گیلان- در کشور ایران امید به زندگی بیش از ۷۰ درصد است اما متاسفانه فاکتورهای متعدد دیابت ،فشارخون ،کم تحرکی و...باعث مرگ و میر زودرس می شود .

 امید به زندگی در کشور ایران بیش از ۷۰ درصد است

به گزارش خبرنگار قدس انلاین، همایش "چاقی یا سلامتی، انتخاب با شماست" صبح سه شنبه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد .

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان چاقی را تهدید جانی دانست و اذعان داشت :چاقی قاتل خاموش به عنوان یک هشدار گر خاموش در سلامت افراد جامعه نقش دارد.

 علی نقی کریمی به اهمیت موضوع چاقی وسرعت بالای روند چاقی به عنوان هشدار گر پنهان در جهان اشاره کرد و گفت : شعاربسیج ملی تغذیه در سال ۹۶ چاقی یا سلامتی، انتخاب با شماست می باشد .

وی اذعان داشت: نقش سلامت جامعه بسیار مهم است و دولت، انجمن های اجتماعی و بخش خصوصی باید این معضل را حل کنند .

کریمی گفت: با استفاده از شاخص ساده bmi  توسط نموداری که وجود دارد خیلی راحت میتوانیم وزن خود را کنترل کنیم .و این شاخص از سن ۲ سال به بالا کاربرد دارد.

وی افزود: شاخص bmi  بین ۲۵ تا ۲۹ برای بزرگسال ها خطر افزایش وزن را هشدار میدهد و بالای ۳۰ نماینگر هشدار چاقی است .

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در سال ۲۰۱۶، آخرین اطلاعات در گروه سنی  ۱۸ سال ،یک و نه دهم میلیون افزایش وزن داشتند.

وی اذعان داشت: جامعه ای که با افزایش چاقی زندگی میکنند مرگ در آنها بیشتر است وطی بررسی های انجام شده در کشورهایی که افزایش وزن زیاد است مرگ کاملا مشهود است.

کریمی با تاکید بر اینکه داشتن جامعه سالم و انسان سالم هدف بسیج ملی تغذیه است گفت:۴۱ میلیون نفر درجهان یبن کودکان۵ تا ۹ سال افزایش وزن دارند.

وی در خصوص علل چاقی خاطر نشان کرد:کم تحرکی ،استفاده از غذای پرچرب استفاده از فست فودها از اهم علل چاقی است وبا هر بیست دقیقه نشستن باید یک دقیقه قدم زد .

 کریمی به نقش بزرگتر ها به عنوان قدم اولیه برای سلامت کودکانشان اشاره کرد و افزود : اگر رفتار سلامتی بزرگترها داشته باشند کودکان به همان شکل غذایی درست عادت میکند پس قدم اول با بزرگترهاست.

وی افزود: رعایت رفتار سلامت از طرف والدین و داشتن تحرک بدنی حتی به مقدار کم می تواتد الگویی برای کودکان ما باشد .

کریمی گفت: ۸۲ درصد بچه های سنین ۱۱ سال  که چاق هستند در دوران بزرگسالی چاق باقی خواهند ماند.

وی اذعان داشت: والدین اگر درتغذیه کودکان چاق نتوانند تغییر ایجاد کنند  در بزرگسالی نمی توانند برای تغییر وزن آنها قدم بردارند .

وی هشدار داد:پیامدهای چاقی انواع سرطان ها، مشکلات عضلانی ، مشکلات عاطفی روانی ،چربی، دیابت ،سکته های مغزی ،  الزایمر، افسردگی  ... بیماران غیرواگیرداری می باشند که سیر صعودی آنها در جهان رو به افزایش است .

وی چاقی را زنگ خطر درگیلان دانست و افزود: در سال ۹۵ میانگین چاقی در کشور ۶۰ درصد است و در گیلان ۶۸ درصد می باشد .

دکتر کریمی گفت: با کم کردن مصرف انرژی و شکر و افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات تازه ،داشتن ورزش و تحرک بدنی ۱۵۰ دقیقه در طول هفته استفاده از غذاهای  سالم و حذف نوشیدنی های شیرین مشکلا ت چاقی را  میتوانیم در جامعه حل کنیم .

وی گفت:خوشبختانه در کشور ایران امید به زندگی بیش از ۷۰ درصد است اما متاسفانه فاکتورهای متعددی باعث مرگ و میر زودرس می شود برای جلوگیری از مرگ و میر زودرس داشتن تحرک وتغذیه سالم وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.