تبریز- مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان اینکه چند باند تصادفات ساختگی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند گفت: برخی افراد به صورت کشوری کار می‌کنند و وقتی احساس می‌کنند لو رفته‌اند در استان‌های دیگری فعالیت می‌کنند.

باندهای "تصادفات ساختگی" در آذربایجان شرقی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند

به گزارش قدس آنلاین، علی صمدی راد صبح امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به آمار مراجعات پزشکی قانونی در آذربایجان شرقی منازعات را بالاترین میزان مراجعات پزشکی قانونی استان عنوان کرد و اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست امسال نزدیک به ۲۵ هزار نفر به دلیل منازعات به پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند.  

وی با اشاره به اینکه در تعداد منازعات در رتبه چهارم کشور قرار داریم افزود:  بر حسب هر یکصد هزار نفر جمعیت، در رتبه سوم کشوری قرار داریم که رقم هشدار دهنده‌ای است چرا که میانگین کشوری برای یکصد هزار نفر، ۶۸۴ نفر است که در استان ۸۵۵ نفر بوده و زنگ خطری برای استان است.  

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در تعداد مصدومین حوادث رانندگی در رتبه هفتم کشور قرار داریم گفت: میانگین کشوری ۴۱۷ نفر و استان ۳۹۴ نفر است که در رتبه ۲۳ بازای یکصد هزار نفر جمعیت قرار داریم.  

وی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال، ۱۳ هزار نفر مصدوم حوادث رانندگی داشتیم که به پزشکی قانونی مراجعه کردند و افزایش ۳ درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.  

صمدی راد در ادامه،  پدیده نامبارک تصادفات ساختگی به دلیل گردش مالی بالای این حوزه را یادآور شد و ابراز داشت: در این تصادفات ساختگی، افراد بی‌بضاعت را فریب داده و آنها را مصدوم می‌کنند که پس از دریافت دیه، درصدی را به مصدوم داده و اغلب مبلغ دریافتی دیه را باند تصادفات ساختگی به جیب می‌زنند. 

وی با بیان اینکه توانسته‌ایم طیفی از این افراد را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنیم تصریح کرد: این پدیده شوم در دنیا دامن گیر است چراکه مجتمع امور بیمه‌ای اروپا اعلام می‌کند که ۳۰ درصد پرداختی‌های بیمه مربوط به حوادث ساختگی است ولی دلیل محکمی برای رد این دیه‌ها ندارند. 

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه متاسفانه در ایران موضوع تصادفات ساختگی حرفه‌ای‌تر می‌شود، ادامه داد: مصدویت‌ها، ساختگی ولی واقعی است چراکه شکستگی‌ها جدی است ولی در تصادف نشکسته و در خارج از تصادف شکانده و یک تصادف ساختگی ایجاد کرده‌اند.  

وی با بیان اینکه چند باند تصادفات ساختگی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند، گفت: برخی افراد به صورت کشوری کار می‌کنند و وقتی احساس می‌کنند لو رفته‌اند در استان‌های دیگری فعالیت می‌کنند. 

صمدی راد با اشاره به اینکه برخی از مردم ممکن است در دام این افراد بیافتند ابراز داشت: مواردی داشتیم که فرد دندان‌هایش را شکسته بودند، ولی نتوانستند دیه بگیرند که در این زمینه مصدومین بدبخت می‌شوند و استفاده را سران باند می‌برند. 

 وی در ادامه با بیان اینکه ۱۲۶۲ مصدوم حادثه کار در استان داریم که در رده ششم کشوری قرار داریم، اضافه کرد: در این حوادث، بازای صدهزار جمعیت در رده ۱۷ کشوری قرار داریم که آمار مصدومین امسال افزایش ۲ درصدی دارد. 

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی فوت ناشی از حوادث کار را هم یادآور شد و ابراز داشت:  سال ۹۵ افزایش هشدار دهنده داشتیم که از ۵۰ مورد به ۷۲ مورد رسید که افزایش ۴۵ درصدی را شاهد هستیم ولی در سال ۹۶ هم این فوتی‌ها به ۵۴ مورد در ۹ ماهه رسیده است. 

وی با بیان اینکه نزدیک به نیمی از فوتی‌ها سقوط از بلندی در نصب انواع دکل، آسانسور، داربست و... است اظهار کرد:  ایمنی مناسبی در اماکن صنعتی و ساختمانی را شاهد نیستیم و باید در این زمینه فرهنگسازی شود، چراکه  نصف فوتی‌ها کارگران ساختمانی بودند. 

صمدی راد،  سقطِ درمانی را یکی از مجوزهای پزشکی قانونی دانست و با بیان اینکه قبل از بروج روح در ۱۸ هفته بارداری یا ۴ ماهگی، اجازه صدور مجوز داریم اضافه کرد: در مواردی که نوزادان بیمار که می‌تواند قبل از تولد، یا بلافاصله بعد از تولد فوت کند یا خطر برای زنده ماندن مادر باردار وجود دارد، امکان صدور مجوز داریم. 

وی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال ۳۰۰ مورد مجوز صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۸.۴ درصد افزایش یافته است.  

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در ادامه به آمار سالن تشریح اشاره کرد و گفت:  ۲۰۲۶ جسد در ۹ ماهه امسال در سالن تشریح مورد معاینه قرار گرفته است که ۴۴۶ مورد زن و ۱۵۸۰ مرد است. 

وی ابراز داشت: کسی که پزشک معالجی دارد و زیر نظر پزشک فوت می‌کند و خوف جنایت مطرح نیست، تشریح نمی‌شوند و فقط افرادی که مرگ غیرطبیعی، قتل و حادثه دارند و یا افراد به صورت مشکوک فوت می‌کنند که مورد تشریح دلیل فوت قرار می‌گیرند. 

صمدی راد مسمومیت با قرص برنج، سمومات شیمیایی اغلب دلایل فوت بر اثر مسمومیت را تشکیل می‌دهند، افزود:  ۴۸ نفر در سال گذشته بر اساس مسمویت فوت کرده‌اند که افزایش ۹ درصدی را شاهد هستیم. آذربایجان شرقی در فراوانی متوفیان رتبه ۵ کشور و از نظر جمعیتی رتبه ۱۳ کشور را در اختیار دارد.  

وی در ادامه، به آمار فوت با مونوکسید کربن اشاره کرد و گفت: امسال ۲۱ مورد فوت با مونوکسید کربن به ثبت می‌رسید که از نظر فراوانی در رده سوم و از نظر جمعیتی در ردیف ۷ کشوری بوده و بالاتر از میانگین کشوری است. 

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه امسال در حوزه فوت مونوکسید کربن، ۲۵ درصد کاهش داشتیم چراکه امسال سرمای خاصی را شاهد نبودیم ابراز داشت:  این نوع مرگ قابل پیشگیری است ضمن اینکه تبریز، مراغه، میانه، بستان آباد و اهر به ترتیب بالاترین آمار مرگ و میر در این زمینه را به خود اختصاص داده است. 

وی در پایان، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد خودکشی، این نوع مرگ را دهمین دلیل اصلی مرگ در جهان دانست و گفت: افراد ممکن است در تصادف فوت کرده و یا در آتش سوزی فوت کرده باشد که در گزارش اولیه احتمال مشکوک بودن به خودکشی درج می‌شود و مراجع قضایی قطعی بودن خودکشی را اعلام می‌کنند. 

صمدی راد، ادامه داد: آذربایجان شرقی در سال ۹۵ رتبه پنجم کشور را در افراد «مشکوک» به خودکشی را در اختیار دارد و بازای صدهزار نفر جمعیت، استان در رتبه دهم قرار دارد. 

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود خودکشی در قالب بازی «نهنگ آبی» در استان، ابراز داشت: در استان و حتی کشور ادعا می‌کنم که در مورد «نهنگ آبی» کشته نداشتیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.