سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ میزبان ۲۵ اثر در بخش های سینمای بلند، انیمیشن و مستند است و همچنین در بخش فیلم کوتاه چهار اثر به رقابت با یکدیگر می پردازند.

۲۵ فیلم سودای سیمرغ جشنواره ملی فجر را بشناسید/ معرفی آثار کوتاه

به گزارش قدس آنلاین، سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه با رقابت ۲۲ فیلم بلند داستانی، یک فیلم انیمیشن، ۲ فیلم مستند و چهار فیلم کوتاه و در مجموع ۲۹ فیلم برگزار می شود. آثار بخش سودای سیمرغ توسط هیات انتخابی شامل محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، حسین کرمی و محمدهادی کریمی انتخاب شدند.

ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر از ابتدا اعلام کرده بود که تنها ۲۲ فیلم بلند به بخش مسابقه سودای سیمرغ راه پیدا می کنند که در نهایت ۲۵ فیلم به این بخش راه یافت.

در این گزارش می توانید آنچه را که باید از آثار راه یافته به سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بدانید، مطالعه کنید.

«اتاق تاریک»

«اتاق تاریک» پنجمین فیلم بلند سینمایی روح الله حجازی است که وی تهیه کنندگی آن را نیز برعهده دارد. این اثر سینمایی داستان فرهاد و هاله است که فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسایل جدیدی قرار می‌دهد.

در این فیلم بازیگرانی چون ‌ساره بیات، ساعد سهیلی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، محمد امامی، رضا احمدی، ژیلا دایی با معرفی سید علیرضا میرسالاری حضور دارند.

«چهار راه استانبول»

مصطفی کیایی امسال با فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. ششمین اثر این کارگردان با حادثه ساختمان پلاسکو که در یک آتش سوزی فرو ریخت و منجر به شهید شدن تعدادی از آتش نشان های فداکار کشورمان شد، مرتبط است.

بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی ور، ماهور الوند، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی و بازیگران خردسال: کارن کیایی و باران صوفی گروه بازیگران «چهارراه استانبول» را تشکیل می دهند.

«دارکوب»

«دارکوب» چهارمین اثر بلند سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن را حسین تراب نژاد و آزیتا ایرایی نوشته اند و سید محمود رضوی تهیه کنندگی این پروژه را برعهده دارد.

در خلاصه داستان «دارکوب» آمده است: هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی عزیزت تصمیم گرفته تنها باشه. تو از دیدنش و از شنیدن صداش لذت می‌بری اما اون درها رو بسته و تنهایی رو جای تو انتخاب کرده… هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی تنها شدی. عزیزانت رو می‌بینی و دوستشون داری ولی همه تو رو انکار می‌کنن. درها رو به روت بستن و تو تنها شدی. تنهایی باتلاقه.

مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم ‌پور، هادی حجازی ‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی بازیگران فیلم هستند که هر کدام نقش های متفاوتی را در «دارکوب» ایفا کرده اند.

«سرو زیر آب»

محمدعلی باشه آهنگر با ششمین کار سینمایی خود با نام «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی حامد حسینی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. قصه این فیلم در مورد شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است.

در این فیلم رضا بهبودی، بابک حمیدیان، حسین باشه آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی، هادی قمیشی، شهرام حقیقت دوست، دنیا مدنی، مالک سراج، مجتبی پیرزاده، حسین فلاح، غلامحسین لطفی، حسن نجاریان، نادیا پروانی، الناز شاهوردی به ایفای نقش می پردازند.

«شعله ور»

حمید نعمت الله «شعله ور» را در سال ۱۳۹۵ ساخت که این اثر به دلیل طولانی شدن مراحل تولید برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آماده نشد. محمدرضا شریفی تهیه کننده این اثر سینمایی، «شعله ور» را به سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ارسال کرد که فیلم به بخش مسابقه این جشنواره راه یافت. البته منتقدان می گویند حضور این فیلم در جشنواره تخلف آیین‌نامه ای است زیرا این فیلم سال گذشته توسط هیات انتخاب دیده شده است.

فیلمنامه «شعله‌ور» به طور مشترک توسط هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله به نگارش درآمده است و مضمونی اجتماعی دارد. این فیلم داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس همه‌ زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

امین حیایی، دارا حیایی، زری خوش‌کام، پانته‌آ مهدی نیا، مژگان صابری و بهمن پرورش بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«فیلشاه»

در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر، تنها یک اثر انیمیشن برای رقابت با دیگر آثار رئال سینمایی حضور دارد. هادی محمدیان که پیش از این انیمیشن «شاهزاده روم» را در سینماهای کشور اکران کرده بود، امسال با «فیلشاه» در جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد.

«فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری، انیمیشنی ۹۰ دقیقه ای است که در تولید آن بیش از ۲۰۰ نفر مشارکت داشته‌اند. داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رییس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می ‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد اما برخلاف تصور همه، «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می ‌شود.

«فیلشاه» به عنوان محصول جدید گروه «هنرپویا» با سرمایه گذاری این گروه به عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر تولید شده است.

«عرق سرد»

سهیل بیرقی امسال با دومین اثر سینمایی خود با نام «عرق سرد» به تهیه کنندگی مهدی داوری در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: به سلامتی جمع ...

در این پروژه سینمایی بازیگرانی چون باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین العابدین و سحر دولتشاهی حضور دارند.

باران کوثری در این فیلم نقش یک بانوی فوتسالیست را بازی می کند.

«کامیون» 

«کامیون» نهمین فیلم بلند سینمایی کامبوزیا پرتوی است که در این دوره از جشنواره حضور دارد. تهیه کنندگی این فیلم را خودِ پرتوی برعهده داشته است.

در این فیلم بازیگرانی چون سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی حضور دارند. از داستان این فیلم مطلبی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

«لاتاری» 

محمدحسین مهدویان این بار با فیلم «لاتاری» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ فیلمی که نسبت به ۲ اثر دیگر این کارگردان با تفاوت های بسیاری همراه است. تهیه کنندگی این اثر سینمایی را سیدمحمود رضوی برعهده دارد.

«لاتاری» سوژه‌ای متفاوت را دستمایه قرار داده است.

در این فیلم بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، جواد عزتی، ساعد سهیلی و زیبا کرمعلی حضور دارند.

«کار کثیف» 

خسرو معصومی در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر با «کار کثیف» به بخش مسابقه راه یافته است. این اثر سینمایی مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع کار و مهاجرت می پردازد.

پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«مصادره» 

مهران احمدی با اولین اثر سینمایی خود با نام «مصادره» در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. در خلاصه داستان این پروژه سینمایی که بخش هایی از آن در ارمنستان فیلمبرداری شده، آمده است: ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم.

در این فیلم رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیرصدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان ایفای نقش می‌کنند.

«مغزهای کوچک زنگ زده» 

هومن سیدی این بار با فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به تهیه کنندگی سعید سعدی در این دوره از جشنواره حضور دارد.

نوید محمدزاده، فرید سجادی حسینی، علی علایی، فرهاد اصلانی، مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج، هامون سیدی، لادن ژاوه وند، مهیار راحت طلب، مهرداد بهاالدینی، معین شاهچراغی، اشکان حسن پور، پیمان پازوکی، امید شیری، آرمین بهجت، منصوره ایلخانی، مهران ملکوتی، صفر محمدی، محمود کیان و نازنین بیاتی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«هایلایت»

اصغر نعیمی نیز با چهارمین اثر سینمایی خود با نام «هایلایت» در این دوره از جشنواره حضور دارد. تهیه کنندگی این اثر سینمایی بر عهده ساسان سالور است.

این پروژه یک درام عاشقانه با مضمون اجتماعی است که در آن بازیگرانی چون پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری، یزدان فتوحی، شیوا طاهری و جمشید هاشم پور به عنوان بازیگران اصلی حضور دارند.

«ماهورا»

«ماهورا» دومین اثر سینمایی حمید زرگرنژاد است که در این دوره از جشنواره فیلم فجر با دیگر آثار سینمای ایران رقابت می کند. علیرضا جلالی و حمید آخوندی تهیه کنندگی این پروژه را برعهده دارند. در خلاصه داستان «ماهورا» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می دزدد.

کامران تفتی، بهاره کیان افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان و مالک سراج در این فیلم نقش آفرینی می کنند.

«سوءتفاهم»

احمدرضا معتمدی با فیلم «سوءتفاهم» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و جلیل شعبانی تهیه کنندگی این پروژه را برعهده داشته است. معتمدی درباره داستان این فیلم پیش از این گفته بود: قصه فیلم «سوء تفاهم» ماجرای یک گروگان گیری است که همه چیز در متن واقعیت پیش می رود اما با گذشت زمان این شبهه پیش می آید که این حادثه بیشتر شبیه یک سوءتفاهم یا توهم است و اما در متن توهم هنوز عناصری از واقعیت به چشم می آید. همزمان با گسترش این ابهام، ماجرای گروگان گیری نیز به پیش می رود.

مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز و اکبر عبدی بازیگران این پروژه هستند.

«جاده قدیم» 

منیژه حکمت با سومین اثر سینمایی خود «جاده قدیم» در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. حکمت که تنها بانوی کارگردان حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران است تهیه کنندگی این پروژه را نیز برعهده دارد.

«جاده قدیم» داستان زنی کارمند را روایت می‌کند که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود. نقش اصلی این فیلم برعهده مهتاب کرامتی است و آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی دیگر بازیگران این پروژه سینمایی هستند.

«به وقت شام» 

«به وقت شام» جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا است که در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد و تهیه کنندگی آن را محمد خزاعی برعهده دارد.

در این پروژه سینمایی که با موضوع داعش و نیروهای تکفیری جلوی دوربین رفته است بازیگرانی چون بابک حمیدیان و هادی حجازی فر حضور دارند، همچنین از جمله بازیگران لبنانی، سوری و عراقی این فیلم می توان به پیر داغر، خالد السید، جوزیف سلامه، رامی عطاالله، لیث المفتی، علی سکر، سامر خلیلی، محمد شعبان اشاره کرد.

«خجالت نکش»

رضا مقصودی با اولین اثر سینمایی خود با نام «خجالت نکش» در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد که امیر پروین حسینی تهیه کننده این پروژه سینمایی است.

این فیلم داستان زندگی زن و شوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه‌دار می‌شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند، رخ می دهد ...

احمد مهران فر، شبنم مقدمی و لیندا کیانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«جشن دلتنگی»

پوریا آذربایجانی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با دومین اثر سینمایی خود با نام «جشن دلتنگی» حضور دارد که تهیه کنندگی این فیلم را علی قائم مقامی عهده دار شده است.

فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آنها با فضای مجازی است.

محسن کیایی، بهنام تشکر، پانته آ پناهی ها، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، ساغر قناعت، عرفان ناصری، علی دهبان، ندا عقیقی، اشکان منصوری، پریوش نظریه و امید روحانی بازیگران فیلم «جشن دلتنگی» هستند.

«امیر»

نیما اقلیما به عنوان یک کارگردان فیلم اولی با «امیر» به تهیه کنندگی سیدضیاء هاشمی در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «امیر» موضوع اجتماعی دارد و در خلاصه داستان آن آمده است: یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه هاشون فرق می‌کنه.

میلاد کی مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی، سحر دولتشاهی و بازیگر خردسال: آرتین گلچین، ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«بمب»

پیمان معادی بازیگر و تهیه کننده سینما با فیلم سینمایی «بمب» به تهیه کنندگی مهدی داوری در این دوره از جشنواره حضور دارد. قصه این فیلم با حال و هوای موشک باران تهران در سال ۱۳۶۶ ارتباط دارد.

پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری و باران معادی بازیگران این پروژه هستند.

«امپراطور جهنم» 

پرویز شیخ طادی نیز در این دوره از جشنواره با فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» و تهیه کنندگی حمید خزاعی در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این اثر سینمایی پیش از این قرار بود در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود که از حضور در این جشنواره انصراف داد ولی باز هم منتقدان معتقدند که حضور این فیلم در جشنواره امسال تخلف است زیرا سال گذشته این فیلم توسط هیات انتخاب دیده شده است.

علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«تنگه ابوقریب» 

بهرام توکلی این بار با فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» و با تهیه کنندگی سعید ملکان در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. در این اثر سینمایی بازیگرانی چون جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی حضور دارند.

در خلاصه داستان این پروژه سینمایی آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است؛، تنگه ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده ... تنگه ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود.

مستندها

«بانو قدس ایران» 

«بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی یکی از ۲ فیلم مستندی است که در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره حضور دارد.

«بانو قدس ایران» به زندگی همسر امام خمینی(ره) می پردازد.

«زنانی با گوشواره های باروتی»

«زنانی با گوشواره های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند نیز دومین مستندی است که در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد.

این مستند درباره یک زن عراقی ژورنالیست جنگ با نام نور الحلی است که وارد جنگ می شود و قصه مستند با این ژورنالیست آغاز و دوربین از طریق این خانم وارد مکان های مختلفی می‌شود تا زن هایی را که در مواجهه با داعش اتفاقی برایشان رخ داده است، به تصویر بکشد.

فیلم‌های کوتاه

همچنین چهار فیلم کوتاه نیز در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده می شوند.

«مارلون» 

فیلم «مارلون» به کارگردانی درناز حاجی ها به مدت زمان ۱۳ دقیقه به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی روایتگر داستان پسر بچه ۱۰ ساله ای است که مادرش او را برای تست بازیگری آماده می کند.

«حیوان»

فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و به تهیه کنندگی مدرسه ملی سینما که تاکنون توانسته است جوایز مختلفی کسب کند نیز از دیگر آثار کوتاهی است که در این دوره از جشنواره حضور دارد.

این فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه ای داستان مردی است که قصد خروج از مرز را دارد.

«وقت ناهار»

«وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی و تهیه‌کنندگی حلقه فیلمسازان بی کلام گلوب و علیرضا قاسمی است. این فیلم کوتاه ماجرای دختری نوجوان است که با جسد مادرش در پزشکی قانونی مواجه می شود.

خورشید چراغی پور، رویا بختیاری، سیاوش چراغی پور، امیر تقدیری، پیمان نعیمی و احمد امینی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

«فاش»

فیلم «فاش» به کارگردانی احسان مختاری و تهیه‌کنندگی بهنام عابدی و حامد حسینی سنگری چهارمین فیلم در حوزه سینمای کوتاه است که به سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر راه پیدا کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.