بجنورد- ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری ساعت ۲۲/۳۰ دقیقه زلزله‌ای با قدرت ۵.۷ ریشتر شهرستان بجنورد را را لرزاند و این زلزله سبب شد تا تعداد زیادی از منازل روستایی، انبار و دامداری ها تخریب شوند.

سرما زلزله زدگان خراسان شمالی را به منازل آسیب دیده بازگرداند

قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: تاکنون ۸ ماه از زمان وقوع زلزله می گذرد که این زلزله، به حدود ۱۴ هزار واحد مسکونی در بجنورد و بخش مانه در استان خسارت وارد کرد و دو هزار و ۵۰۰ واحد را در نقاط شهری استان و دو هزار و ۴۲۹ واحد را نیز در مناطق روستایی غیر قابل سکونت کرد.

قصر قجر، دراقانلو، فخرالدین، سلولی، اخلی، دنگل، بوربور، نجف آباد و ... نام روستاهایی هستند که پس از زلزله ۵.۷ ریشتری از آنها بسیار نام برده شد که شاید تا قبل از آوار این بلای طبیعی بر سر آنان، عده بسیاری از اهالی خراسان شمالی نام این روستاهای بجنورد و مانه و سملقان را نشنیده بودند .

در این مدت انتظارها بر این بود تا سرپناهی برای روستاییانی که منزل و دام هایی که دامداری های خود را از دست داده اند ساخته شود و زمستانی بدون دغدغه را سپری کنند.

توان ساخت خانه نداریم

دهیار روستای قصر قجر در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: در این روستا ۲۶۰ خانوار زندگی میکنند که بسیاری از آنها در زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبهشت ماه امسال خانه های خود را از دست دادند.

عادل کمالی، با بیان اینکه در این روستا تعدادی از خانواده ها به علت فقر، توان ساخت خانه جدید را ندارند اظهار می کند: اکثر اهالی این روستا به دلیل سرما مجبور به  بازگشت به همان خانه های تخریب شده خود شدند  و در حال حاضر تنها ۵ یا ۶ خانوار در چادرها زندگی می کنند.

 زندگی در خانه های تخریبی

وی ادامه می دهد: بسیاری از اهالی این روستا نیز به دلیل تخریب منازلشان به شهر رفته اند و در حاشیه شهر خانه ای کوچکی برای خانواده خود اجاره کرده اند.

وی می افزاید: همچنین تعدادی از افراد نیز که به دلیل دام های خود مجبور شدند در همین منازل قدیمی و تخریبی خود زندگی کنند.

سرگردانی زلزله زدگان برای دریافت تسهیلات

کمالی می گوید: اهالی این روستا برای تشکیل پرونده و دریافت وام خانه سازی از سوی بنیاد مسکن و بانک ها خیلی اذیت شدند و دائم  این بندگان خدا را از این اتاق به آن اتاق می فرستند و هر روز در حال در رفت و آمد به شهر بجنورد هستند.

وی در خصوص دریافت وام نیز می گوید: ضامن برای دریافت وام به زلزله زدگان این منطقه به صورت زنجیره ای است و اکثر اهالی این منطقه برای دریافت وام ثبت نام کرده اند ولی متاسفانه به دلیل متقاضی زیاد مسئولین بانک می گویند سال آینده نوبت دریافت وام می شود.

کمالی می گوید: مبلغ وام دریافتی برای کسانی که خانه شان کم تخریب شده ۱۸ میلیون تومان و ۶۰ کیسه سیمان است و برای کسانی که منزلشان کاملا تخریب شده ۲۰ میلیون تومان و ۵ میلیون تومان بلاعوض داده خواهد شد.

وی می گوید: در این روستا ۸۷ منزل مسکونی به طور صد در صد تخریب شدند و هنوز هیچ خبری از پرداخت خسارت بیمه نیست.

مردم در پیچ و خم ادارات

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز می گوید:  باوجود گذشت ۸ماه از زلزله، هنوز تعداد زیادی ازمردم خسارت‌دیده موفق به اخذ پروانه و دریافت وام نشدند و در پیچ‌وخم اداری سرگردان هستند.

جمشید گریوانی با اشاره به بازدید خود از مناطق زلزله‌زده حاشیه شهر اظهار می کند: پس از گذشت ۸ ماه از زلزله هنوز خانواده‌هایی را می‌بینیم که درون چادر هستند.

گریوانی می افزاید: این وام که به دستور هیئت دولت و استاندار است اما هنوز تعداد زیادی از مردم خسارت‌دیده از زلزله موفق به دریافت آن نشدند که این منصفانه نیست.

استاندار خراسان شمالی نیز می گوید: به دنبال وقوع زلزله در اردیبهشت ماه سال جاری که آسیبی به تعدادی از روستاییان و دوشهر ما وارد کرد، توانستیم اعتباراتی را جذب کنیم در این زمینه اقداماتی توسط بنیاد مسکن و حوزه مربوط به فرمانداریها و مدیریت بحران و هلال احمر انجام شد و گزارشاتی نیز دریافت کردیم و به همین دلیل بازدیدی نیز از این منطقه انجام شد.

محمدرضا صالحی اظهار می کند: در این بازدید، مردم ضمن رضایت از روند بازسازی، مسائل و مشکلاتی داشتند که توصیه شد هر چه زودتر مسئولین ذی ربط نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنند.

بانک ها برای تسکین مردم تلاش کنند

وی می افزاید:در این بازدید یکسری مشکلات مربوط در بخش تسهیلات وجود دارد که از بانک ها انتظار داریم که این معضلی که برای این عزیزان پیش آمده و این دردی که این مردم عزیز  دارند در جهت تسکین این مردم کار را سرعت ببخشند.

وی ادامه می دهد: بانک ها با همه کمک هایی که تا بحال داشتند بیش از این بایدکمک کنند ومقدار اعتباراتی که مصوب شده و ابلاغ شده را پرداخت سریع تری دهند و آنهایی که ابلاغ نشده اعلام کنند  تا بتوانیم دوباره ابلاغ ش را بگیریم و همچنین هر جا کسری باشد در خدمت عزیزان باشیم.

بیمه حمایت کند

صالحی در بخش بیمه نیز می گوید: در بخش بیمه در بعضی جاها کوتاهی هایی را می بینیم هر چند بیمه وسط میدان است و ما به دلیل اینکه نوع نگاه عزیزانی که در بیمه است و مختصاتی که برای خود تعریف کردند ۶۳ درصد به بالا را تخریبی فقط تخریبی می دانند در صورتی که در خانه های روستایی ساده ممکن است بالای ۴۰ درصد تخریبی،  دیگر قابل سکونت نباشد  و ممکن است با یک زلزله تخریب شده و به قیمت جان آنها تمام شود.

وی می افزاید:  از این منظراز مسئولین بیمه هم می خواهیم  در این رابطه تجدید نظرکنند و به کار خود سرعت دهند.

وی خاطرنشان می کند: اکنون هیچ خانواده ای در چادر زندگی نمیکنند و همه در یک چاردیواری هر چند مناسب نیست زندگی میکنند که ما ا زهمه عزیزان که دچار مشکل هستند عذرخواهی میکنیم سعی میکنیم این مشکلات را هر چه زودتر حل کنیم.

آماری از کمک ها

مدیر کل بنیادمسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز می گوید: در زلزله ۲۳ اردیبهشت ماه امسال حدود ۱۴ هزار واحد مسکونی آسیب دیده روستایی و شهری در بجنورد و بخش مانه توسط بنیاد مسکن شناسایی و برای آن ها پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۷ هزار و ۷۸۲ پرونده به بانک معرفی شد.

 محمدی با بیان اینکه تا کنون نزدیک به سه میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت شده است، اظهار می کند: تاکنون پی کنی ۲ هزار و ۸۲۱ واحد مسکونی و فونداسیون ۲ هزار و۶۴۲  واحد نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اسکلت گذاری ۲ هزار و ۲۸۷ واحد مسکونی، خاطرنشان می کند: یک هزار و ۲۴۱ واحد نیز به مرحله سقف، یک هزار و ۶۶۹ واحد به سفت کاری و  ۲ هزار و ۴۵۳واحد پایان کار دریافت کرده اند.

وی همچنین می گوید: در این مدت  ۱۶۴ هزار و ۲۱۰ پاکت سیمان در بین زلزله زدگان استان توزیع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.