اهواز- ۱۰ سال است پرونده کشتارگاه ایذه که مصایبش دست به دست هم داده اند تا جریان نابسامانی رقم زنند که نتیجه اش نامعلوم است، باز است...

اولویتی که در حاشیه است/سلامتی مردم قربانی مشکلات شهرداری

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ معضل سرریز فاضلاب کشتارگاه شهر ایذه در ۵ کیلومتری این شهرستان واقع در جاده پیان  نرسیده به سه راهی راسفند است، مدت زمان زیادی است مسئولان شهری را درگیر کرده است، تا آنجا که کار از گفت وگو گذشته و به شکایت حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و بهداشت از شهرداری این شهرستان رسیده است. این در شرایطی است که شهردار جدید فقط چند ماهی است تصدی امور را برعهده دارد، ضمن اینکه طبق گفته رئیس دامپزشکی میزان هزینه برای بازسازی آن حدود ۴ میلیارد تومان است که از عهده شهرداری بر نمی آید. تمام این مصایب دست به دست داده اند تا حتی با تلاش گسترده  ارگانهای شهری ایذه، فاضلاب این کشتارگاه هرازگاهی به غیر از آزار مردم و چالش مسئولان اختلافاتی را نیز باعث شود. پرونده باز این موضوع در دادگاه حکایت از جریانی نابسامان دارد که نتیجه اش نامعلوم است.

چاه های جذبی مناسب نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه در گفت وگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه ما مجبوریم بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم می گوید: طبق قانون کشتارگاه ها باید دارای تصفیه خانه های فاضلاب باشند، در مواقعی که شرایط و امکانات یک منطقه گسترده نیست ما برای دفع فاضلاب های آن به چاه های جذبی و یا استفاده از «سپتیکتانک» در چاه ها بسنده کنیم، البته استفاده از این چاه ها مناسب نیست، سپ تیک تانک مخزن دو جداره ای است، لجن ها در یک قسمت آن جمع می شود و مایعات به مخزن دیگر سرریز می کند، زمانی که پساب ها خشک شد مخزن اول را خالی کرده و انتقال می دهند.

عباس سلطانی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ اخطاریه به این کشتارگاه داده اند، ادامه می دهد: این مخزن ها به صورت فلزی و سیمانی ساخته می شوند تا با زمین ارتباط نداشته باشند، زیرا نفوذ ذره ای از این فاضلاب ها برای زمین مضر است، اگر محل دفع پساب کشتارگاه جذبی نباشد و سپتیک باشد به طور حتم ظرفیت آن اندازه نبوده که جاری شده و سرریز کرده است و به صورت مرتب هم تخلیه نمی شود.

کشتارگاه متعلق به شهرداری است

در همین ارتباط رئیس اداره دامپزشکی ایذه درباره مشکلات دفع زباله در کشتارگاه این شهر به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: سال گذشته دادستان و فرماندار وقت ایذه به اینجا آمدند و ما باآنها در این مورد صحبت کردیم، بحث فاضلاب کشتارگاه به محیط زیست برمی‌گردد و محیط زیست نیز خود شاکی شهرداری است، زیرا ملک این کشتارگاه متعلق به شهرداری است.

دکتر داریوش ملک احمدی اضافه می کند: طبیعتاً درباره اشکالات بهداشتی این کشتارگاه مطالب را با دادستان در میان گذاشته‌ایم و با مرکز بهداشت از شهرداری شکایت کرده‌ایم که پرونده آن در شعبه سوم دادگاه باز و منتظر صدور رای قاضی است.

شکایت از شهرداری

احمدی درباره پرونده کشتار گاه توضیح می دهد: همراه با محیط زیست، دامپزشکی، مرکز بهداشت هر سه ارگان شکایت کرده‌ایم و باید منتظر نتیجه و حکم قاضی باشید، البته شهرداری هم می‌گوید رفع این مشکل ۴ میلیارد خرج دارد، موضوع دیگر این است که سرریزی این فاضلاب ها گاهی رخ می دهد و بلافاصله با بیل مکانیکی آنها را جمع می کنند در کنار فاضلاب ها می ریزند وقتی خشک شد به محل حمل زباله‌های راسفند برده می‌شود چرا که این یکی از مواردی که از شهردار خواسته شده است.

در رابطه با ادعای مالکیت زمین کشتارگاه ایذه توسط شهرداری، شهردار این شهر در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اذعان می کند: این کشتارگاه کوچک و ظرفیت آن پایین است، و طبق اصولی که باید ساخته شود ساخته نشده است، هفته گذشته در جلسه‌ای که با بهداشت و دامپزشکی داشتیم، قرار شد استاندارد سازی هایی ظرف مدت یک ماه انجام دهیم.

غلامحسین اسدی اضافه می کند: البته این استانداردسازی ها هم موقت است، چراکه کشتارگاه باغملک که یک کشتارگاه صنعتی است تا قبل از عید را اندازی می شود، بنابراین تا قبل از اینکه این کشتارگاه راه اندازی شود و به مدار آید قابل کر است.

استانداردهای موقت 

اسدی با اشاره به اینکه شهرستان ایذه جایی است که مصرف گوشت در آن بالاست، بیان می کند: این شهرستان نیاز به یک کشتارگاه مجزا دارد و ما به دنبال یک سرمایه گذار هستیم که بعد از اینکه کشتارگاه باغملک منتقل شد، این کشتارگاه کوچک را خراب کنیم و یک سیستم جدید راه اندازی کنیم. واقعیت این است که مشکلات وجود دارد، من کمتر از دوماه است که آمده‌ام و این قضیه را در اولویت کارها قرار داده‌ام.

او با اشاره به اینکه این موضوع در دادگاه نیز پرونده دارد عنوان می‌کند: نزدیک به یک سال است پرونده‌ای در این زمینه باز شده است، در جلسات شرکت کرده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که استانداردهای موقتی انجام دهیم تا بحث جداسازی پسآب آن نیز صورت پذیرد.

اسدی تاکید می کند: مبحث به شکلی که گفته می‌شود حاد نیست، این پسماندها چند وقت یکبار توسط دستگاه شهرداری باز شده و باقیمانده فاضلاب سوزانده می‌شود اما در کل استانداردهای که باید رعایت شود رعایت نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.