قزوین_ مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: مصرف گلبول قرمز و اهدای خون در دنیا روبه کاهش است و سرمایه گذاری بر روی پلاسما صورت می گیرد.

۱۱ تن آلبومین در کشور به صورت سالیانه به خون بیماران تزریق می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اکبر پورفتح الله ظهر روز چهارشنبه در استانداری قزوین در کارگروه مدیریت مصرف خون که برای نخستین بار در ایران و به صورت پایلوت در استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: تا یک دهه نگاه به حوزه انتقال خون، تنها تولید محصول بود که امروزه علاوه بر این نگاه، زنجیره وسیع تری در بیمارستان ها و مراکز درمانی از جمله محافظ کاری خون و مدیریت مصرف خون شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه فعالیت های انتقال خون امروز به دلیل ایجاد حساسیت های مختلف در حوزه سلامت به صورت محافظ کارانه دنبال می شود، افزود: در درمان حمایتی، کاربران انتقال خون به دنبال اثرات انتقال خون نیستند بلکه به بهبود وضع بیمار توجه دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه ایران به عنوان یازدهمین کشور مصرف کننده آلبومین در جهان است، بیان کرد: به طور متوسط ۱۱ تن آلبومین در کشور به صورت سالیانه به خون بیماران تزریق می شود که این میزان، ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه را به مردم تحمیل می کند؛ براساس گزارش ها مصرف آلبومین کارآیی چندانی ندارد.

پورفتح الله با اشاره به اینکه باید دیدگاه های خود را در برابر انتقال خون تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: هزینه عوارض فرآورده های خونی از جمله گلبول قرمز ۵ برابر هزینه تولید آن است؛ برای نمونه در تزریق خون و آنتی ژن هایی بیگانه به بدن گیرنده عوارض مختلفی صورت می گیرد، عفونت های بیمارستانی در فردی که خون مصرف می کند چهار برابر بیش از فردی است که خون مصرف نمی کند.

وی با اشاره به اینکه امروز با مدیریت خون بیمار در دنیا اقدامات مناسبی انجام می شود، تصریح کرد: مصرف گلبول قرمز و اهدای خون در دنیا روبه کاهش است و سرمایه گذاری بر روی پلاسما صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: انتقال خون باید اجازه دهد که تولید گلبول قرمز و اهدای خون کاهش یابد که در این زمینه از چهار سال گذشته اقدامات مناسبی را در سازمان انجام داده و میزان اهدای خون را ثبات نگه داشته ایم و باید به سمت اهدای خون آسان حرکت کنیم که سرمایه گذاری برای مراکز جامع اهدای خون را انجام می دهیم تا بتوانیم با اهدای مستمر بتوانیم مشکل پلاسما را حل کنیم.

پورفتح الله یادآور شد: پلاکتی که در حال حاضر در کشور تولید می شود کیفیت مناسبی را ندارد و پلاکت رندوم است و ۶ واحد آن یک دوز درمانی را ایجاد می کند که این به معنای پرداخت هزینه بیشتر توسط مردم و سازمان های بیمه گر است؛ پلاکت باید به سمت اهدای مستقیم پلاکت برود که این فعالیت را در استان قزوین آغاز کرده ایم.

وی اضافه کرد: آزمایش غربالگری اهداکنندگان خون را در سازمان انتقال خون از سال گذشته آغاز کرده ایم که تمام فرآیندهای اهدای خون بر روی اهداکنندگان بار اول انجام می شود که این افراد برای بار نخست خون حق اهدای خون ندارند و تنها مورد آزمایش قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.