به طورکلی وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می شود سعی می کند هزینه هایش را کاهش دهد که حذف یارانه های پرداختی یکی از هزینه های دولت است. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که این یارانه ها در سال های گذشته به بخش وسیعی از اقشار جامعه پرداخت شده و اگرچه این وضعیت و ادامه روند موجود غلط است اما به هرحال اگر این پول به دولت برگردانده شود معلوم نیست قرار است کجا هزینه شود.

به خاطر عدم شفافیت دولت در هزینه هایش معلوم نیست منابع حاصل از هدفمندی چه می شود/  ۷۰ درصد مردم ایران در فقر به سر می برند

قدس آنلاین- محمد قلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره موضوع هدفمندی یارانه ها و حذف ۳۰ میلیون نفر از دریافت یارانه در بودجه ۹۷ به قدس آنلاین گفت: در گذشته نیز تصمیمات و طرح هایی در این باره اتخاذ شد که البته هرگز اجرایی نشد. اما اینکه اگر این طرح اجرا شود منابع حاصل از آن در کجا هزینه و صرف چه اموری خواهد شد باید این را از خود دولتی ها پرسید. وی افزود: به طورکلی وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می شود سعی می کند هزینه هایش را کاهش دهد که حذف یارانه های پرداختی نیز یکی از هزینه های دولت است. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که این یارانه ها در سال های گذشته به بخش وسیعی از اقشار جامعه پرداخت شده و اگرچه این وضعیت و ادامه روند موجود غلط است اما به هرحال اگر هم این پول به دولت برگردانده شود معلوم نیست قرار است کجا هزینه شود.

یوسفی با طرح این پرسش که آیا همان تعداد افرادی که از این یارانه ها نفع می برند، قرار است از منابعی که به دولت برگردانده می شود نیز نفع ببرند یا خیر، خاطرنشان کرد: این مسئله مشخص نیست و جای تردید وجود دارد. من فکر می کنم به دلیل عدم شفافیت در هزینه ها و بودجه دولت، معلوم نیست این مبلغ کجا هزینه می شود لذا شاید دولت نتواند از این طریق به رفاه جامعه کمک کند. وی تصریح کرد: حتی ممکن است این منابع ایجاد شده در جای نادرستی هزینه شده و دود آن به چشم ملت برود.  

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یارانه مانند دارو، موقتی است و برای افرادی که لازم است باید تجویز یا پرداخت شود اما متاسفانه شناسایی افراد نیازمند در اقتصاد ایران شدنی نیست. ضمن اینکه اگر قرار بر این بود که افراد شناسایی شوند، نمی توانیم ثروتمندان و یا فقرا را براساس حقوق دولتی طبقه بندی کنیم. چرا که دولتمردان هم قادر به ارائه تعریف درستی از خط فقر نیستند.  وی با اشاره به این موضوع که چندی پیش در جایی خواندم افرادی که می خواهند یارانه بگیرند باید ثابت کنند که فقیرند خاطرنشان کرد: بیان چنین موضوعی واقعا تاسف بار است چرا که دولت ما هنوز  نتوانسته حتی خط فقر را تعریف کند.

یوسفی در تعریف خط فقر اظهار داشت: اگر منِ کارشناس خط فقر را تعریف کنم، می گویم خط فقر در تهران حدود ۳ میلیون تومان، در استان ها ۲ میلیون تومان و در شهرستان ها یک و نیم میلیون تومان است. با چنین تعریفی بیش از ۷۰ درصد مردم ایران در خط فقر قرار دارند بنابراین سوال این است آقایان دولتی چگونه این بحث را بدون حساب و کتاب مطرح می کنند که افراد فقیر باید فقر خود را ثابت کنند؟ آن هم در شرایطی که با محاسبه حقوقی که دولت به کارمندان می دهد کاملا می توان مشخص کرد چه تعدادی از مردم ایران در خط فقر قرار دارند.

وی در خاتمه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اگر قبول کنیم ۷۰ درصد مردم ایران فقیرند باید به همه این ها یارانه پرداخت شود. با این وضعیت مشخص است بحثی که دولتمردان در رابطه با شناسایی فقیران و ثروتمندان و یا اینکه فقرا خود را معرفی کنند مطرح می کنند پشتوانه علمی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.