به‌باور بسیاری از محققان علوم ارتباطات، آینده متعلق به رسانه‌ها و نشریات بومی‌است و قدرت اثربخشی آن‌ها بسیار بیشتر از سایر گروه‌های رسانه‌ای همجنس خود خواهد بود.

مردم هنوز به روزنامه‌ها اعتماد دارند

قدس آنلاین- دکتر امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات و پژوهشگر ژورنالیسم با تأکید بر اهمیت این موضوع به خبرنگار ما می‌گوید: باید فضایی را ایجاد کنیم که همچون کشورهای پیشرفته، روزنامه‌های محلی توسعه پیدا کنند، چون روزنامه‌های محلی می‌توانند جایگاه مهمی ‌در شهر و منطقه خود داشته باشند، ضمن این‌که باید وارد عرصه تحلیل شوند.

وی تأکید می‌کند: روزنامه‌های محلی باید بیشترین تمرکز و توان خود را روی اتفاقاتی بگذارند که در شهر و استان محل انتشارشان رخ می‌دهد، چون روزنامه‌های سراسری کمتر به آن می‌پردازند.

 او به ضعف روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در استان‌ها و شهرستان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: حتی تیتر یک روزنامه‌های محلی هم سراسری است. اشکالی ندارد که ۲۰ درصد از مسائل سیاسی کشور که ارتباط با استان‌ها دارد را در صفحه یک بیاورند، اما ۸۰ درصد تیترهای صفحه یک روزنامه‌های محلی باید مربوط به منطقه‌ای باشد که رویدادها در آنجا اتفاق می‌افتد، چون روزنامه در محل رویداد دارد چاپ می‌شود؛ مثلاً خیلی از مسائل مشهد را نمی‌توان در یک روزنامه سراسری تهرانی بخوانیم، چون جای آن در روزنامه‌های همان شهر است.

عضو هیئت علمی‌ دانشگاه سوره پیشروی همه روزنامه‌ها به‌سمت سراسری شدن را یک اشکال دانسته و می‌افزاید: سراسری بودن، امتیاز خاصی برای یک روزنامه محسوب نمی‌شود. رسانه‌ها باید به‌سمت تخصصی شدن بروند و یکی از موارد تخصصی شدن این است که نیازسنجی کنند.

 ضرورت آموزش در مطبوعات

مسعودی عمده روزنامه‌های کشور را با رویکرد سیاسی دانسته و با اشاره به ضعف روزنامه‌نگاری تحقیقی در مطبوعات کشور می‌گوید: مثلاً یک نماینده مجلس امتیاز می‌گیرد تا نشریه‌ای را چاپ کند که برای دوره بعدی رأی بیاورد. ضمن این‌که دولت و جریان سیاسی هم با نگاه غالب سیاسی، روزنامه منتشر می‌کنند، پس نیازهای مخاطب در مطبوعات دیده نمی‌شود.

او یکی از وظایف مطبوعات را آموزش می‌داند و توضیح می‌دهد: آنقدر باید گفته شود تا ارزش‌سازی و هنجارسازی شکل بگیرد و این امر از طریق آموزش و انتقال میراث فرهنگی محقق می‌شود.

به‌باور مسعودی، امروز همه روزنامه‌ها شبیه هم شده‌اند. او می‌گوید: مشکل اساسی روزنامه‌ها این است که فقط اخبار و اطلاعات را در روزنامه‌هایمان می‌بینیم، درحالی‌که روزنامه‌ها باید تحلیل و تفسیر وقایع و اخبار را داشته باشند.

به‌گفته این استاد ارتباطات، با وجود اخبار لحظه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، مردم هنوز به روزنامه‌ها اعتماد دارند چون اخبار موثق را از آن‌ها دریافت می‌کنند. پس مطبوعات باید قدر این اعتماد عمومی ‌را بدانند.

وی با بیان این‌که وظیفه اصلی مطبوعات نظارت است چون رکن چهارم دموکراسی هستند می‌گوید: این مشکل همه روزنامه‌های کشور است که نسبت به وظیفه اصلی‌شان کم‌توجه‌اند. درواقع به‌دلیل محدودیت‌های زیادی که برای مطبوعات وجود دارد نمی‌توانند این نقش را ایفا کنند، از مسئله گران شدن کاغذ گرفته تا موانع و محدودیت‌های حقوقی و حرفه‌ای.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.