گیلان-رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در سال‌هایی که استان مواجه با بحران کم آبی می شود، کشاورزان اقدام به حفر چاه‌های سطحی و کم عمق می‌کنند.

حفر چاه‌های غیرمجاز پیامد منفی کم آبی در گیلان

به گزارش قدس انلاین به نقل از روابط عمومی  جهادکشاورزی ، مهندس علیرضا شعبان‌نژاد گفت: کشاورزی در گیلان ،حرفه‌ای صد درصد خصوصی است و هر اقدام موفقیت آمیزی منوط به مشارکت گسترده مردم است و با مدیریت منابع آبی می‌توان در برابر بحران خشکسالی مقاومت کرد.

وی افزود:یکی از ملزومات کشاورزی اساسی اقدام کشاورزان به شخم زمستانه است و کشاورزان با بهره‌گیری مناسب از تقویم زراعی استان می‌توانند از آسیب های ناشی از خشکسالی و غیره مصون باشند.

شعبان‌نژاد ادامه داد: هرساله با حضور نمایندگانی از استانداری، هواشناسی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و تشکل‌های مردم نهاد اقدام به تهیه تقویم زراعی می شود که بر اساس آن شخم زمستانه باید حداکثر تا ۱۰ فروردین پایان یابد.

وی تصریح کرد: در سالهایی که استان در مواجه با بحران کم آبی قرار میگیرد،کشاورزان به ناچار اقدام به حفر چاه‌های سطحی و کم عمق می‌کنند که در بعضی موارد ممکن است بدون مجوز باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: از پیامدهای منفی این امر، افت سطح آب زیر زمینی و در اراضی ساحلی خطر ورود آب شور دریا به سمت اراضی کشاورزی است.

وی افزود: نظارت بر حفر چاه های غیرمجاز طبق قوانین و مقررات بر عهده شرکت سهامی آب منطقه‌ای است و این سازمان نیز به منظور ساماندهی و حل مشکلات آماده همکاری با آب منطقه ای استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.