یزد - مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز گفت : در طی بازدید بازرسین بهداشتی دامپزشکی از مراکز تولید، توزیع و عرضه شهرستان مهریز تعداد ۶۰۰ قطعه طیور به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی معدوم شد.

۶۰۰ قطعه طیور به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی در مهریزمعدوم شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روبط عمومی دامپزشکی ، دکتر نجیب الله محمدی در این خصوص اظهارداشت: به منظور اطمینان از رعایت موازین بهداشتی توسط عاملان تولید، توزیع ، فرآوری و عرضه ی فراورده های خام دامی، کارشناسان دامپزشکی در قالب اکیپ های بازرسی اقدام به سرکشی از این مراکز به صورت دوره ای و منظم می نمایند.

وی افزود: در همین راستا با عاملان زنده فروشی و یا کشتار غیر مجاز در شرایط فاقد استانداردهای لازم برخورد به عمل می آیدو زنده فروشی و کشتار غیر مجاز طیور در سطح شهرها به دلیل نامشخص بودن پیشینه بهداشتی، زمینه را برای شیوع بیماری های خطرناک واگیردار و مشترک طیور فراهم می آورد و چه بسا سلامت و سرمایه افراد به دلیل اقدامات این چنینی با خطر جدی روبرو شود به همین دلیل لازم است از فعالیت موارد غیر مجاز ممانعت به عمل آید.

این مسئول با اشاره به قرار گرفتن در فصل سرما و احتمال شیوع بیماری مهلک آنفلوانزا تصریح کرد: از آنجا که اکثر طیور فروشی توسط فروشندگان دوره گرد و زنده فروشان در شرایط غیر بهداشتی و بدون نظارت های لازم پرورش یافته اند احتمال این موضوع که ناقل بیماری های مختلف از جمله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشند بسیار بالا است به همین دلیل به شهروندان توصیه می کنیم  از خرید طیور زنده از فروشندگان دوره گرد و زنده فروش به شدت خودداری کنند.

اجرای  طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان بافق

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق با اشاره به خسارات فراوان این بیماری به صنعت مرغداری عنوان کرد: هر ساله با سرد شدن ناگهانی هوا و مهاجرت پرندگان آبزی خطر بروز این بیماری افزایش می یابد لذا این شبکه بر اساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور هر ساله اقدام به پایش بیماری می نماید.

دکتراحسان زارع تصریح کرد: برای انجام این پایش در دو واحد روستایی منتخب به صورت تصادفی اقدام به اخذ ۴۸ نمونه خون از طیور بومی نمودیم و به منظور ردیابی سرمی این بیماری، نمونه ها به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی ارسال شد که خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به این ویروس مشاهده نشد.

وی افزود: از کلیه پرورش دهندگان طیور خواهشمندیم که در صورت مواجهه با تلفات غیر متعارف طیور، مراتب را سریعا به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند تا با انجام آزمایشات و اقدامات لازم از فراگیر شدن این بیماری خطرناک و تبعات سوء جانی و مالی حاصل از آن جلوگیری به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.