اصفهان-مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: ۱۴.۹ درصد کلاس های استان اصفهان تخریبی، ۱۸.۹ درصد فضای کلاس ها بر اساس آیین نامه های موجود نیازمند مقاوم سازی و ۶۶.۲ درصد مستحکم هستند.

۱۹ درصد کلاس های درس نیازمند مقاوم سازی هستند

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: امسال در استان اصفهان ۷۸۲ هزار و ۷۴۵ نفر دانش آموز راهی مدرسه شده اند و در کلاس های درس حاضر هستند.۸۴.۴ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی و ۱۵.۶ درصد آنها در مدارس غیر انتفاعی مشغول تحصیل خواهند شد، اما نکته مهم این است که همه ساله همزمان با سال تحصیلی این دغدغه برای دانش آموزان وجود دارد که آیا ساختار مدرسه وکلاسی که قرار است در آن درس بخوانند، استاندارد و عاری از فرسودگی است!؟ یا اینکه در این کلاس ها دانش آموزان باید درس اضطراب و دلهره بخوانند.

امسال اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی تعداد  ۹۲ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی به آموزش و پرورش استان اصفهان تحویل می دهد که ۲۴ درصد پروژه های تحویلی مربوط به روستاها است.  

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از کل فضاهای آموزشی استان اصفهان ۷۹ درصد درمناطق شهری و ۲۱ درصد در مناطق روستایی واقع شده اند، می گوید: ۱۰.۶ درصد دانش آموزان این استان در مناطق روستایی درس می خوانند و این پدیده نشان  می دهد حجم مهاجرت از روستاها به سمت شهر تشدید شده است و گرفتاری هایی را از قبیل حاشیه نشینی در شهرها دامن می زند.

محمدحسین سجاد می افزاید: ۱۴.۹ درصد کلاس های استان اصفهان تخریبی، ۱۸.۹ درصد فضای کلاس ها بر اساس آیین نامه های موجود نیازمند مقاوم سازی و ۶۶.۲ درصد مستحکم هستند.

وی ادامه می دهد: در واقع ۸۵۳۴ باب کلاس تخریبی در استان اصفهان وجود دارد که تاکنون ۳۵۹۲ کلاس ساخته شده و آمار کلاس های تخریبی به ۱۴.۹ درصد رسیده است.

دستور تخلیه ۶۴ مدرسه تخریبی در استان اصفهان 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان نیازهای آموزش و پرورش استان اصفهان را ۲۰۵۷ کلاس دونوبته، ۱۲۰۰ کلاس اجاره ای و ۶۲۶۹ کلاس نیازمند مقاوم سازی عنوان کرده و اضافه می کند: به طورکلی برای رفع مشکلات مربوط به مدارس تخریبی، نیازمند مقاوم سازی مدارس دونوبته هستیم ضمن اینکه مدارس اجاره ای استان هم به ۱۴۴۶۸ باب کلاس درس نیاز دارند.

به گفته سجاد، در حال حاضر دستور تخلیه ۶۴ مدرسه تخریبی در استان اصفهان صادر شده که از این تعداد برای ۳۸ مدرسه دایر در استان با توجه به قدمت بالای ساختمان مدرسه و امکان ریزش سقف، دستور تخلیه فوری به اداره آموزش وپرورش منطقه صادر شده است و ۱۳ مدرسه هم فقط تا یکسال آینده مجوز موقت برای فعالیت دریافت کرده اند.

وی تصریح می کند: بیشتر این مدارس در مناطق روستایی واقع شده اند و در مناطق شهر اصفهان بیشترین تعداد این مدارس در ناحیه ۴ وجود دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اظهارمی کند: به دلیل فرسودگی ساختمان ها و خشکسالی سالهای اخیر که خطر فرونشست زمین را به همراه داشته است، احتمال افزایش آمار فوق در سال های آینده وجود دارد.

تخریب مدارس به دلیل فرونشست زمین

سجاد با اشاره به اینکه پدیده فرونشست زمین در اطراف اصفهان در حال تشدید است، می گوید: تخریب مدارس به دلیل وجود این پدیده در شهرهای حاشیه زاینده رود زودتر اتفاق می افتد به طوری که آمار مدارس تخریبی در شهرستان های فلاورجان، دامنه و پیربکران بیشتر مشهود است.

وی اضافه می کند: وقتی تخریب مدارس رو به تشدید می رود، آثار آن را زودتر از زلزله می توان به صورت ایجاد ترک بر دیوارهای مدارس مشاهده کرد.

سجاد یادآور می شود: مدتی قبل ۶۰ مدرسه تخریبی را طی یک ماه تخلیه و دانش آموزان آن را در مدارس دو نوبته جایگزین کردیم تا مرمت مدارس انجام شود، می افزاید: جابه جا کردن یک عده دانش آموز آن هم در وسط سال تحصیلی  از نوبت اول یک مدرسه به نوبت دوم مدرسه ای دیگر که معمولاً نه زمان و نه مکان آن به خواست دانش آموز و اولیاء آنها است، کار دشواری است.

وی خاطرنشان می کند: امسال تشخیص دادیم که ۱۳ مدرسه استان یکسال دیگر می تواند مورد استفاده قرار گیرد مشروط بر اینکه اتفاق خاصی در آنها مشاهده نشود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان تاکید می کند: تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم که دانش آموزان در مدارس ناامن تحصیل کنند و معتقدیم دانش آموز زنده کم سواد از دانشمند مرده ارزشمندتر است پس مراقب حفظ جان دانش آموزان هستیم.

به گفته وی، تعداد ۸ پروژه با زیربنای ۹۰۳۱ مترمربع و ۶۰ کلاس جایگزین مدارس تخریبی شده و در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان می شود.

ایمن سازی مدارس کنار جاده ها به عهده راه و شهرسازی است

در کنار معضل مدارس تخریبی، مدارسی هم وجود دارند که موقعیت مکانی آنها در حاشیه جاده ها قرار گرفته و بخشی از جاده از کنار مدرسه عبورکرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان می گوید: دلیل ساخت مدرسه در کنار جاده ها این است که مدرسه باید دانش آموزان چند روستا را پوشش دهد، البته در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد این مدارس نداریم.

وی یادآور می شود: ایمن سازی مدارس واقع شده در کنار جاده ها به عهده اداره کل راه و شهرسازی است مثل مدارس داخل شهر که شهرداری وظیفه ایمن سازی اطراف مدارس را بر عهده دارد.

سجاد می گوید: در ساخت مدارس و مراکز آموزشی جدید به شدت مراقب هستیم که این مکان ها در کنار رودخانه ها و جاده های اصلی و نقاط خطرآفرین ساخته نشوند.

در استان اصفهان ۸۵ کانون فرهنگی متعلق به آموزش و پرورش وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد آنها در ساختمان های قدیمی مشغول فعالیت هستند.

نکته قابل توجه دیگر درباره مدارس این استان نبود مکان مناسب برای برگزاری نماز جماعت در تعدادی از این مدارس است، به طوری که به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان ۲۷۰۰ مدرسه یا به روایتی دیگر ۵۵ درصد مدارس استان اصفهان فاقد مکانی مناسب برای برپایی نماز هستند.

وی خاطرنشان می کند که در آینده ای نه چندان دور برای مناسب سازی نمازخانه های این مدارس اقدامات لازم انجام خواهد شد.

امید است همچنان که وقتی بوی ماه مهر در کوچه پس کوچه های شهر و دیار هر دانش آموزی می پیچد، بارقه ای از امید در وجود آنها شکل می گیرد، ایمن سازی مدارس به ویژه در مناطق محروم و روستاها به گونه ای انجام شود تا دانش آموزان دغدغه ای غیر از درس خواندن نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.