در سومین نشست علمی مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که صبح دیروز با حضور مدیران و نمایندگان پیام رسان های «سروش»، «بله» وای گپ و با موضوع «کسب‌وکار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام‌رسان‌های بومی» برگزار می‌شد، محمد رسول کاظمی مدیر پیام رسان‌ای گپ با اشاره به این که در حال حاضر تعداد کاربران پیام رسان‌های بومی به حدود ۵ میلیون نفر رسیده است،گفت: این رقم تا قبل از فیلترینگ تلگرام زیر دو میلیون نفر بوده است.

قدس آنلاین- مدیران و نمایندگان پیام رسان‌های داخلی از افزایش کاربران شان پس از فیلترنیگ اپلیکیشن تلگرام خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ما، در سومین نشست علمی مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که صبح دیروز با حضور مدیران و نمایندگان پیام رسان های «سروش»، «بله» وای گپ و با موضوع «کسب‌وکار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام‌رسان‌های بومی» برگزار می‌شد، محمد رسول کاظمی مدیر پیام رسان‌ای گپ با اشاره به این که در حال حاضر تعداد کاربران پیام رسان‌های بومی به حدود ۵ میلیون نفر رسیده است، گفت: این رقم تا قبل از فیلترینگ  تلگرام زیر دو میلیون نفر بوده است.

به گفته وی اگر وضعیت موجود حفظ شود پیام رسان‌های داخلی رشد می‌کنند و کاربران ایرانی تلگرام بین پیام رسان‌های داخلی تقسیم می‌شوند.

وی با بیان این که غیر از کسب و کارهای غیر مجاز تمام کسب و کارهایی که در پیام رسان‌های خارجی از جمله تلگرام است، می‌توانند در پیام رسان‌های داخلی پیاده شوند، افزود: به صراحت به کسانی که ادعا می‌کنند پیام رسان‌های بومی توان پاسخگویی به همه نیازها و تعداد بالای کاربرانی ایرانی را ندارند، می‌گویم که چنین نیست وای گپ قادر به پاسخگویی تمام نیازهای ۴۰ میلیون کاربر ایرانی هست.

کاظمی بی اعتمادی مردم را عمده دلیل پائین بودن کاربران پیام رسان‌های داخلی عنوان کرد و گفت:با توجه به اهمیت حفظ حریم خصوصی افراد در فضای مجازی تمام تمرکزمان را روی امنیت و رمزگذاری گذاشتیم به طوری که اخیراً فراخوانی برای هکرها داشتیم تا اگر کسی بتواند یکی از لایه‌های امنیتی ما را بشکند یک میلیارد تومان به او جایزه می‌دهیم.

وی با این که هنوز یک ریال حمایت از جایی دریافت نکرده است، گفت: دولت می‌گوید از پیام رسان‌های داخلی حمایت می‌کند ولی ما در زمینه توسعه بسترها تخفیف هایی که در زمینه پهنای باند لحاظ شده است، ندیده‌ایم.

 در ادامه این نشست سید جعفر خورشاد مدیر پیام رسان سروش هم گفت: مولفه‌های اقتصاد دیجیتال هنوز در کشور آماده نشده است. به عبارت دیگر برغم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بسیاری از مولفه‌های این شبکه قابل بهره برداری نیست که این موضوع خود به معضلی برای پیشبرد امور سرویس‌های بومی تبدیل شده است.

وی در پاسخ به قدس درباره مزیت‌ها و نقاط ضعف پیام رسان‌های داخلی گفت:ارائه سرویس‌های مالی وپرداخت از مزیت‌های پیام رسان‌های داخلی هستند از سوی دیگر از لحاظ فنی و نیروی متخصص  دچار مشکلاتی هستیم به طوری که سروری را سراغ ندارم که بخش مدیریت اعلان‌ها را برای ۱۰ میلیون تراکشن در روز پاسخگو باشد. در واقع سرویس‌های داخلی در روز حداکثر می‌توانند به ۵۰ هزار تراکشن در روز پاسخ بدهند.

وی نیز از عدم حمایت دولت از پیام رسان‌های داخلی انتقاد کرد و گفت: برغم قول‌های که تا کنون در این زمینه داده شده اما دولت تا کنون هیچ کمکی به پیام رسان‌های داخلی نکرده است.

وی سپس به بحث تعطیلی کسب و کارهای مجازی پس از فیلترینگ تلگرام پرداخت و گفت:ظاهراً خروجی ۱۵ سال فعالیت مسئولان تجارت الکترونیک کشور ایجاد تجارت و کسب و کار بر بستر تلگرام بوده است.

سهیل تقوی نماینده پیام رسان «بله» نیز با اشاره به این که مزیت این پیام رسان بیشتر در حوزه خدمات مالی است، تصریح کرد: در حال حاضر پرداخت کارت به کارت و خرد را با بانک ملی داریم و می‌خواهیم تمرکزمان را بر فعالیت‌های فین تکی و ارائه سرویس بلاک چین که در دنیا رواج دارد بیشتر کنیم.

وی گفت:دولت به تلگرام زیر ساخت، پهنای باند و سرور رایگان داده است ولی ما باید برای سرور و زیر ساخت هزینه بدهیم. ضمن این که دولت بین شرکت‌های داخلی نیز نگاه تبعیض آمیز دارد به طوری که بعضی از آن‌ها را حمایت می‌کند و برخی را اصلاً حمایت نمی‌کند. مثلا در حال حاضر از ۵ پیام رسان فقط سه پیام رسان مشمول حمایت دولت شدند. هرچند که این سه پیام رسان نیز نتوانسته‌اند تاکنون تخفیف یک سومی پهنای باند را دریافت کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.