اصفهان- یک دندانپزشک گفت: همزمان با رویش اولین دندان کودکان که به طور طبیعی از شش ماهگی است، باید مراقبت از دندان‌ها آغاز شود.

مراقبت از دندان کودکان با رویش اولین دندان آغاز می شود

محمد حسین حسام در گفت و گو  با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه تا سن سه سالگی کودک همه ۲۰ دندان شیری خود را در دهان رویش داده است و مراقبت از این دندانها اهمیت بسیاری دارد، اظهارکرد:رویش دندان های دائمی از حدود ۵ الی ۷ سالگی شروع شده و معمولا تا سن ۱۸ سالگی با رویش دندان عقل یا آسیا سوم تکمیل می شود، اما در بعضی افراد تکمیل دندانها تا سن ۲۵ سالگی به طول می انجامد.

وی افزود: برای مراقبت از دندانهای کودکان پیشنهاد می شود والدین به وسیله گاز خیس در ابتدا و به تدریج با کمک مسواک های نرم سطوح دندان کودکان را تمیز کنند و چنانچه کودکان با شیر خشک تغذیه می شوند، این شیرها را شیرین نکنند چرا که وجود مواد قندی به دندان‌های کودک آسیب می رساند.

این دندانپزشک اضافه کرد: معمولا در سنین کودکی از قطره های آهن به منظور افزایش آهن بدن کودکان استفاده می شود، آهن بلافاصله پس از تماس با بزاق در محیط دهان اکسید شده و ایجاد سیاهی در دندانهای کودک می‌کند، بنابراین جهت پیشگیری از این رخداد توصیه می‌شود والدین پس از خوراندن این قطره ها، به کودکان آب بدهند تا قطره بر روی دندان نماند.

دکتر حسام در ادامه گفت: این تغییر رنگ تیره عامل پوسیدگی دندان نبوده و خراب شدن دندان به اصطلاح عامیانه به قطره آهن ارتباطی ندارد؛ در بسیاری از موارد والدین با مشاهده دندان تغییر رنگ داده توسط قطره آهن، فکر میکنند که این دندان سیاه شده، خراب و پوسیده است و از این رو دیگر به بهداشت دندان کودک توجه کمتری نشان می‌دهند در حالی که این عمل خود مسبب پوسیدگی دندان در کودک می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت ایجاد پوسیدگی در دندان شیری و تشدید آن باید دندان‌ها را «عصب کشی اطفال» کرد، طی این عمل دندان تراشیده شده و بافت‌های نرم میانی آن مشتمل بر عروق و اعصاب دندانی تخلیه شده و دندان با  مواد مخصوص پر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر پوسیدگی افزایش داشته باشد و به آن توجهی نشود،   دندان ممکن است دچار عفونت شود، در پاره ای از موارد در دندان‌های شیری،  این دندان دیگر قابل ترمیم نیست و  باید از دهان خارج شود، بنابرایت والدین باید دقت داشته باشند که رسیدن به چنین مرحله‌ای بدون هیچ سابقه دردی امکان پذیر است از این رو باید با دقت از دندانهای کودکان مراقبت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.