تحولات کردستان عراق با شکست رفراندوم مسعود بارزانی و حوادث کرکوک وارد مرحله جدیدی شده است، مرحله‌ای که منتقدان رفراندوم با خروج از کابینه نچیروان بارزانی به صراحت از لزوم انحلال کابینه و تشکیل حکومت انتقالی تا برگزاری انتخابات سخن گفته‌اند.

 اولین مانور سیاسی اپوزیسیون کردستان عراق و تکاپوی احزاب حاکم

به گزارش قدس آنلاین، در اقلیم کردستان عراق، این روزها احزاب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان با ائتلاف برای دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح نخست وزیر سابق اقلیم در قالب اپوزیسیون فعالیت کرده و در تدارک تشکیل جبهه سیاسی قدرتمندی با هدف ایجاد تغییرات اساسی در ساختار سیاسی این منطقه از عراق هستند.

در سایه بی‌توجهی احزاب حاکم، تحولات به سمت و سوی تشکیل جبهه سیاسی اپوزیسیون و خط و نشان کشیدن برای آینده سیاسی اقلیم پیش رفته است.

در شرایطی که تور اروپاگردی نچیروان بارزانی با هدف اعمال فشار دولت‌های اروپایی بر حکومت مرکزی عراق و آغاز گفتگوهای چاره یابی مشکلات اربیل - بغداد، به سبب آنچه عدم تحقق پیش شرط‌های حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام شده است، موثر واقع نشد و هنوز مذاکراتی میان طرفین صورت نگرفته است، جریان‌های سه گانه اپوزیسیون، نمایندگان خود را به پایتخت عراق فرستادند و در سلسله دیدارهایی با مسئولان ارشد و جریان‌های سیاسی عراق بر چاره یابی مشکلات موجود در چارچوب قانون اساسی این کشور تاکید کردند.

با توجه به مشکلات معیشتی ساکنین کردستان عراق و شکست برنامه‌های اقتصادی حکومت محلی که به صورت ویژه در پرونده نفتی تبلور یافته است، سفر جریان‌های اپوزیسیون به بغداد و تلاش‌های آنان با هدف کاستن از تنش‌های موجود میان اقلیم و مرکز، از دیدگاه افکار عمومی کرد این سفر، با اهمیت توصیف شده است، امری که در انتخابات آتی می‌تواند بر وجهه احزاب حاکم تاثیرگذار باشد.

اولین مانور سیاسی جریان‌های سیاسی اپوزیسیون اقلیم کردستان عراق در سفر اخیر به بغداد پس از چهار ماه بن بست کامل در روابط دو طرف تا حد زیادی با موفقیت همراه بوده است و همین دستاورد اولیه، آنها را به تحکیم پایه‌های ائتلاف و بسط و توسعه آن تشویق کرده است.

سلیم کویی عضو شورای رهبری جماعت اسلامی کردستان عراق با اشاره به سفر اخیر نمایندگان جریان‌های اپوزیسیون به بغداد اعلام کرد که این سفر در راستای تامین منافع اقلیم، عراق و منطقه بوده است.

وی تاکید کرد پیش از برگزاری رفراندوم هم احزاب جنبش تغییر و جماعت اسلامی درباره این پروسه انتقاداتی داشتند که در شرایط کنونی آنها را بیشتر به سوی فعالیت در راستای تحقق منافع عامه هدایت کرده است.

کویی در ادامه گفت: سفر اخیر جریان‌های اپوزیسیون به بغداد و استقبال خوبی که از آنها صورت گرفته است مقدمه‌ای برای تحکیم همزیستی مسالمت آمیز قومیت‌های عراق و بازگشت به محوریت قانون اساسی این کشور است.

از سوی دیگر، حسن جهاد عضو هیئت اعزامی اپوزسیون کردی به بغداد در این خصوص گفت: ائتلاف اپوزسیون پس از آن صورت گرفت که از ایده تشکیل حکومت انتقالی با هدف مرتفع کردن مشکلات اقلیم کردستان و برگزاری انتخابات پارلمانی شفاف ناامید شدند.

وی اعلام کرد که مسئولان ارشد عراق و جریان‌های سیاسی این کشور از ایده‌های پیشنهادی اپوزیسیون کردی با هدف حل و فصل مشکلات کنونی استقبال کردند، این تلاش جدی از سوی اپوزیسیون است تا مردم کرد باج اشتباهات سیاسی سران کنونی اقلیم را ندهند.

کویستان محمد عضو شورای عمومی جنبش تغییر هم هدف از تشکیل جبهه اپوزیسیون را تلاش در راستای حل و فصل مشکلات اربیل - بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق و خاتمه فساد و بی عدالتی صورت گرفته از سوی احزاب حاکم اقلیم کردستان دانسته است.

وی ابراز امیدواری کرد که جبهه اپوزیسیون با شرکت دیگر جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان عراق توسعه یابد و تغییرات بنیادین در آینده سیاسی این منطقه حاصل شود.

با موفقیت اولین مانور و فعالیت سیاسی جریان‌های اپوزیسیون اقلیم کردستان و پیش بینی کسب درصد زیادی از آرای این منطقه و احتمال معرفی نامزد قدرتمند برای تصاحب پست ریاست اقلیم، احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق به تکاپو افتادند. در وهله اول سعی کردند از طریق رسانه‌های خود از دستاوردهای این سفر بکاهند و بارها اعلام کردند که بغداد لازم است با حکومت اربیل مذاکره کند نه احزاب و جریان‌های سیاسی.

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان که همزمان معاون مسعود بارزانی در حزب دموکرات کردستان عراق است شماری از اعضای دفتر سیاسی این حزب را به سلیمانیه کشاند تا در نشستی با یاران رفراندومی بارزانی در اتحادیه میهنی کردستان به بررسی تحولاتی بپردازند که پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور در اقلیم کردستان حادث شود.

بارزانی در کنفرانس خبری مشترک با ملابختیار رئیس شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان گفت حکومت اقلیم کردستان تنها مرجع رسمی مذاکره با بغداد است. بختیار هم که وضعیت آرای حزب متبوع خود را به سبب همراهی بی قید و شرط با بارزانی‌ها و حزب دموکرات کردستان متزلزل می‌بیند هشدار داد که اتحادیه میهنی حتی با یک کرسی پارلمانی، جایگاه همیشگی خود را حفظ خواهد کرد. اظهاراتی که با واکنش احزاب مخالف همراه شد و حدس و گمان‌هایی را در خصوص عدم شفافیت انتخابات پیش رو در پی داشته است.

گفته می‌شود حزب بارزانی در پی بروزرسانی توافقنامه راهبردی مشترک خود با اتحادیه میهنی کردستان با هدف مقابله با فعالیت‌های سیاسی جبهه اپوزیسیون است. البته چنین موضوعی به میزان حفظ انسجام داخلی اتحادیه میهنی هم وابسته است. حزب جلال طالبانی رئیس جمهوری فقید عراق اکنون به دو جبهه همراه و منتقد مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان عراق تقسیم شده است، شماری از اعضای دفتر سیاسی این حزب به سبب همراهی بی قید و شرط با سیاست‌های مسعود بارزانی به یاران رفراندومی وی شهرت یافته‌اند. از سوی دیگر، بارزانی‌ها هم اعضای خانواده طالبانی و نزدیکان آنها را در قضیه کرکوک به خیانت به کردها متهم کرده اند.

انتخابات آتی پارلمانی اقلیم کردستان عراق شاید پایانی بر حاکمیت مطلق احزاب حاکم این منطقه و ظهور جریان‌های دیگری در راس قدرت آن باشد و با التزامی که این جریان‌ها به قانون اساسی عراق و حفظ تمامیت ارضی آن دارند امید می‌رود در پسا داعش، پیشرفت و شکوفایی عراق در زمینه‌های گوناگون محقق شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.