ درصد ساکنان ایالات غربی بر این باورند که احزاب سیاسی همچنان از ملت دور می شوند.  

منبع:  نشریه "اشترن" آلمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.