کرمان - سخنگوی شورای تأمین استان کرمان گفت: بخش قابل توجهی از متهمین دارای آسیب‌های اجتماعی از جمله خودزنی، فرزندان طلاق، اعتیاد، فعالیت‌های ضد اخلاقی در گذشته بوده ‌اند.

اکثر متهمین دستگیر شده تجمعات اخیر کرمان دارای سوابق آسیب‌های اجتماعی در گذشته بوده ‌اند

به گزارش قدس آنلاین، خلیل همایی‌راد در رابطه با تجمعات روزهای اخیر در برخی از استان‌ها، گفت: در استان کرمان فقط یک مورد از این تجمعات اتفاق افتاد.

وی با اشاره به شمار دستگیرشدگان دخیل در تجمعات استان کرمان، اظهار کرد: تعدادی در این خصوص دستگیر شدند که پس از بررسی‌های نهادهای امنیتی و دادگستری، برخی از آنها آزاد شده، اما تعداد ۲۸ نفر از دستگیر شدگان در معرض اتهام هستند.

سخنگوی شورای تأمین استان کرمان خاطرنشان کرد: براساس گزارش اداره کل اطلاعات استان  رده سنی ۸۳ درصد افراد دستگیر شده ۱۶ تا ۳۰ ساله بوده و ۶۲ درصد آن ها زیر دیپلم و دیپلم، ۱۳ درصد فوق دیپلم، ۱۸ درصد لیسانس و ۵ درصد آنها فوق لیسانس بوده‌اند، همچنین ۹۸ درصد دستگیرشدگان دارای ضعف‌های جدی در آموزه‌های دینی بوده‌اند.

وی با بیان این مطلب که تنها ۴ نفر از دستگیر شدگان زن هستند، ادامه داد: بخش قابل توجهی از متهمین دارای آسیب‌های اجتماعی از جمله خودزنی، فرزندان طلاق، اعتیاد، فعالیت‌های ضد اخلاقی در گذشته بوده ‌اند، همچنین ۱۷ درصد افراد دستگیر شده بیکار بوده  و ۴۹ درصد آنها غیر کرمانی می باشند، ضمن آنکه ۱۰ درصد آنها سابقه کیفری داشته‌اند، ۱۳ درصد آنها فاقد سرپرست، ۲ نفراز آنها پدرشان حبس ابد داشته و ۲ درصد آنها فرزندان طلاق بوده اند، بیش از ۶ درصد آثار خودزنی و خود آزاری قبلی داشته اند.

سخنگوی شورای تأمین استان کرمان در زمینه ی میزان خسارات وارده به استان کرمان به علت تجمع صورت گرفته، گفت: در تجمع روز اول در میدان کوثر شهر کرمان معترضین چند اصله درخت و یک کیوسک را آتش زدند و شیشه‌های یک اتوبوس شخصی را نیز شکستند و خسارت دیگری نداشتیم.

وی رویکرد استان کرمان را تابع سیاست های کلی کشور دانست و گفت: رویکرد کشور این است که مجاری قانونی برای بیان اعتراضات باز باشد و از درخواست‌هایی که برای برگزاری تجمع، مراسم یا حتی اعتراضات در چارچوب قانون صورت پذیرد، حمایت می‌کنیم اما از هرگونه تجمع غیرقانونی پیشگیری خواهد شد.

همایی‌راد ادامه داد: تجمعات غیرقانونی به هر علتی صورت پذیرد، به سرعت از کنترل بانیان اولیه خارج شده و به سمت خشونت کشیده می‌شوند و از این رو گروه‌های تروریستی یا عناصر خرابکار از این نوع تجمات غیر قانونی سوءاستفاده می‌کنند.

اقتدار همراه با خویشتنداری نیروهای امنیتی، انتظامی و هوشیاری مردم کرمان

وی به تشریح علل عدم تجمعات در استان کرمان پرداخت و تصریح کرد: مردم کرمان، مردمانی صبور، هوشیار و نجیب هستند و حتی یک مورد تجمعی که در استان کرمان صورت گرفت را به مردم کرمان منتسب نمی‌کنیم بلکه گروهی معدود تحت تاثیر شبکه‌های بیگانه و عناصر معاند قرار گرفته و خواستند تا فضای استان را متشنج کنند اما مجموعه امنیتی انتظامی استان با اقتدار و هوشمندی عمل کرد.

همایی‌راد خاطرنشان کرد: اقتدار بدان معناست که اشراف اطلاعاتی استان فوق العاده بالا بود، به‌طورمثال یک کانال تلگرامی که تعداد اعضای آن هم زیاد بود و مستقیماً از خارج کشور هدایت می‌شد، به‌گونه‌ای که لینک این کانال در صفحه اصلی شبکه‌های ضد انقلاب قرار داشت، ادمین‌های این کانال شناسایی و دستگیر شدند، ضمن آنکه ایجادکننده این کانال نیز شناسایی و دستگیر شد، همچنین افرادی که در فراخوان‌ها مشارکت داشتند، شناسایی و دستگیر شدند، این قبیل اقدامات که توسط نیروی انتظامی، سربازان گمنام امام زمان عج، سپاه ثارالله و دادگستری استان به صورت هماهنگ انجام شد، موجب پیشگیری از اقدامات خشونت طلبانه و آشوب گردید و لذا بر خلاف برخی استان ها، تجمعات در استان کرمان استمرار نداشت.

وی تصریح کرد: هر انسان عاقلی، با آتش زدن درخت یا شکستن شیشه‌های اتومبیل‌ها یا ایجاد اخلال در عبور و مرور، مخالف است، ضمن آنکه کسبه آن منطقه نیز از این نوع تجمعات که به فعالیت‌های اقتصادی آنها لطمه می‌زند نا راضی هستند، به‌طور کلی به جز افراد بیگانه‌ای که در خارج از کشور به دنبال موج سواری هستند و دشمنان قسم خورده‌ای که بدخواه جمهوری اسلامی و خواهان تجزیه ایران هستند، همه از این نوع تجمعات ناراضی بوده اند، لذا همه کمک می‌کنند تا این نوع موارد در سطح جامعه رخ ندهد، در عین‌حال پلیس استان کرمان نیز با اقتدار همراه خویشتنداری رفتار می‌کند، بنابراین هرگز اجازه نمی‌دهیم حقوق مردم تضییع شود و تخریب و خسارتی صورت گیرد و فضای کسب و کار و توسعه ی استان که در سال های اخیر روند پر شتابی گرفته، متوقف یا کند شود.

سخنگوی شورای تامین افزود: استان کرمان براساس گزارش مسئولین امنیتی وزارت کشور بهترین عملکرد را در چند روز اخیر در تأمین امنیت مردم، حفظ ارزش ها و پیشگیری از تجمعات خشونت آمیز داشته است و این را مرهون همدلی و تعامل اعضای شورای تأمین و پشتیبانی همه ی مردم می‌دانیم.

مسئولی که پاسخگو نیست صلاحیت مدیریت را ندارد

مدیر کل امنیتی انتظامی استانداری کرمان با تأکید براین که رسانه صدای مردم است و باید به‌جای مردم از مسئولین مطالبه‌گری کند، در مقابل، مدیران نیز موظف به پاسخگویی هستند، گفت: مسئولی که پاسخگو نیست صلاحیت مدیریت در این دولت را ندارد لذا مدیران باید شفاف‌سازی کنند و با مردم سخن بگویند وکارها و برنامه های خود را توضیح دهند، رسانه‌ها نیز نباید سکوت کنند و باید به صورت کارشناسی مطالبه‌گری کنند.

وی با اشاره به تأکیدات مهندس رزم حسینی استاندار کرمان مبنی بر افزایش فرهنگ مطالبه‌گری مردم، تصریح کرد: اگر پاسخ قانع کننده‌ای به خواسته‌ها داده نشود، این خواسته‌ها متراکم شده و در جای دیگر به صورت غیر قابل کنترلی بروز خواهد کرد، اتاق شیشه‌ای هم به مفهوم این است که مردم از شش جهت ببینند مسئولین چه می کنند. مثلا مدیر جهاد کشاورزی باید به مردم پیشاپیش توضیح دهد که علت نابسامانی اخیر در بازار و افزایش غیر منطقی برخی قیمت ها چیست و ستاد تنظیم بازار چه کرده است؟ بنابراین رسانه‌های استان کرمان باید از مسئولین بخش های مختلف استان به صورت کارشناسی و تخصصی به دور از کلی گویی مطالبه‌گری کنند.

همایی‌راد با تأکید برآنکه رسانه‌ها یکی از حلقه‌های زنجیره امنیت هستند، اظهار کرد: رسانه‌ها با نگاه موشکافانه‌ای که دارند می‌توانند چشمان مسئولین ارشد باشند و در جایی ممکن است که نقیصه ای در یکی از حوزه های مدیریت و خدمت رسانی به مردم رخ دهد، رسانه‌ها وظیفه دارند تا این کاستی را همراه با پیشنهاد به مسئولین استان منتقل کنند.

تجمعات انتقادی باید از مجرای قانونی صورت گیرد

سخنگوی شورای تأمین استان کرمان تصریح کرد: تجمعات انتقادی باید از مجرای قانونی صورت گیرد، باید توجه کرد تجمعات غیرقانونی، اولین هدف برای گروه‌های خرابکار و تروریست است، مشاهده کردیم که سناریوی کشته‌سازی در برخی نقاط اجرا  شد و مصداق آن را در برخی استان‌ها دیدیم، حتی گروه‌های تروریستی و تکفیری به افراد خود اعلام کرده‌اند که به داخل کشور بیایند و با سلاح به تجمع کنندگان حمله کنند که توطئه ی آن ها توسط نهادهای امنیتی خنثی شد.

وی از لزوم اخذ مجوز برای تجمعات سخن به میان آورد و بیان کرد: برای آنکه امنیت مردم در تجمعات تامین شود، لذا باید از قبل مجوز این تجمعات از مجاری قانونی اخذ شده باشد و نباید تجمعات به سمت آشوب سوق پیدا کنند تا نفعش را بیگانگان ببرند و دودش به چشمان مردم برود.

وی تصریح کرد: اتفاق جالبی که در این آشوب‌ها رخ داد این بود که مخالفان ایران پرده از چهره افکنده و چهره واقعی خود را نشان دادند لذا افراد زیادی با رویکردهای متفاوت و گرایش های مختلف، به صحنه آمده و مقابل این ناآرامی‌ها ایستادند.

سخنگوی شورای تامین استان کرمان خطاب به خانواده‌ها مبنی بر کنترل فرزندانشان گفت: برخی افرادی که دستگیر شده‌اند سن پایین داشته‌اند و وقتی در نهادهای امنیتی با آنها صحبت می‌کنند، در می‌یابیم که آنها هیچ پشتوانه فکری و خط مشی مخالفی ندارند و فقط براثر هیجان زدگی و تحت تاثیر قرار گرفتن به صحنه آمده اند که لذا خانواده‌ها باید کنترل بیشتری روی فرزندان خود داشته باشند.

شاخص‌های امنیتی استان

خلیل همایی در بخش دیگری از سخان خود به تشریح شاخص‌های امنیتی استان در ۹ ماهه اول سال جاری پرداخت و خاطرنشان کرد: وضعیت امنیتی استان، وضعیت مطلوبی است و شاهد کاهش بسیاری از جرایم در سطح استان هستیم، به‌طوری‌که سرقت‌های مسلحانه استان کرمان در ۹ ماهه اول سال جاری ۱۹ درصد کاهش داشته است.

همایی‌راد از کاهش ۴ درصدی سرقت‌های مهم در سطح استان در ۹ ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: در ۹ ماهه اول سال جاری سرقت تحت پوشش مامورین ۳۸ درصد کاهش داشته، سرقت بانک صد در صد کاهش داشته و سرقت خودرو با کاهش ۵ درصدی مواجه بوده هم چنین در بحث کیف قابی ۴۲ درصد کاهش داشته است، ضمن آنکه ۳۶ درصد افزایش کشف سرقت‌های به عنف توسط پلیس آگاهی و عوامل فرماندهی انتظامی استان صورت گرفته که موجب افزایش رضایتمندی مال باختگان شده است.

مدیر کل امنیتی انتظامی از کاهش ۱۳ درصدی قتل در ۹ ماهه اول امسال خبر داد وبا اشاره به اقدامات دادگستری، استانداری  و دانشگاه باهنر در خصوص پیشگیری و کاهش خشم و خشونت  افزود: ۳۰ درصد افزایش کشف انواع مواد مخدر در ۹ ماهه اول سال جاری صورت گرفته و بیش از ۱۰۶ هزار کیلوگرم انواع مواد مخدرتوسط نیروی انتظامی و اطلاعات  کشف شده است، ۱۷ درصد افزایش کشف انواع سلاح، ۶۷ درصد افزایش کشف مواد محترقه، ۳۱ درصد افزایش کشف سوخت قاچاق، ۵۱ درصد افزایش کشف مشروبات الکی صورت گرفته  و در کشف مشروبات خارجی ۳۳ درصد افزیش کشف در ۹ ماهه اول سال جاری صورت گرفته است که نشان دهنده ی موفقیت نیروهای امنیتی انتظامی  و تلاش شبانه روزی آنها برای رفاه و آرامش و امنیت مردم  استان کرمان می باشد.

وی البته از رشد ۸ درصدی تصادفات در ۹ ماهه اول سال جاری نیز ابراز نگرانی کرد وضمن دعوت  رانندگان به بردباری و رعایت قوانین به ایسنا گفت: خوشبختانه در این دوره زمانی علیرغم افزایش تعداد تصادفات ، تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات ۶ درصد کاهش داشته است.

 همایی‌راد افزود: در صورتی که برخی دستگاههای اجرایی کارشکنی یا کوتاهی نکنند، تا پایان امسال ظرفیت دوربین‌های نظارتی بیش از ۵۰۰ درصد افزایش خواهند یافت که در کاهش جرائم و تصادفات و نتیجتا افزایش امنیت مردم تاثیر زیادی خواهد داشت، چون تجربه و آمار پلیس راه استان نشان داده که تعداد تلفات و تصادفات در محورهایی که مجهز به دوربین بوده اند، حدود ۶۷ درصد کاهش داشته است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.