موضوع حائزاهمیت دیگر اقدامات یک سویه امریکا و کنگره این کشور برای اتخاذ اقدامات وتصویب قوانینی است که جنبه فراملی دارد وتحریم ها وتعهداتی را به سایر کشورها تحمیل می کند. این نوع قوانین یقینا برخلاف حقوق ملتها ودولتهای مستقل دنیاست وتسری قوانین داخلی به حقوق بین المللی از ناحیه آمریکا موضوعی است که این روزها با اعتراض وانتقاد بسیاری از کشورها و مجامع حقوقی وبین المللی مواجه شده است که جای بسی خوشحالی دارد. بی شک سیاست های دخالت جویانه آمریکا آغاز رویه خطرناکی است که آثار مخربی بر نظم وامنیت جهانی به دنبال دارد.

تهدید نظم وامنیت جهانی با رویکرد غیر منطقی ترامپ/ ایران باید از کشورهای حامی اغتشاشات هفته های اخیر به سازمان ملل شکایت کند

قدس آنلاین- دکتر اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین درباره تلاش های آمریکا در هفته های گذشته در راستای محکومیت ایران در شورای امنیت با بیان اینکه سیاست های خصمانه آمریکا با ایران یک بار دیگر در شورای امنیت سازمان ملل با شکست رو به رو شد اظهار داشت: ایالات متحده امریکا در دومین تلاش غیر متعارف خود نهایتا توانست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را مجاب به ورود به موضوع ناآرامی های اخیر درایران کند تا براین اساس جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل شود واین موضوع در دستور کارقرار بگیرد. علی رغم مخالفت بسیاری از اعضای شورای امنیت از سوء استفاده امریکا در ورود به بحثی که صرفا موضوع داخلی کشور دیگری است و به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارتباطی ندارد با این حال شورا اقدام به برگزاری جسله کرد و علی رغم  مخالفت بیش از یازده کشور شورای امنیت امریکایی ها سعی کردند با سوءاستفاده از این ابزاربه بیان مسائل داخلی ایران در یک جلسه بین المللی بپردازند. وی ختطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا یک بار دیگر در مقابله با ایران شکست خورد و به  موضوع سیاسی پرداخت که تبعاتی جز آبروریزی برایش نداشت. هر چند فرانسه و انگلیس با آمریکا همراهی کردند اما بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت از جمله قدرت های بزرگی چون چین و روسیه نیز با اقدامات خودسرانه آمریکا در دخالت در امور سایر کشورها از جمله ایران مخالفت خود را ابراز داشتند.

زارعی با اشاره به اهداف آمریکا در این جلسه به قدس آنلاین گفت: آنچه که برای ایران مهم بود ودرآن جلسه اتفاق افتاد مواضع ودیدگاه هایی بود که از ناحیه خیلی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل از اعضای دائم و غیر دائم اتفاق افتاد که برجسته ترین آنها دیدگاه ها و نقطه نظرات روسیه در شورای امنیت در مخالفت با دخالت آمریکا درامور داخلی کشورها بود. با توجه به شکستی که امریکا در همسو وهمراه کردن اعضای شورای امنیت با دیدگاه های خود در نشست چند روز اخیر داشت اما دولتمردان آمریکا همچنان درصدد هستند تا از این موضوع به عنوان یک ابزار و امکان برای سوء استفاده هر چه بیشتر استفاده کنند و با اعمال فشار و استفاده از ظرفیت های دیپلماتیک ونهادهای بین المللی دولتهای مخالف از جمله جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین المللی با تاکید بر ادعای آمریکا در تصویب تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: خانم نیکی هیلی و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد علی رغم این شکست آمریکا حتما در نشست کنگره در روز سه شنبه قطعنامه جدیدی را علیه دولت ایران و در حمایت از آشوبگران به تصویب خواهند رساند تا تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کنند. نقطه نظر دیگری که نسبت به اقدامات وتحرکات آمریکا و شخص آقای ترامپ مطرح است بحث تلاش های مستمری است که از ناحیه آقای ترامپ برای به  شکست انجامیدن برجام صورت می گیرد که اتفاقا دستور برخی از اعضای شرکت کننده در این نشست با اعلام پایبند بودن به برجام از آمریکا خواستار انجام تعهدات وباقی ماندن در برجام شدند.

وی با بیان اینکه غرب به دنبال فشار برجامی بر ایران است با ذکر موضع جمهوری اسلامی ایران دراین باره یادآور شد: ناگفته نماند آقای ترامپ درصدد بود تا از ناآرامی های  هفته های گذشته ایران به عنوان ابزاری علیه به حاشیه بردن برجام و وادار کردن دولت ایران به عقب نشینی در موضوع برجام و ایجاد فشار بر دولت ایران برای ورود به مذاکرات جدید و مباحث جدید استفاده کند. متاسفانه رئیس دولت فرانسه نیز بر تکمیل برجام تاکید کردند که باید برآن اصلاحاتی اعمال شود. قطعا جمهوری اسلامی ایران با انجام اصلاحات یا مذاکره جدیدی  در برجام مخالف است وهیچ گاه به این موضوع تن نمی دهد.

وی با بیان اینکه ایران باید از کشورهای حامی اغتشاشگران به سازمان ملل شکایت کند یادآور شد: نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن محکوم کردن اظهارات ومواضع مداخله جویانه امریکا وسوء استفاده از شورای امنیت در ورود به موضوعات داخلی جمهوری اسلامی ایران  اعلام کرد نه تنها این اقدام مداخله جویانه را محکوم می کنیم بلکه این حق ایران بوده که از شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه ای برای مقابله با اقدامات مداخله جویانه کشورها داشته باشد.  با این حال کما فی السابق امریکا با قلدری و زیر پا گذاشتن  ابتدایی ترین موازین حقوق بین الملل ومنشور سازمان ملل متحد همواره درصدد بوده تا اعمال فشارمضاعف و تعقیب اهداف و منافع نامیمون خود را ازطریق نهادهای بین المللی خصوصا شورای امنیت پیش ببرد. زارعی افزود: بی شک مواضعی که از ناحیه قریب به بیش از ۱۲ کشور عضو شورای امنیت اتخاذ شد برای امریکا بسیار گران بود وشکست دیگری در سیاست خارجی امریکا و سوء استفاده از این نهاد بین المللی به این کشور تحمیل کرد.

زارعی درپایان با تاکید براینکه اقدامات دولت آمریکا مخرب نظم وامنیت جهانی است بیان داشت: موضوع حائزاهمیت دیگر اقدامات یک سویه امریکا و کنگره این کشور برای اتخاذ اقدامات وتصویب قوانینی است که جنبه فرا ملی دارد وتحریم ها و تعهداتی را به  سایر کشورها تحمیل می کند. این نوع قوانین یقینا برخلاف حقوق ملت ها و دولت های مستقل دنیاست وتسری قوانین داخلی به حقوق بین المللی از ناحیه آمریکا موضوعی است که این روزها با اعتراض وانتقاد بسیاری از کشورها و مجامع حقوقی وبین المللی مواجه شده است که جای بسی خوشحالی دارد. بی شک سیاست های دخالت جویانه آمریکا آغاز رویه خطرناکی است که آثار مخربی بر نظم وامنیت جهانی به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.