کاندیدای ریاست کمیته المپیک با بیان اینکه کسی برای ثبت نام این پست منع یا تهدید نشد،گفت: همین مسئله سلامت انتخابات را نشان می‌دهد و اینکه حتی وزارت هم دخالتی ندارد.

خسروی‌وفا: کسی برای ثبت نام ریاست کمیته منع نشد/ رایزنی بلد نیستم

به گزارش قدس آنلاین،  محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک در گفتگو با مهر ضمن پاسخ به پرسش هایی در رابطه با انتخابات کمیته ملی المپیک گفت:  فکر می کنم این دوره انتخاباتی یکی از بهترین انتخاباتی باشد که در بدنه کمیته ملی المپیک برگزار می شود به خصوص اینکه به جز ریاست، نتیجه رای گیری برای سایر پست ها تقریبا غیر قابل پیش بینی است.

شاید تکلیف ریاست شبِ مجمع تغییر کند!
وی در این رابطه ادامه داد: فقط تکلیف رئیس کمیته تا حد زیادی مشخص است به خصوص اینکه شخصا تصمیم دارم در روز مجمع و بعد از قطعی شدن حضور صالحی امیری، کناره گیری کنم. این تصمیم را بارها اعلام کرده ام اما تا روز مجمع آن را اجرایی نمی کنم. هیچ چیز معلوم نیست؛ شاید درست شبِ برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک ناگهان همه برنامه ریزی ها تغییر کند و حتی حضور صالحی امیری منتفی شود. پس من نباید ریسک کنم، منتظر می مانم وقتی مطمئن شدم هیچ شکی در حضور صالحی امیری نیست و وی در رای گیری حاضر می شود، اعلام انصراف می کنم. 

نتیجه رای گیری برای سایر پست ها غیرقابل پیش بینی نیست
رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان گفت: در کل ۲۸ نفر برای ۱۱ کرسی هیات رئیسه و هیات اجرایی کمیته ملی المپیک کاندیدا شده اند. به جز صالحی امیری و چند کاندیدای دیگر، سایر افراد  برای دو پست نام نویسی کرده اند تا اگر برای یکی از کرسی های صاحب رای نشدند، شانس خود را برای کرسی دیگر آزمایش کنند. همین مسئله نشان از غیرقابل پیش بینی بودن نتیجه انتخابات دارد.

وی تاکید کرد: اصلا همینکه این تعداد برای انتخاباتی که ۱۱ برگزیده خواهد داشت، کاندیدا شده اند تائید می کند که نتیجه انتخابات قابل حدس زدن نیست. شاید بتوان بر اساس رایزنی ها و تعاملات صورت گرفته گفت که فلان کاندیدا برای فلان پست شانس دارد اما نمی توان با قاطعیت در این زمینه صحبت کرد. هر کاندیدایی هم که شانس دارد، یک رقیب نزدیک دارد. 

بحث مهندسی بودن انتخابات را من راه انداختم
خسروی وفا همچنین با رد کردن صحبت های مربوط به مهندسی بودن انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: چهار سال پیش خودِ من بحث مهندسی بودن انتخابات را مطرح کردم. آن موقع هم گفتم که اساسنامه و آئین نامه مهندسی شده است وگرنه خودِ انتخابات را نمی توان مهندسی کرد. 

موضوع «هماهنگی» است نه «مهندسی»
رئیس کمیته ملی پارالمپیک همچنین خاطرنشان کرد: وقتی نیمی از ترکیب ۶۰ نفره مجمع کمیته ملی المپیک کاندیدای انتخابات شده اند، مطرح کردن بحث مهندسی اصلا درست نیست. افراد کاندیدا طبیعتا برای نتیجه گرفت رایزنی و تعاملاتی با دیگر اعضای مجمع خواهند داشت. بر همین اساس شاید بتوان گفت شانس این گزینه از گزینه دیگر بیشتر است یا همه به یک اندازه شانس دارند. اسمِ این کار هم هماهنگی در انتخابات است نه مهندسی کردن آن.

اصولا انتخابات را نمی توان مهندسی کرد 
رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان در بخشی از صحبت های خود یادآور شد: قابلیت اساسنامه نهادی مانند کمیته ملی المپیک و همچنین فهم و شعور و شخصیت اعضای مجمع اجازه نمی دهد بحث مهندسی شدن مطرح شود. مهندسی کردن یعنی ایجاد محدودیت و اینکه مشخص شود ۱۱ نفر اعضای هیات رئیسه و هیات اجرایی چه کسانی هستند در حالیکه الان همه کاندیداها حود را محق می دانند و اکثرا امیدوار به کسب رای هستند. 

وزارت ورزش مطلقا در انتخابات کمیته دخالت نکرد 
وی تصریح کرد: وزارت ورزش هم مطلقا در انتخابات کمیته ملی المپیک دخالت نداشت. این وزارتخانه و مسئولانش تا به امروز خود را از انتخابات کمیته ملی المپیک کنار کشیده اند. به هر حال وزارت ورزش به واسطه اقتدارش می توانست به انتخابات ورود کند که البته در این صورت هم بحث دخالت دولت مطرح بود. اما در هر صورت این کار انجام نشد. هیچ شائبه ای هم باقی نمانده است. اصلا به خاطرهمین است که ۳۰ نفر کاندیدای انتخابات شدند. (البته دو نفر انصراف داده اند)

به کسی نگفتند کاندیدای ریاست نشود، کسی هم تهدید نشد
«اما همینکه تکلیف پست ریاست مشخص است و اگر اتفاق غیرقابل پیش بینی نیفتند می توان از همین امروز رضا صالحی امیری را رئیس چهار سال آینده کمیته ملی المپیک نامید، به نوعی مهندسی بودن انتخابات را مشخص می کند؛ به خصوص اینکه به جز وی و شما هیچکس دیگری برای این پست ثبت نام کرد»

خسروی وفا که خود همچون انتخابات چهار سال پیش کاندیدای ریاست کمیته ملی المپیک شده است، در پاسخ این موضوع گفت: هیچ یک از اعضای مجمع برای کاندیدا شدن در انتخابات محدودیت نداشتند. به هیچکسی گفته نشد که برای ریاست کمیته ملی المپیک ثبت نام نکند. هیچ کسی هم برای ورود به انتخابات این پست تهدید نشده بود. همه با میل خود پست های فرم ثبت نام را کامل کرده و پست موردنظرشان را مشخص کردند.

هر کسی نمی تواند به خود اجازه کاندیدا شدن برای ریاست بدهد
خسروی وفا در ادامه این بحث و در پاسخ به این پرسش که «شاید هم مشخص بودن پست ریاست باعث شد که کاندیداها برای آن نام نویسی نکنند و به شانس خود در سایر پست ها فرصت دهند؟»، گفت: ریاست کمیته ملی المپیک سطح بالایی دارد. در پست ریاست، بحث فرصت های بین المللی و دیپلماسی ورزش که اتفاقا در رابطه با آنها طی سال های اخیر فرصت سوزی شده، مطرح است. به هر حال جایگاه پست ریاست کمیته ملی المپیک آنقدر بالا و تعیین کننده است که شاید هر کسی به خود اجازه ندهد کاندیدای آن شود. خود من هم برای احتیاط در پست ریاست ثبت نام کردم و اینکه مطمئن شوم صالحی امیری نام نویسی می کند و در انتخابات هم شرکت می کند. 

اصول رایزنی را نمی دانم، از نایب رئیسی خودم هم مطمئن نیستم 
«اشاره کردید که احتمالا کاندیداها برای نتیجه گیری از انتخابات رایزنی هایی داشته اند. شما هم این کار را انجام داده اید؟ به هر حال در صورت انصراف از پست ریاست، در رای گیری برای پست نایب رئیسی که شرکت خواهید کرد»، کاندیدای انتخابات کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: نمی دانم اصول رایزنی و تعامل چگونه است. بنابراین اقدامی هم در این زمینه انجام ندادم. من از آنجا که فکر می کنم می توانم کمکی به ورزش داشته باشم، کاندیدا شدم. اعضای مجمع هم اگر صلاح دانستند به من رای می دهند. بنابراین واقعا نمی دانم از انتخابات این دوره چه نتیجه ای می گیرم. بر اساس تصمیمی که تا به امروز دارم، حضورم در رای گیری برای پست نایب رئیسی قطعی است اما واقعا نمی دانم می توانم رای اعضای مجمع را بگیرم یا نه؟!

ریاست صالحی امیری در کمیته ملی المپیک یک فرصت است
رئیس کمیته ملی پارالمپیک همچنین در مورد اینکه «چرا تا این حد طرفدار صالحی امیری و ریاست وی در کمیته ملی المپیک هستید؟ وی جزو مدیران ورزشی کشور نیست اما برای چنین پست مهمی کاندیدا شده است»، به خبرنگار مهر گفت: حضور فردی مانند صالحی امیری در راس کمیته ملی المپیک یک فرصت برای ورزش است و نباید به چشم تهدید آن را دید. صالحی امیری ظرفیت هایی دارد که به واسطه آن می توان دیپلماسی ورزش کشور را تقویت کرد. بخشی که در آن ضعف زیادی داریم و به خاطر آن ضررهای زیادی هم متحمل شده ایم. با حضور فردی مانند صالحی امیری می توان این ضعف و خیلی از کمبودها و خلاهای دیگر در بحث بین الملل را برطرف کرد و نتیجه آن را دید. به نظرم روابط بین الملل ورزش که عرب ها خیلی خوب از آن بهره می برند، با حضور صالحی امیری تقویب و نتیجه بخش می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.