پس از آن که اختلافات بین پاکستان و آمریکا بالا گرفت، اسلام‌آباد تصمیم گرفته است به چین نزدیک‌تر شود. البته پاکستان مدتهاست که متوجه کاهش قدرت آمریکا در جهان و شکل گیری قدرت‌های جدید شده و عملاً می‌کوشد هرچند نه کاملاً اما در سیاست‌های خود مواظب ارتباطاتش با چین باشد.

چین؛ برنده جدال لفظی واشنگتن، اسلام‌آباد

قدس آنلاین- پس از آن که اختلافات بین پاکستان و آمریکا بالا گرفت، اسلام‌آباد تصمیم گرفته است به چین نزدیک‌تر شود. البته پاکستان مدتهاست که متوجه کاهش قدرت آمریکا در جهان و شکل گیری قدرت‌های جدید شده و عملاً می‌کوشد هرچند نه کاملاً اما در سیاست‌های خود مواظب ارتباطاتش با چین باشد. به همین خاطر اخیراً وقتی لفاظی برخی مقامات کاخ سفید آغاز می‌شود، مقامات پاکستانی هم جواب‌های جدی را در همین حوزه منتشر می‌کنند مثل چندماه پیش که در پی تهدید آمریکا برای قطع کمک‌های خود به اسلام‌آباد، وزیر خارجه این کشور با حمله به سیاست‌های مزورانه آمریکا در مبارزه با تروریسم گفت: نیازی به کمک مالی آمریکا نداریم با تکیه بر توان خود با تروریست‌ها جنگیدیم.

سه روز پیش هم دولت پاکستان در واکنش به تصمیم آمریکا در تعلیق کمک‌های نظامی به اسلام‌آباد اعلام کرد، ضرب‌الاجل‌های خودسرانه، اظهارنظرهای یکجانبه و تغییر اهداف در مواجهه با تهدیدهای مشترک غیرسازنده هستند. در همین حال، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه خود با روزنامه گاردین ضمن تکذیب پرداخت ۲ میلیارد دلاری کمک آمریکا به پاکستان گفت: ما با منابع خود با تروریسم می‌جنگیم. ما در این جنگ کشته‌های زیادی دادیم و بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار اقتصادمان ضرر کرده است.

حالا پاکستان پا را از جنگ لفظی کمی فراتر گذاشته و گویا به چین اجازه داده است که یک پایگاه نظامی در کشورش و در بندر گوادر که نزدیک خلیج فارس هم هست ایجاد کند. گزارش‌ها می‌گویند اقدام پکن واکنشی به مواضع رئیس جمهوری آمریکا علیه پاکستان و در راستای استفاده از واحد پول چین در تجارت دوجانبه و تأمین اعتبار معاملات پس از افزایش سرمایه گذاری‌های چین در پاکستان به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بوده است.

گفتنی است پاکستان چندی پیش استفاده از یوان واحد پول چین برای مبادلات ارزی را رسماً مورد تایید قرار داد. این اقدام یکی از مهمترین گام های یک کشور برای کمک به چین برای بین المللی کردن ارز یوان محسوب می شود و انتظار می رود کشورهای دیگری هم بتدریج از زیر سایه فشارهای آمریکا گریخته و یوان را در کنار دلار آمریکا برای تجارت مورد مبادله قرار دهند.

به نوشته روزنامه «اکونومیک تایمز» مواضع ترامپ درباره قطع کمک‌های مالی به پاکستان به بهانه عدم موفقیت در نبرد با تروریسم موجب نزدیک شدن بیشتر اسلام آباد با پکن از حیث دفاعی و اقتصادی شده است.

رفتار اسلام‌آباد از سوی بسیاری از تحلیلگران دهن کجی به دولت ترامپ محسوب می شود که در ماه های گذشته، بارها سیاست پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد انتقاد قرار داده و افزوده است که واشنگتن دیگر حاضر به کمک به اسلام آباد نیست.

چین سال گذشته میلادی اولین پایگاه نظامی خود را در جیبوتی بنا کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.