مطابق با آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۶، درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه‌ها از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به پارسال، ۴۴ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان است و دولت مشکل خاصی برای پرداخت یارانه نقدی ندارد.

افزایش ۱۳ هزار میلیارد تومانی درآمدهای سازمان هدفمندی از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی

به گزارش قدس آنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور تصویب نامه هیات وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد. این آیین نامه توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و در جلسه مورخ ۳ دی ماه هیئت دولت به تصویب رسیده و در تاریخ ۱۰ دی ماه ابلاغ گردیده است.

مطابق با ماده ۲ این آیین نامه، مقرر شده است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از محل فروش فرآورده‌های نفتی مبلغ ۳۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان و شرکت ملی گاز ایران هم ۷ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از فروش گاز طبیعی را به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز کنند. همچنین مطابق با این آیین نامه، وزارت نیرو هم مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از فروش برق داخلی و صادراتی به حساب این سازمان واریز نماید. بنابراین کل درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه‌ها از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری، ۴۴ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که مطابق با آیین نامه اجرایی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور مصوب ۲۸ شهریور همان سال، کل درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه ها از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی شامل فرآورده های نفتی، گاز و برق در سال ۹۵، ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه ها از این محل در سال جاری نسبت به سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین مطابق با ماده ۴ این آیین نامه، حداکثر مبلغ اختصاص یافته به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی و افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور درسال جاری، ۴۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. بنابراین با توجه به درآمد ۴۴ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومانی سازمان هدفمندی یارانه ها از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی در سال جاری، کسری دولت برای پرداخت پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی و افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان، نسبتا اندک و کمتر از ۵۰ میلیارد تومان است و عملا دولت مشکل خاصی در این زمینه ندارد.

متن کامل این این آیین نامه که حدود ۱۰ ماه بعد از ابلاغ قانون بودجه ۹۶ و همزمان با بررسی لایحه بودجه ۹۷ در مجلس شورای اسلامی، به تصویب رسیده، اخیرا در وبسایت رسمی دفتر هیئت دولت قرار گرفته و از اینجا قابل مشاهده است

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.