شهردار تهران در حاشیه «مراسم کلنگ زنی پروژه تجمیع ۵۰ پلاک محله تختی» طی سخنانی در جمع خبرنگاران از این پروژه به عنوان یک مدل برای نوسازی بافت فرسوده شهر تهران یاد کرد.

عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده دریافت نخواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد علی نجفی گفت: افراد ساکن در بافت فرسوده و سرمایه گذاران ساخت و ساز تهران می توانند از این مدل استفاده کنند تا فعالیت های نوسازی بافت فرسوده گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه «حدود سه هزار و ۲۸۰ هکتار از مساحت شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می دهد» تاکید کرد: با توجه به مخاطراتی که تهران را درباره زلزله تهدید می کند، ضروری است هر چه زودتر بافت های فرسوده را نوسازی کنیم؛ در این سیر اگر ساختمان های نوسازی شده را با ساختمان های فرسوده را مقایسه کنیم، مردم نیز تشویق خواهند شد تا در این پروژه در سطح وسیع مشارکت کنند.

شهردار تهران از تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در نوسازی بافت فرسوده به عنوان مرحله دوم یاد کرد و گفت: سیاست شهرداری تهران آن است که تمامی نوسازی بافت فرسوده از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی با کمک ها و حمایت های شهرداری تهران انجام شود؛ در این راستا از طریق بانک وام هایی با سود هشت درصد برای ساخت ساختمان ها اعطا می شود، همچنین برای واحد های باقی مانده نیز ایجاد تقاضا خواهیم کرد تا وام های با سود پائین به مردم اعطا شود و مردم برای خرید این واحد ها ترغیب شوند.

به گفته نجفی شهرداری تهران ۵۰ درصد یارانه سود بانکی را پرداخت خواهد کرد، همچنین هیچ هزینه ای برای عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده دریافت نخواهد شد تا سرمایه گذاران برای حضور در این پروژه ها تشویق شوند.

وی افزود: تا پیش از این قرار بوده است تا تنها ۵۰ درصد از هزینه انشعابات آب، برق و گاز در بافت فرسوده از سوی شهرداری پرداخت شود این در حالی است که شهرداری ۱۰۰ درصد هزینه انشعابات را پرداخت کرده است؛ به این ترتیب ما همه حمایت ها را انجام می دهیم تا این پروژه برای سرمایه گذار بخش خصوصی سود ده باشد. در کنار آن این پروژه برای سرمایه گذاران هم یک کار اقتصادی و هم یک کار اجتماعی به شمار می رود تا در فاصله زمانی کوتاه تری بتوانیم نهضتی برای نوسازی بافت های فرسوده در تهران ایجاد کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه همه مسایل در نوسازی بافت فرسوده در اختیار شهرداری نیست، عنوان کرد: بانک ها باید در زمینه تسهیلات  و مجلس شورای اسلامی نیز در زمینه پرداخت یارانه ها کمک کنند؛ مجلس مرتبا درباره بافت های فرسوده و خطر زلزله ابراز نگرانی می کند اما اگر واقعا در این زمینه احساس خطر دارند، در بودجه سال ۹۷ رقم قابل توجهی را در نظر بگیرند تا به سرمایه گذاران قول قطعی دهیم و آنها را برای سرمایه گذاری در بافت فرسوده تشویق کنیم.

نجفی تاکید کرد: آنچه مربوط به شهرداری تهران و شخص رئیس جمهور است، درباره نوسازی بافت های فرسوده جدی هستیم و هر کمکی که لازم باشد را به سرمایه گذاران انجام می دهیم. در ادامه نیز امیدواریم کسانی که در ساخت و ساز شمال تهران فعالیت می کردند به سمت جنوب تهران بیایند تا نهضت نوسازی بافت فرسوده را ایجاد کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی از تامین سرانه های مورد نیاز در بافت فرسوده به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات شهرداری یاد کرد و گفت: در گذشته به بخش خدمات عمومی که باید به مردم داده شود، کمتر توجه شده بود،   در این پروژه نیز زمین اضافه ایجاد نشده است و تنها معابر اصلاح می شود اما در پروژه های دیگر سعی می کنیم در کنار ساخت و ساز مسکن، مقداری از زمین را برای انجام پروژه های خدمات شهری مثل پارک و ... اختصاص دهیم تا حداقل خدمات شهری مورد نیاز شهروندان در همان بافت فراهم شود.

 وی از صدور چند فراخوان برای نوسازی بافت های فرسوده در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در بعضی نقاط که از قبل با سرمایه گذاران صحبت شده، اعلام آمادگی کرده اند تا طی دو ماه آینده بتوانیم دو - سه پروژه را برای تجمیع داشته باشیم. همچنین مدل دیگری را طراحی کردیم که زمین های شهرداری و نهاد های دولتی را در اختیار سرمایه گذاران برای ساخت و ساز قرار دهیم که برای این کار در حال برنامه ریزی هستیم و شاید تا پایان سال فراخوان آن را هم اعلام کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.