کرمان - دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از رفع تصرف ۵ هکتار اراضی ملی و کشاورزی طی یک ماه گذشته در کرمان خبر داد و گفت: اولویت دادستانی مقابله و مبارزه با حاشیه نشینی و رفع تصرف از اراضی دولتی است.

۵۰ هزار مترمربع اراضی ملی در کرمان رفع تصرف شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کرمان، دادخداد سالاری صبح چهارشنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان اظهار داشت: با توجه به تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله با متصرفین اراضی ملی و حفظ انفال و بیت المال این امر در دستور کار این دادستانی قرار و امور این بخش بصورت شبانه روزی مورد رصد قرار دارد.

این مقام قضائی استان کرمان اعلام کرد:در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان موضوع اراضی ملی واقع در روستای سعیدی کرمان مورد بررسی قرار گرفت ومقرر گردیدکارگروهی مشترک از ادراه کل بنیاد مسکن،منابع طبیعی و ثبت اسناد واملاک استان به همراه اداره کل بازرسی راه کارها وپیشنهادات خود را دراین زمینه ارائه نمایند.

وی در خصوص رفع تصرف ۵ هکتار اراضی ملی و کشاورزی  طی یکماه گذشته در شهر کرمان بیان کرد:چندین اکیپ و تیم ویژه در مناطق ۴ گانه شهرداری از پنج هکتار از اراضی ملی و کشاورزی در شهر کرمان رفع تصرف به عمل آورده و دست زمین خواران از تعرض به اراضی ملی و دولتی کوتاه و متهمین تحت تعقیب قضای پیگرد قانونی قرار گرفتند.

سالاری اظهار داشت: در جهت رعایت و حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با پدیده زمین خواری و تعرض به منابع طبیعی و با توجه به تدابیر اتخاذ شده قضایی و انتظامی و حساسیت های شورای حفظ حقوق بیت المال در آذرماه سال جاری ۵۳ مورد عملیات توسط فرماندهی انتظامی شهرستان کرمان و شهرداری کرمان انجام شده است.

ضرورت تعیین و تکلیف هزار و ۹۹هکتار از اراضی ملی در کوتاه ترین زمان

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در این جلسه بر تعیین و تکلیف احکام اجرا نشده در حوزه اراضی ملی منابع طبیعی تاکید کرد وگفت: تاکنون حکم خلع ید و قلع و قمع یک‌هزار و ۹۹ هکتار اراضی در استان کرمان اجرا نشده است.

یدالله موحد با اعلام اینکه دستگاه قضائی آمادگی وتوان لازم برای اجرای احکام را دارد، اظهار داشت: حرمت احکام قضایی باید حفظ شود زیرا حکمی که به مرحله اجرا می رسد، اگر  اجرا نگردد، ارزش خود را از دست می‌دهد و موجب تجری برخی افراد می شود بنابراین باید احکام جدی گرفته شود.

این مقام ارشد قضایی در استان کرمان خاطرنشان ساخت: علیرغم تلاش های انجام شده توسط دستگاه های  اجرایی، نظارتی و قضائی در راستای برخورد جدی با پدیده زمین خواری، در حال حاضر تعداد ۱۳۳ رای قطعی از سوی محاکم قضائی صادر و آماده اجرا می باشند .

وی عنوان کرد: حسب بررسی های صورت گرفته مساحت اراضی مشمول حکم رفع تصرف وخلع ید در حوزه منابع طبیعی شمال استان یک هزار و ۹۹هکتار می باشد که ضرورت دارد هرچه سریعتر از سوی مسئولان مربوطه تعیین و تکلیف شوند.

وی  ادامه داد بیان داشت: تاکنون حکم خلع ید و قلع و قمع یک‌هزار و ۹۹ هکتار اراضی در استان کرمان اجرا نشده که بیشترین این اراضی به ترتیب در بردسیر با ۵۷۴ هکتار، کرمان با ۲۲۷ هکتار ، فهرج با ۷۹ هکتار ،زرند با ۷۶هکتار و راور با ۵۸هکتار  است.

موحد تصریح کرد: با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مبارزه با زمین خواری، عزم دستگاه قضائی در برخورد با پدیده شوم زمین خواری جدی است.

وی بر ضرورت پرهیز از موازی کاری بین دستگاه های مختلف تاکید کرد وگفت: استان کرمان در زمینه صیانت وحفاظت از منابع آب اقدامات ارزشمندی از قبیل پلمب قریب به  یک هزار و۸۰۰حلقه چاه آب غیرمجاز طی سنوات گذشته در حمایت از کمیته همیاران آب انجام داده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان اجرای طرح صیانت از منابع آب از سوی معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری  را ارزشمند برشمرد و بیان داشت: دستگاه قضائی استان کرمان با تعامل و همکاری باسایر دستگاه های اجرایی استان  تمام توان خود را در زمینه صیانت از منابع آب خواهد گذاشت واز موازی کاری پرهیز خواهد نمود.

حمایت دستگاه قضائی از موضوع صیانت از منابع آب

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز گفت: طرح صیانت از منابع آب در استان کرمان با رویکرد فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضایی دنبال می شود.

محمد باقر اسلامی اظهار داشت: هدف از اجرای این  طرح صیانت و حافظت از منابع آب کشور با همکاری  کلیه دستگاه هایی که می  توانند نقش اثرگذاری داشته باشند، می باشد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در جهت تکمیل طرح همیاران آب در استان انجام می شود وبه هیچ وجه بدنبال موازی کاری نیستیم، خاطرنشان ساخت: دبیرخانه اجرایی این  طرح با مدیریت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان و همکاری شرکت آب منطقه ای استان فعالیت خواهد نمود.

این مقام قضائی  حفاظت انتظامی و قضایی از منابع آب سطحی و زیرزمینی، مدیریت و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعتی ،بازچرخانی منابع آب ،آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی  و امور هماهنگی، پشتیبانی و نظارت را ۵اولویت راهبردی طرح صیانت از منابع آب دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.