رئیس رسانه ملی گفت: برای نقد، باید ظرفیت و تحمل نقد وجود داشته باشد و اگر ظرفیتی برای نقد نباشد و تحملی برای شنیدن نقایص وجود نداشته باشد، پیشبرد امور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

رئیس رسانه ملی: باید ظرفیت و تحمل نقد وجود داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، علی عسکری در نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی گفت: رسانه باید با نگاهی ژرف و با رویکردی سیاستی و نه سیاسی، عمق هدف سیاست‌ها را بشناسد و زمینه‌های درک و اجرای آن‌ها را در جامعه فراهم آورد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه رسانه با نقد سازنده و بازتاب نقایص موجود از زبان کاربرانش موجب کمتر شدن آسیب‌ها می‌شود گفت: برای نقد، باید ظرفیت و تحمل نقد وجود داشته باشد و اگر ظرفیتی برای نقد نباشد و تحملی برای شنیدن نقایص وجود نداشته باشد، پیشبرد امور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌های رسانه باید با تمرکز بر کیفیت اداره کشور، زمینه‌ساز مشارکت فعال و هدفمند مردم در شکل‌گیری سیاست‌ها باشد.

علی‌عسکری با بیان اینکه در جمهوری اسلامی به دو علت به رسانه ملی نگاه ویژه‌ای شده است، گفت:  اولین علت  آن‌ است که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم شکل گرفته و نقش مردم در شکل گیری و استمرار آن کاملا بی نظیر و بی بدیل است و همین امر ارتباط و تعامل با مردم را به‌عنوان صاحبان این انقلاب و نظام به راهبردهای حیاتی و اجتناب ناپذیر  نظام بدل کرده است. وی افزود: از سوی دیگر این نظام مردمی و الهی از روز اول همواره با مخاطرات و تهدیدات و چالش های برون‌زای مهمی مواجه بوده است که اهمیت اتصال و همبستگی  مردم را دوچندان کرده است. رئیس رسانه ملی این رابطه را دو سویه دانست و گفت: مردم نیز در سایه نعمت بزرگ استقلال و آزادی همواره طالب حضور در همه صحنه ها بوده اند و رسانه ملی بعنوان تسهیل کننده این ارتباط دوسویه، در مقاطع مختلف نقشی اساسی در تدوین و اجرای سیاست های اجزای مختلف نظام اسلامی داشته است.

وی افزود: فهرست بلندی از تصمیمات راهبردی از ابتدای انقلاب، چه در دوران دفاع مقدس و چه در تمام مقاطع حساس دولت های متفاوت وجود دارد که جز با هنرمندی رسانه ملی، امکان همراهی مردم در تحقق آن سیاست ها تقریبا غیرممکن بوده است.  

علی‌عسکری از نقش رسانه ملی در دوران جدید یادکرد و گفت: این نقش متحول شده است و کمک به ارتقای کیفیت سیاست ها و در نتیجه ارتقای کیفیت کشورداری و رفاه عمومی، به نوعی به نقطه کانونی سیاست های رسانه ملی تبدیل شده است.

 وی با بیان اینکه رسانه ملی آمادگی دارد علاوه بر ایفای نقش های سنتی خود در ایجاد نشاط و سرگرمی و انتقال اخبار  و تحلیل رویدادها و امثال آن، به نقش سازنده سیاستی خود اولویتی ویژه دهد گفت: رسانه ملی می‌تواند به‌عنوان بازیگری فعال برای تحقق حکمرانی نوین، که ماهیتی غیر متمرکز و توزیع شده دارد، نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

 رئیس رسانه ملی در تشریح این نقش سیاستی اظهار داشت: با این نگاه سیاستی و نه صرفا سیاسی، برای رسانه، دولت ها تفاوتی ندارند بلکه سیاست های کلان اصالت دارند و احزاب و نامزدهای انتخاباتی فی نفسه مهم نیستند، بلکه راه حل های آنان برای اداره بهتر جامعه اصالت  می‌یابند و بر این اساس تمام ارکان نظام حکمرانی همیشه از نگاه موشکافانه و مساعدت های رسانه ملی برای  خدمات بهتر به مردم بهره‌مند می‌شوند.

علی عسکری با تأکید بر اینکه برنامه های رسانه باید با تمرکز بر کیفیت اداره کشور و زمینه سازی مشارکت فعال و هدفمند مردم در شکل گیری سیاست ها، تصمیم به اجرای سیاست ها، نقد و ارزیابی نحوه اجرای آنها و نهایتا اصلاح و توسعه سیاست ها اجرا شوند، گفت:  در کنار  نقش بی نظیر در همراهی قوای سه گانه برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، رسانه ملی با همین رویکرد و بر اساس اسناد بالادستی، قانون اساسی و منویات امام راحل عظیم الشان و مقام معظم رهبری،  به‌عنوان متولی حکمرانی نظام رسانه ای کشور و شکل دهنده افکار عمومی جامعه شناخته شده است.

وی گفت: دانشگاه ها و مراکز سیاست پژوهشی و محققان و نخبگان  از مهمترین عوامل شکل گیری و غنی سازی سیاست های حاکمیتی هستند که باید همواره دانش و تخصص‌شان را برای حل مسائل و بهینه کردن مسیرهای تحقق اهداف کشور عزیزمان بکار گیرند.

عسکری با بیان تأکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده دستگاه ها و نهادها از مراکز تفکر و هیأت های اندیشه ورز گفت: شرط مهم شکل‌گیری تعامل با مراکز تحقیقاتی، تمرکز علمی بر حل مسائل جاری و واقعی جامعه و تلاش و پژوهش برای یافتن راه حل‌هایی مبتنی بر مقدورات و شرایط واقعی است.

رئیس رسانه ملی ماندن در قیود آکادمیک، محدود شدن به خواسته نهادهای جهانی علمی، اکتفا به کثرت مقالات بین المللی به‌عنوان شاخص محوری سنجش نظام آموزش عالی و درنتیجه دور شدن از نیازهای واقعی جامعه را اصلی ترین مانع مشارکت مراکز پژوهشی در فرآیند واقعی سیاستگذاری در جمهوری اسلامی ایران دانست و تأکید کرد فقط در صورت تغییر نگاه صرفا تئوریک به نگاهی عملگرایانه می توان با برقراری ارتباطی دو جانبه و مستحکم بین رسانه و نهادهای دانشگاهی، گام های موثری برای رفع مشکلات و چالش ها و توسعه و تعالی جامعه خود برداشت.

وی افزود: تشکیل مراکز تفکر و هیات های اندیشه ورز و موسسات سیاست پژوهی در کنار دانشگاه ها، از جمله راه حل های ساختاری مرسوم جهانی است که این ارتباط را تسهیل می کند.

علی‌عسکری با ابراز خرسندی از تلاش دانشگاه صنعتی شریف در تشکیل مراکزی چون پژوهشکده سیاستگذاری و اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری اعلام کرد: ما در سازمان صداوسیما به نوبه خود از تخصص و دانش کاربردی و معطوف به عرصه واقعی این مراکز برای ارتقای سیاست های رسانه بهره‌برده‌ایم و می‌توانیم با تحکیم ارتباط مراکز سیاست پژوهی و نهادهای حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، شاهد ارتقای روزافزون سطح سیاستگذاری و کیفیت حکمرانی ملی باشیم.  

علی‌عسکری با بیان اینکه مناسبات جوامع دردوران کنونی به دلایل مختلف و متعدد دچار دگرگونی های گسترده‌ای شده‌است و دیگر نمی‌توان با نگاه های سنتی به جوامع نگریست و آنها را توصیف کرد، گفت: سرعت در گسترش ارتباطات و ظهور فن آوری اطلاعات تعاملات فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و متحول کرده است.

 وی افزود: در دوران گذشته جوامع ساده تر بودند و متغیرهای اثر گذار بر انسان ها و جوامع محدود و قابل پیش‌بینی‌تر بود وحاکمان ساده تر می‌توانستند به راهبری حوزه حاکمیتی خود بپردازند.

رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه اکنون به دنبال تحول در زیست انسانی و تعاملات اجتماعی، ساختار قدرت و نحوه حکمرانی نیز تغییرات زیادی کرده‌ است گفت: توسعه تعاملات بین المللی و روندهای جهانی مرزهای سنتی را در نوردیده و عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به شدت پویا و پیچیده شده‌اند.

وی تمرکز گریز شدن و شبکه‌ای شدن توزیع قدرت را از ویژگی های بارز جامعه شبکه‌ای بر خلاف جامعه توده ای دانست و افزود: این ویژگی، نحوه اعمال حکمرانی بر جوامع را تغییر داده‌است.

علی‌عسکری با بیان اینکه حکمرانی سلسله مراتبی و متمرکز، رفته رفته جای خود را به شبکه‌ای از بازیگران حاکمیتی داده است گفت: تنظیم‌گران واحد کم کم جای خود را به شبکه ای از تنظیم‌گران می‌دهند و قواعد و اصول تنظیم گری از حالت منجمد و غیر منعطف و یکسویه به اصولی منعطف، تعاملی و دوسویه بدل شده‌اند. رئیس سازمان صداوسیما  از غلبه رویکردهای تسهیل‌گرانه و مشوق بر رویکردهای تنبیه محور و مجازات محور سخن گفت و افزود: شکل نوینی از حکمرانی بر نظام‌ها و سیستم های اجتماعی در حال پیاده شدن است و علت اصلی آن هم پیچیدگی جوامع و پویایی تحولات انسانی در بستر ارتباطات سریع و لحظه‌ای است.

 وی حکمرانی در واقعیت امروزی را دارای مفهومی  پیچیده و چندوجهی دانست و گفت:  عبور از دایره سنتی دولت، افزایش نقش بخش خصوصی و نهادهای مدنی در اجرای سیاست‌های دولتی، توزیع عمومی قدرت در لایه‌های فرا دولتی بین‌المللی و سطوح محلی در کنار توزیع قدرت افقی در انواع سازمان‌های عمومی و شبه‌دولتی، مدلی چندلایه و تعاملی را از اداره امور جوامع امروز نشان می‌دهد.

 وی افزود: این تحولات در کنار تجارب سیاست‌های کوچک‌سازی، آزادسازی و خصوصی‌سازی دولت‌ها، نقش نهادهای تنظیم‌گر را در تضمین محیط رقابتی و اجرایی سازی سیاست‌های حاکمیتی در بخش خصوصی و عمومی به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از «نظام حکمرانی ملّی» مطرح ساخته است.

علی‌عسکری از کارکردهای سنتی رسانه در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی یاد کرد و گفت: این کارکردها در موضوعیت بخشی و اولویت دهی به مسائل، اطلاع رسانی، تحلیل و تفسیر، آموزش، سرگرمی و تبلیغ  محقق می‌شود. وی افزود: در این دیدگاه سنتی، رسانه فرهنگ ساز است اما علاوه بر نقش فرهنگ ساز خود در جامعه،  به دلیل ماهیت ویژه‌اش که می‌تواند بستر ارتباطات انسانی باشد، یکی از بازیگران عمده شکل دهنده به سیاست‌ها هم محسوب می­شود.

وی با بیان اینکه در حکمرانی تعاملی این رسانه است که می‌تواند مشارکت اجزای شبکه حکمرانی را تسهیل کند، افزود: رسانه با انتقال پیام حاکمان به جامعه به سیاست‌ها شکل می‌دهد و آن‌ها را ترویج می‌کند و با ایجاد شفافیت و نقد سیاست‌ها می‌تواند سیاست‌ها را اصلاح کند.

رئیس سازمان صداوسیما سپس از  نقش جدید رسانه و ماهیت نوین آن سخن گفت که از  ارتباطات یکسویه به ارتباطات تعاملی و دوسویه بدل شده است. دکتر علی عسکری با بیان اینکه در این چارچوب، حاکمیت ها بر بستر رسانه با مخاطب‌شان سخن می‌گویند و از مخاطب بازخورد می‌گیرند و می‌توانند بر اساس همین بازخوردها سیاست‌های خود را تکمیل کنند یا توسعه دهند، گفت: در این رویکرد تعاملی و نوین بدون همکاری و همراهی و تعامل رسانه نمی‌توان سیاستی را اجرا و پیاده سازی کرد و مردم و مخاطبان یا به عبارت بهتر کاربران رسانه نوین با مشارکت فعال خود نقش ویژه‌ای در شکل گیری سیاست‌ها ایفا می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.