مقام اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا در یادداشتی نوشته نقش واشنگتن در اغتشاشات اخیر ایران برای همگان آشکار شده است.

مقام اسبق آمریکا: دست واشنگتن در اغتشاشات اخیر ایران برای همگان آشکار است

به گزارش قدس آنلاین، «پاول کریگ رابرتز»، نویسنده، اقتصاددادن و دستیار اسبق وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» در سال ۱۹۸۱ در مطلبی در وب‌سایتش به اغتشاشات اخیر در ایران واکنش نشان داده است. 

«رابرتز» در سال‌های گذشته با نگارش مقالات مختلف در رسانه‌های بین‌المللی به انتقاد از انقلاب‌های رنگی آمریکا در کشورهای اروپای شرقی و سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور پرداخته است. 

این مقام اسبق آمریکایی در مقاله‌ای روز جمعه اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران را در امتداد سیاست‌های براندازانه واشنگتن دانسته است. ترجمه این مقاله در زیر آمده است: 

«در سال ۱۹۵۳، واشنگتن و بریتانیا دولت محمد مصدق که با فرایندهای دموکراتیک انتخاب شده بود را سرنگون کرده و به جای آن دیکتاتوری در خدمت منافع آمریکا وا نگلیس را منصوب کردند. در اسناد خارج شده از رده محرمانه، سیا به نقش خود در سرنگون کردن دولت ایران اعتراف کرده است. الگوی براندازی همیشه یکسان است. واشنگتن، معترضان را به خدمت می‌گیرد، خشونت را وارد کار، استدلال‌ها را کنترل و دولت را سرنگون می‌کند.

بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ که به سرنگونی دیکتاتور منصوب واشنگتن منجر شد، واشنگتن همواره در تلاش بوده کنترل ایران را بار دیگر به دست بیاورد. در سال ۲۰۰۹ [۱۳۸۸]، واشنگتن "انقلاب سبز" در ایران را تأمین مالی کرد که تلاشی برای سرنگون کردن دولت احمدی‌نژاد بود. 

امروز، واشنگتن بار دیگر علیه مردم ایران دست به کار شده است. دشوار بتوان باور کرد هیچ ایرانی بعد از مشاهده بلایایی که اعتراض‌‌های واشنگتن‌ساخته بر سر هندوراس، لیبی، اوکراین و سوریه آورد با حسن نیت علیه حکومت کشورش در خیابان‌ها حضور پیدا کند. 

چرا ایران، همانند کاری که اوکراین کرد و آنچه دولت ونزوئلا اکنون انجام می‌دهد،  به عمال تحت حمایت خارجی‌ها اجازه می‌دهد دولتش را بی‌ثبات کنند؟  آیا این دولت‌ها آنقدر توسط غرب مغزشویی شده‌‌اند که تصور می‌کنند دموکراسی به معنی آن است که به عوامل خارجی اجازه داده شود، دولتشان را سرنگون کنند؟

آیا این دولت‌ها آنقدر مرعوب این خودفروخته‌های غرب شده‌اند که دفاع از خودشان در برابر اغتشاشگران اجیر خارجی را دشوار می‌بینند؟

 بعد از موفقیت در ایجاد تظاهرات‌های خشونت‌آمیز در ایران واشنگتن اکنون در صدد است نشست شورای امنیت را دستاویزی برای صحنه‌آرایی جهت مداخله‌جویی بیشتر در ایران قرار دهد. خشونت‌های ایجادشده با تحریک واشنگتن، اکنون به یک مسئله حقوق بشری علیه ایران تبدیل شده‌اند. 

 اگر واشنگتن موفقیتی در ایجاد بی‌ثباتی در ایران به دست بیاورد، روسیه و چین هدف‌های بعدی خواهند بود. به نظر می‌رسد روسیه این را درک می‌کند. «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه دیروز گفت: "به آمریکا درباره تلاش برای دخالت در مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهیم."

 دولت روسیه، همان‌طور که متوجه شد که نمی‌تواند به واشنگتن اجازه بی‌ثبات‌سازی سوریه را بدهد به این درک رسیده که نمی‌تواند بی‌ثبات‌سازی در ایران را هم مجاز کند.  

رئیس‌جمهور ترکیه هم با روسیه هم‌صف شده و اعلام کرده "آشکار است که افرادی از خارج از ایران در حال انجام اقدامات تحریک‌آمیز هستند."

این موضوع برای همگان، غیر از آمریکایی‌هایی که دائما از حکومتشان و سازمان‌های دروغی مانند سی‌ان‌ان، نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست و بی‌بی‌سی دروغ می‌شنوند، عیان است. 

ترامپ و هیلی از آن نوع یاوه‌گویانی هستند که ممکن است قدرت و نفوذ آمریکا در جهان را بر باد دهند. آنها "اسامی کشورها را یادداشت می‌کنند"، اعتراف می‌کنند از سران کشورهای خارجی رشوه می‌گیرند و تهدیدهای نابخرادانه مطرح می‌کنند. اگر اینها دنیا را بیدار نکند، هیچ چیز دیگر بیدار نخواهد کرد.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.