حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال حسینی که روز گذشته به همراه رؤسای ادارات این معاونت میهمان روزنامه قدس بود، تأکید کرد: رسیدگی به محرومان، سیره ائمه معصومین بویژه حضرت رضا(ع) بوده و روزنامه قدس باید بکوشد تا روزنامه‌ای امام رضایی باشد.

«قدس»، ظرفیتی برای همگرایی مطبوعاتی که دغدغه دین دارند

قدس آنلاین- معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: روزنامه قدس باید تریبون قشر محروم باشد.  
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال حسینی که روز گذشته به همراه رؤسای ادارات این معاونت میهمان روزنامه قدس بود، تأکید کرد: رسیدگی به محرومان، سیره ائمه معصومین بویژه حضرت رضا(ع) بوده و روزنامه قدس باید بکوشد تا روزنامه‌ای امام رضایی باشد.  
وی ادامه داد: در روزگاری که تشتت و پراکندگی را در عرصه مطبوعات دینی شاهدیم، روزنامه قدس می‌تواند ظرفیتی برای همگرایی مطبوعاتی باشد که دغدغه دین دارند.  

حجتالاسلاموالمسلمین حسینی با تأکید براین که جریانسازی با همگرایی اتفاق خواهد افتاد، افزود: وجود مقدس حضرت امام رضا(ع) میتواند محوری برای پرچمداری رسانههای متدین انقلابی باشد.

وی تأکید کرد: سیره ایشان مصداق بارز سیاست دینی است و ما متولیان امور فرهنگی بزرگ‌ترین جفا را در حق ایشان روا داشتهایم اگر نتوانیم اندیشه ایشان را از غربت درآوریم.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بازطراحی مطبوعات بر محور نیازهای روز جامعه را لازمه بقا در عرصه ارتباطات دانست و گفت: میدان کار رسانهها دچار تحولات فراوانی شده است و مطبوعات باید به فکر طرح نو درانداختن باشند.

وی به لزوم پشتیبانی اتاقهای فکر از محصولات رسانهای اشاره کرد و گفت: همچنان که هر طرح فرهنگی برای موفقیت باید پیوست رسانهای داشته باشد، فعالیتهای رسانهای هم باید از پشتیبانی قوی فکری و فرهنگی برخوردار باشد و الا موفق و ماندگار نخواهد شد.

وی خطاب به مدیران و خبرنگاران روزنامه قدس گفت: در کارتان، بدون رودربایستی باشید و بدانید که حرف حق زدن، آسان نیست.

جغرافیای حرم مطهر، مانع برگزاری نماز جماعت واحد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی در ادامه شماری از مطالبات مردمی که در قالب پیامک به ستون صدای مردم صفحه آستان رسیده، پاسخ گفت.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تأکید کرد: جغرافیای حرم مطهر و نوع ساخت و ساز صحنها و رواقها، مانع از برگزاری نماز جماعت واحد است.

وی افزود: علاوه بر این، برگزاری نماز جماعت واحد و اقتضائات برگزاری آن، ممکن است سبب محدودیت رفت و آمد زائران در حرم مطهر بشود. همچنانکه برگزاری نماز جمعه در حرم مطهر، زائران را در نیم روز جمعه با محدودیتهایی مواجه میکند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی به مطالبه زائران برای برگزاری نماز جماعت به امامت مقام معظم رهبری هم پرداخت و گفت: واقعیت آن است که این مسئله، مورد تقاضا و مطالبه ما هم هست، اما در محدوده اختیارات ما نیست و امیدواریم با فراهم شدن شرایط، این مهم در حرم مطهر محقق شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین گفت: صوت حرم مطهر رضوی در بسیاری از صحنها و رواقها صوت استانداردی است و زائران از کیفیت آن رضایت دارند. با وجود این، در بخشهایی از برخی رواقها گاهی گلایههایی می‌شود که امیدواریم با اتمام پروژههای ظریفکاری و زیباسازی رواقها، این مشکلات بر طرف شود.

وی همچنین به طرح جامع صوت حرم مطهر هم اشاره کرد و گفت: با تحقق این طرح جامع، کیفیت صوت ارتقا پیدا خواهد کرد.

پاسخگویی روزانه ۱۲ هزار تماس برای طرح سؤالات شرعی

مدیر امور زائران غیر ایرانی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این جلسه بر لزوم توجه به گفتمان حقیقی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم مختصات این گفتمان را در وضعیت کنونی جامعه ترسیم کنیم، میتوانیم امیدوار باشیم که این گفتمان به نسلهای بعد هم منتقل خواهد شد.

سید جواد هاشمینژاد همچنین به فعالیتهایی که در حرم مطهر برای زائران غیر ایرانی انجام میشود پرداخت و گفت: تنها در دهه پایانی صفر، نیم میلیون بسته تولیدات فرهنگی به زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی ارائه شده است.

مدیر اداره پاسخگویی به سوالات شرعی نیز رسانههای مکتوب را دارای اثرگذاری فراوان دانست و تأکید کرد: بازخوانی اندیشههای حضرت امام(ره)، بازخوانی سیره شهدا و بازخوانی رفتار منافقین، میتواند درسهای فراوانی برای مخاطب امروزی مطبوعات داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسنزاده همچنین گفت: تماسهای ماهانه برای طرح سؤالات شرعی به ۳۵۰ هزار تماس هم میرسد که از آن میان، ظرفیت این اداره برای پاسخگویی، بین ۷۰۰۰ تا ۱۲ هزار تماس است.

مدیر فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز به افراط و تفریطها در فعالیتهای مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: رسانهها باید به گونهای به طرح انتقادها بپردازند که امیدبخشی به جامعه دچار خدشه نشود.

جواد هاشمی در ادامه آستان قدس را رکورددار بسیاری از مقولهها در حوزه فعالیتهای فرهنگی دانست و افزود: تنها در یک مورد، آستان قدس رضوی با انتشار کتابی درباره سیره حضرت رضا(ع) به نام «امام رضا(ع) و زندگی» در تیراژ یک میلیون نسخه، توانسته رکورددار تیراژ کتاب در تاریخ کشور باشد.

مدیر پژوهش و برنامهریزی معاونت تبلیغات اسلامی هم به رویکرد توسعهای تولیت معزز آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: ظرفیتهای راهبردی حرم مطهر میتواند در خدمت رسانه قرار بگیرد.

مهدی لسانی بر لزوم همافزایی بخشهای مختلف آستان قدس رضوی تأکید کرد و افزود: با برنامهریزی میتوانیم شاهد همکاری راهبری معاونت تبلیغات اسلامی و روزنامه قدس باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.