معاون وزیر کار با اشاره به اینکه معمولا فکر می‌کنیم وقتی وام پرداخت می شود مشکل اشتغال حل می ‌شود، گفت: یک برنامه‌ اشتغال در دنیا نمی توان پیدا کرد که با محور وام اشتغال ایجاد شده باشد.

پرداخت وام مشکل اشتغال را حل نمی‌کند/هدف‌گذاری ۹۸۰ هزار فرصت شغلی تا پایان امسال

به گزارش قدس آنلاین، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه برنامه اشتغال فراگیر، بسته اصلی تولید و اشتغال در دولت دوازدهم است، گفت: در این دولت بر رشد اشتغال با تأکید بر رسته‌های دارای ظرفیت ارزش افزوده در سطح ملی و منطقه ای توجه ویژه ای شده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح عرضه نیروی کار توجه به اشتغال پذیری صورت گرفته است، افزود: با کاهش هزینه‌های اشتغال از طریق ارائه بیمه کارفرمایی و یارانه دستمزد می توان اقداماتی را انجام داد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به طرح های متعددی که از جنس اشتغال حمایتی و عمومی است، خاطرنشان کرد : هدف‌گذاری شده تا در سال ۹۶ به حداکثر ۹۸۰ هزار فرصت شغلی دست پیدا کنیم و از حیث توسعه رسته های تولید اشتغال حدود ۶۵۰ هزار فرصت شغلی باید ایجاد شود.

وی با اشاره به مشوق های بیمه، که باید ظرفیت جدیدی را ایجاد کنند گفت : تمایل برای ایجاد اشتغال باید بیشتر شود، لذا رشد اقتصادی به صورت کلاسیک می تواند رشد اشتغال ایجاد کند.

منصوری با اشاره به اینکه معمولا فکر می‌کنیم وقتی وام پرداخت می شود مشکل اشتغال حل می ‌شود، گفت: یک برنامه‌ اشتغال در دنیا نمی توان پیدا کرد که با محور وام اشتغال ایجاد شده باشد، لذا نیازمند تامین مالی هستیم البته به عنوان ابزار و کمک می توان از وام استفاده کرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به اینکه به مداخلات توسعه در برنامه اشتغال فراگیر توجه شده اظهار کرد: اولویت ما بر این است که از سیاست های فعال استفاده کنیم.

منصوری با اشاره به اینکه کارورزی نیازمند منابع بانکی است، گفت: برای برنامه اشتغال فراگیر در حوزه تخصیص منابع بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است، همچنین مجلس برای برنامه اشتغال روستایی یک و نیم میلیارد دلار تصویب کرده است.

معاون وزیر کار در ادامه برنامه گفت:شخصی که وارد دوره کارورزی می‌شود شاغل نیست، اما کمک می‌کنیم شخصی که دوره کارورزی را گذرانده است با توانمندی‌های دیگری وارد بازار کار شود. بنگاهی که فرد کارورز را به کار می‌گیرد اگر توسط دولت با پرداخت بیمه سهم کارفرما و یا یارانه دستمزد حمایت شود، به این معنی است که یارانه اشتغال این فرد را برای بنگاه کاهش داده ایم.

وی همچنین اشاره کرد: بنگاه‌ها باید مشوق رونق در کسب و کار باشند و به همین منظور باید آن سوی بازار کار یعنی رسته‌های پر اشتغال را هم مورد توجه قرار دهیم و این بدین معنا نیست که فقط وام بدهیم بلکه باید فعالیت‌های اشتغال محور را توسعه دهیم که در این صورت برای دانش آموختگان فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

معاون وزیر کار ادامه داد: معمولا در کشورهایی که در حوزه اشتغال خوب عمل می‌کنند درصدی از جی دی پی برای آن در نظر گرفته می‌شود، اما این موضوع در مورد سیاست‌های ما صادق نیست.

وی بیان کرد:در مورد اشتغال زایی توافق وجود دارد، اما در نحوه اجرای آن اتفاق آرا نداریم، به طوری که در هیچکدام از برنامه‌های پنج ساله قبل از برنامه ششم توسعه چیزی به عنوان سیاست اشتغال نداشته ایم و برای اولین بار به پیش نهاد دولت و تصویب مجلس چیزی تحت عنوان سند اشتغال را تدوین کرده ایم و تا پایان امسال آئین نامه  آن را به تصویت دولت خواهیم رساند.

منصوری گفت:با رعایت چارچوب در نظر گرفته شده در مورد اشتغال روستاییان و یعنی اضافه کردن آن به برنامه توسعه بحث پرداخت وام و ثبت نام رسمی در سایت کارا از پس فردا آغاز می‌شود و سرمایه گذاران و کار آفرینان می‌توانند ثبت نام کنند و وارد پروسه تحصیل وام و دریافت تسهیلات از بانکی بشوند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.