خوشبختانه از سال گذشته با رویکرد حمایت از تولید ملی پوست به عنوان کالای با ارزش و استراتژیکی مورد توجه قرار گرفته تا دراین راستا پوست خام سالامبور صادر نشود بنابراین باید گفت کاهش وزن صادراتی ایران که به نام کاهش صادرات چرم عنوان شده نه تنها کاهش زیان اوری برای این صنعت به شمار نمی رود بلکه به نظر بنده نقطه عطفی در صنعت کشور است که مطابق خواست مقام معظم رهبری ورهنمودهای خردمندانه ایشان در ممانعت از خام فروشی مانع صادرات چرم خام می شود.

برخی از کشورها چرم خام ایران را به صورت چرم تکمیل شده با چندین برابر قیمت به ما می فروشند/دولت در صنعت چرم ایران دخالتی ندارد

قدس آنلاین- مسعود بنابیان تولید کننده صنعت چرم و رییس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان چرم آذربایجان شرقی با تاکید براینکه در سالهای گذشته عمده صادرات ایران چرم خام بوده به قدس آنلاین  گفت: گمرگ جمهوری اسلامی ایران اطلاعات آماری درخصوص انواع پوستهای خام چرم را به یک عنوان اعلام کرده و در یک ردیف قرار می دهد. صنعت چرم ایران در سالهای گذشته صادرات زیادی داشت البته از نوع صادرات پوست خام چرم گاوی و گوسفندی که همگی عمدتا با هم به حساب آورده می شدند که  صادرات چرم به شمار نمیرفت و فقط صادرات چرم خام بود.

وی درخصوص مشکلات فزاینده خام  فروشی در چرم خاطرنشان کرد: عمده صادرات ایران به خارج از کشور چرم نبود بلکه خام فروشی بود. یکی از عمده نگرانی ها ومسائلی که فعالان بازار چرم با آن دست به  گریبان هستند این بود که بسیاری از تولید کنندگان چرم خام به  دلیل برخورداری بازارهای جهانی ترجیح می دادند که چرم خود را به دلار و به خارج از کشور بفروشند واز آنجایی که هیچ مانعی برای صادرات مواد خام وجود داشت باهمه اعتراضی که به خام فروشی می شد همچنان خام فروشی وجود داشت اما آنچه مهم بود آن است که برای افزایش آمار صادراتی نباید به صادرات مواد اولیه خام اقدام یا افتخار کردزیرا مهلک ترین ضربه آن  به اقتصاد وایجاد اشتغال باز می گردد.

بنابیان با بیان اینکه تغییر رویکرد از خام فروشی تصمیم مهمی در اشتغالزایی در صنعت چرم کشور است تصریح کرد: یکی از مهمترین راهبردهای دولت درزمینه شکوفایی داخلی صنعت چرم این بود دولت مانع صادرات چرم خام به خارج از کشور شد. متاسفانه آنچه که در آمارهای گمرک به اسم چرم صادراتی عنوان می شود تنها چرم خام سالامبور  بود نه چرم فرآوری شده که ارز آور وبه قیمت خوبی به فروش می رسید نبود. خوشبختانه از سال گذشته  با رویکرد حمایت از تولید ملی پوست به عنوان کالای با ارزش و استراتژیکی مورد توجه قرار گرفته تا دراین راستا پوست خام سالامبور صادر نشود بنابراین باید گفت کاهش وزن صادراتی ایران که به نام  کاهش صادرات چرم عنوان شده نه تنها کاهش زیان اوری برای این صنعت به شمار نمی رود بلکه به نظر بنده نقطه عطفی در صنعت کشور است که مطابق خواست مقام معظم رهبری ورهنمودهای خردمندانه ایشان در ممانعت از خام فروشی مانع صادرات چرم خام می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمار بالای صادرات چرم به دلیل سنگین بودن چرم خام بوده اظهار داشت: متاسفانه در زمینه پوست گاو کمبود داریم از این رو نیازمند واردات پوست گاو از آسیای میانه هستیم. اما در ایران  قبل از عدم خام فروشی ترکیه و ایتالیا بزرگترین خریدار چرم خام ایران بودند. کشورهای نامبرده چرم خام ایران را به صورت چرم تکمیل شده با چندین برابر به ما می فروختند. بی تردید تا چند سال آینده می توانیم امیدوار به تکمیل وتوسعه صنعت چرم کشورمان باشیم. توصیه بنده به همه دوستان مطبوعاتی این است که قضاوت مطلوبی داشته باشند چرا که عدم  خام فروشی صنعت چرم به  نفع این صنعت است و  اگر وزن صادرات زیاد نیست به معنای کاهش صادرات نیست بلکه به معنی تلاش برای تولید وتوسعه در حوزه صنعت چرم است.

وی در پایان با بیان اینکه صنعت چرم کشور نیازمند بازسازی ونوسازی تجهیزاتی است بیان داشت: دولت در صنعت چرم دخالتی ندارد و این صنعت وابسته به حمایت های بخش خصوصی است. آنچه تحت نظر بخش دولتی بود همانند کفش ملی و ...متاسفانه به دلیل سوء مدیریت تعطیل شده وبسیاری از کارخانه های دولتی تعطیل شده اند. صنعت چرم کشور نیازمند نوسازی و بازسازی بخش تجهیزات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.