اصفهان-به گفته کارشناسان بخش راه و شهرسازی کشور، کنارگذر شرق اصفهان درکاهش آلاینده ها، تصادفات، ترافیک و برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره گشا در راه های استان و کشور خواهد داشت .

کاهش ترافیک و تصادفات و تردد ۸۰ هزار وسیله نقلیه

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: اگر چه این پروژه در برهه ای از زمان متوقف شد اما از شهریور سال گذشته فازهای اجرای این پروژه از سوی وزیر راه وشهرسازی کلنگ زنی شده و پیش بینی می شود فاز اول این طرح تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار گیرد.

کنارگذرشرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جاده های منتهی به مرکز و شمال کشور محسوب می شود.

قطعه اول آزاد راه شرق اصفهان از آزاد راه اصفهان - نطنز تا آزاد راه اصفهان - اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین بطول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از کنار باغ رضوان تا گردنه لاشتر بعد از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.
کنارگذر شرق اصفهان درکاهش آلاینده ها، تصادف ها، ترافیک بسیار مؤثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره گشا خواهد داشت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در این باره به خبرنگار قدس آنلاین اعلام می کند: یکی از شریان های مهمی که بخش عمده ای از بار جابه جایی بار و حمل مسافر را بر عهده دارد، کریدورهای شمال به جنوب استان اصفهان است.

حجت اله غلامی می افزاید: بخش عمده این کریدور از اصفهان عبور می کند و در محل ورود به شهر اصفهان با محوری که از سمت ساوه به سمت دلیجان می آید و به ورودی شمالی شهر اصفهان وصل می شود، این دو محور بار ترافیکی مهمی را به شهر اصفهان تحمیل می کند که محور دوم هم کاشان – نطنز به سمت اصفهان می باشد.

وی با بیان اینکه از محور اول نزدیک به ۴۲ هزار وسیله نقلیه همسنگ عبور می کند، ادامه می دهد: از مسیر دلیجان هم حدود ۳۸ هزار وسیله نقلیه تردد می کنند که در مجموع نزدیک به ۸۰ هزار وسیله نقلیه از سمت شمال اصفهان به سمت اصفهان هدایت می شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان تاکید می کند: تنها محور برای اینکه این ترافیک را بدون درگیری با ترافیک شهری از اطراف کلانشهر اصفهان عبور دهیم، آزاد راه های غرب و شرق اصفهان است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۸۰ کیلومتر از بخش اول آزادراه غرب اصفهان  به بهره برداری رسیده است، یادآور می شود: قطعه دوم آزادراه غرب به طول ۱۵ کیلومتر در هفته جاری افتتاح خواهد شد و قطعه سوم این آزادراه  که حدود ۲۵کیلومتر است، همزمان با افتتاح قطعه دوم کلنگ زنی خواهد شد.

هیچ پروژه ای را ناقص افتتاح نمی کنیم

محور شرق از آزادراه نطنز- اصفهان شروع می شود و قبل از اینکه ترافیک متوجه کلانشهر اصفهان شود، به سمت آزاد راه شرق اصفهان که از ۸ سال پیش شروع شده، هدایت می شود.

غلامی می گوید: حدود ۸ سال این پروژه بنا به دلایل خاص سرمایه گذاری و یا عدم تامین اعتبار متوقف شده بود تا اینکه سال گذشته با حضور وزیر راه وشهرسازی عملیات احداث آن بار دیگر آغاز شد.

وی اظهارمی کند: آزادراه شرق اصفهان به طول حدود ۱۰۲ کیلومتر در سه قطعه اجرایی می شود، تصریح می کند: برای احداث قطعه اول و دوم آن، صندوق بازنشستگی کشوری سرمایه گذاری کرد و مشارکت وزارت راه با صندوق بازنشستگی به صورت ۷۰ به ۳۰ است یعنی ۷۰ درصد متعلق به صندوق و ۳۰ درصد متعلق راه و شهرسازی می باشد اما قطعه سوم این آزادراه را سازمان همیاری شهرداری ها در فراخوان برنده شده که امسال با حضور مقام عالی وزارت عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی قطعه اول و دوم آزادراه شرق از سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان می کند قطعه اول این آزادراه به طول ۳۰ کیلومتر که در حال حاضر عملیات زیرسازی آن انجام و پل ها ساخته شده و عملیات آسفالت آن آغاز شده است، قبل از پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: قطعه دوم آزادراه شرق حدود ۳۰ کیلومتر است و تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت داشته، پل های آن در حال احداث است و تلاش می کنیم که در نیمه اول سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

به گفته غلامی، عملیات قطعه سوم هم که از چند روز آینده آغاز می شود، پروژه ای ۲ ساله است که طی مدت دوسال اجرا می شود و با بهره برداری از آزادراه های غرب و شرق، کل ترافیک شمال کلانشهر اصفهان، قبل از وارد شدن به مبادی ورودی به دو آزادراه شرق و غرب تقسیم می شود.

وی معتقد است تحقق این پروژه ها کاهش مدت زمان سفر و کاهش آلایندگی های زیست محیطی را رقم خواهد زد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان ابراز امیدواری می کند به موازات اقدامات انجام شده، پیمانکار محور ترانزیت بادرود به سمت اردستان، نایین و یزد را هم در آینده ای نزدیک با انجام فراخوانی انتخاب شود تا بخش عمده ای از ترافیک را به سمت کرمان و بندرعباس سرویس دهی کنیم تا در واقع  بار ترافیکی بر روی آزادراه شرق هم در آینده کمتر شود.

وی تاکید می کند: همه تلاش ما این است که هیچ پروژه ای را ناقص افتتاح نکنیم و ایمنی پروژه به صورت کامل انجام شود.

تحقق کامل آزادراه شرق اصفهان نیاز به حمایت وزارت راه و شهرسازی و مدیریت استان دارد تا این اَبَر پروژه تخت جمشیدی همانند طرح هایی چون سالن همایش های بین المللی امام خامنه ای(مدظله العالی) تبدیل نشود.

                                                                                         

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.