قزوین_ افزایش قیمت تخم مرغ طی چندهفته اخیر موجب التهاب در بازار این محصول مهم در سبد خانوار شده بود که با واردات آن به کشور و استان قزوین، تعادل در قیمت تخم مرغ ایجاد شد.

واردات، تب مرغ تخم طلا را فرو کشید

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رقیه کشاورز- بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی و تولیدات دامی می چرخد و این دو بخش همواره از مهم ترین عرضه های تولیدی محسوب می شود و بدون شک برنامه ریزی مناسب برای بخش های یاد شده می توان رونق اقتصادی مناسبی را به همراه داشته باشد.

دام و طیور به عنوان یکی از بخش های ارزشمند در تولیدات، سهم قابل توجهی را در تحقق اقتصاد مقاومتی و عدم نیازمندی به واردات دارد که البته برخی از عواملی همچون بیماری های دامی و طیور به عنوان تهدیدی برای این بخش است که اگر این عوامل کنترل نشود بدون شک خسارت هایی را در بخش اقتصادی به همراه خواهد داشت؛ اگر اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز بیماری های پرندگان، دام و طیور انجام نشود موتور حرکت اقتصادی کند خواهد شد و دست نیاز به ظرفیت های خارجی سوق داده می شود.

بیماری های دامی و طیور همچون بیماری های انسان، می تواند برای سایر موجودات زنده و حیوانات به عنوان یک تهدیدی باشد که می تواند مرگ و یا ادامه زندگی را برای آنها رقم بزند و بدون شک اگر بیماری همراه با مرگ باشد به ضرر و زیان کشاورز و دامدار خواهد بود.

طیور  به عنوان بخشی از تأمین کننده اقتصاد کشور، این روزها گویا با بازار گرمی دلالان و یا بیماری های مربوط به طیور عیار بالایی را به خود گرفته است و از تولیدات این طیور همچون تخم مرغ به عنوان «تخم طلا» یاد می کنند؛ تخم طلایی که با گران شدنش مردم را به نارضایتی و  مسؤولان را به واردات واداشت.

نام و آوازه گرانی تخم مرغ در اندازه ای بود که برخی در فضای مجازی با طراحی های جالب و معنادار، محل تخم گذاری مرغ را به گاو صندوقی تشابه کرده بودند که برای بازکردن درب آن نیازمند کلید طلایی بود؛ با اوج گیری همهمه های گرانی این تخم طلا مسؤولان به واردات آن از خارج به داخل کشور چاره اندیشیدند تا بخش قابل توجهی از افزایش هزینه های تخم مرغ به تعادل برسد.

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین اظهار داشت: یکی از وظایف تعریف شده ستاد تنظیم بازار، کنترل بازار و رصد عرضه و تقاضای محصولات است که در این زمینه اقدامات لازم انجام می‎شود. 

منوچهر حبیبی افزود: باید با دقت و هوشیاری، آینده نگری و پیش بینی بازار را بخوبی رصد کنیم تا دچار التهاب نشود و همه وظیفه داریم تلاش کنیم تا مشکلی در تامین مایحتاج و مواد غذایی مورد نیاز شهروندان ایجاد نشود و  نظارت دقیق و مناسبی بر بازار توزیع کالاهای اساسی و موردنیاز شهروندان انجام شود. 

وی به ظرفیت های قابل توجه استان قزوین از جمله تولید مرغ و تخم مرغ به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشور عنوان کرد و گفت: باید تدابیر لازم برای تولید بیشتر در این زمینه اندیشیده و به منظور کنترل قیمت حداقل روزانه ۲۰ درصد تخم مرغ تولیدی واحدهای تخمگذار به میزان ۱۵ تن مصوب ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان وارد بازار این استان شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین نیز در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: قیمت تخم مرغ از چند روز گذشته در این استان متعادل شده و در ارتباط با هر موضوعی می توان گفت که معمولا افزایش قیمت ناشی از افزایش تقاضا و کاهش عرضه است.

سیدبهمن نقیبی افزود: براساس آمارهای اعلام شده از وزارتخانه و ارگان های مرتبط اعلام شده، تعدادی از مرغ هایی که از بین رفته، عرضه تخم مرغ را در سطح کشور و استان ها کاهش داده است.

وی بیان کرد: به دلیل نزدیک شدن به ایام پایان سال و تولید برخی از تخم مرغ ها، تقاضا افزایش می یابد که این امر زمینه ساز ایجاد یک تفاوت قیمت در تخم مرغ است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: درحال حاضر آنفولانزای مرغی را به صورت جدی در استان قزوین نداریم.

رئیس اداره دامپزشکی بوئین زهرا در ادامه این گزارش در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: کنترل سلامت و بهداشت محصولات تولیدی در مراکز تولید و بسته بندی فعال خوراک دامی و طیور دارای اهمیت به سزایی بوده و مسئول فنی بهداشتی مستقر در شرکت به عنوان نماینده سازمان دامپزشکی کشور مسؤولیت تأمین بهداشت کلیه محصولات تولیدی را بر عهده دارد.

مهدی مهرزاده وجود شرکت های غیرمجاز تولید دام و طیور را یکی از معضلات صنعت دام و طیور عنوان کرد و یادآور شد: بدون داشتن زیرساخت های بهداشتی و نظارت مسئول فنی واحد اقدام به تولید محصولات فاقد مشخصات می کند.

وی بیان کرد: محصولات فاقد کیفیت و در بیشتر موارد غیر بهداشتی، علاوه بر اینکه باعث هدررفت سرمایه دامی می شوند، می تواند به نوبه خود تهدید بسیار خطرناک علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه باشند.

این مقام مسئول به دامداران توصیه کرد: از خرید نهاده­های دامی، خوراک دام و مکملهای فاقد هویت و با منشاء نامشخص خودداری شود.

یکی از شهروندان قزوینی در گفت و گویی با خبرنگار قدس آنلاین تصریح کرد: تعرفه تخم مرغ این روزها گویا در نوسانات است که این نوسانات می تواند دلایل مختلفی را به همراه داشته باشد.

محمدمهدی یاقوتی مطرح کرد: افزایش محصولات کشاورزی و دامی به سود کشاورزان و به ضرر خریداران است اما این افزایش ها در برخی موارد توسط سودجویان دستخوش تغییراتی می شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قابل توجه تعرفه تخم مرغ در چند هفته اخیر موجب شد تا مسؤولان چاره ای اندیشه کنند و به واردات تخم مرغ روی آوردند؛ در مرحله نخست راهکار مناسبی برای کنترل وضع موجود است اما با اندکی تأمل درمی یابیم که این واردات می تواند به بخشی از اقتصاد کشور و انگیزه دامداران آسیب برساند چراکه کشور و به تبع آن استان قزوین ظرفیت های قابل توجهی را در بخش کشاورزی و تولیدات دامی به خود اختصاص می دهد.

شهروند قزوینی تشریح کرد: برای کنترل برخی از گرانی ها می توان از راهکارهای دیگری همچون کنترل، پیشگیری و شناسایی عوامل خطر اقدام کرد.

بنا به این گزارش، افزایش برخی از نهاده های دامی و طیور می تواند رونق اقتصادی مناسبی را در کشور به همراه داشته باشد اما مسؤولان این مهم را در نظر بگیرند که افزایش تعرفه ها در جهت و سوی پیشرفت و نفع کشور باشد تا هم انگیزه ای برای تولیدکنندگان و هم فرصتی برای تحقق بخشی از اقتصاد مقاومتی باشد.

افزایش تعرفه ها در جایی که به بخش اقتصاد و توانایی تولیدکنندگان باشد می توان با تدابیر معقولانه تر کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.