اصفهان- زنده است، نفس می کشد، کشان کشان خود را روی صحنه می برد و فریاد می زند که «هستیم » و این، خلاصۀ حیات تئاتر اصفهان است.

«تئاتر بزرگ شهر اصفهان» پروژه ای ۸ ساله که تا ۱۰ سال آینده هم ساخته نمی شود

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: تئاتری که از نداشتن یک آلونک مستقل  پس از سالها  سربلند زیستن، رنج می برد و دهه هاست که شب های کشدار عمرش را در سالن های اجاره ای صبح می کند.

هر از چندگاهی پیچیدن صدای کلنگ زنی پروژه هایی که با عنوان «تئاتر بزرگ شهر» زینت بخش کارنامۀ مدیران می شود، رگه های امید  را در دلش می جوشاند و پس از چندی چنان از شنیدن هر صدایی نا امید می شود که هیچ چیز به حرکتش وا نمی دارد اما دوباره، کشان کشان، خود را روی صحنه می برد و فریاد می زند که با این همه: «هستیم».

هفته ها پیش  و در نشست هم اندیشی سرپرستان گروه های تئاتری، همگان متفق بودند که این بی خانمانی، زایندۀ هر مشکلی در تئاتر است و حین برگزاری بیست و نهمین جشنوارۀ تئاتر استان، مدیر کل ارشاد اصفهان، نداشتن پلاتوی تمرین و کمبود اعتبارات را دو دیگر عامل اصلی  مشکلات تئاتر استان دانست و در نهایت، اعلام آمادگی کرد که پروژۀ تئاتر شهر را که اکنون یک زمین ۲۵ هزار متری تسطیح شده در محدودۀ شهید کشوری است به بخش خصوصی واگذار  می کند چرا که انتظار برای دریافت بودجۀ ملی این پروژۀ ملی، آنقدر طولانی شده که بعید نیست یکی دو سال دیگر به جای تئاتر شهر با یک استادیوم چمن شده روبرو باشیم.

مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین دربارۀ فعالیت هایی که برای بهبود وضعیت تئاتر استان در حال انجام است می گوید: جلساتی با اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار کردیم که خروجی آن تصویب چند مصوبه بود.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب ارزانی می افزاید: شفیعی- مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر اخیر خود به اصفهان قول قطعی داد که اگر بخش خصوصی در قالب نهادی مثل شهرداری و یا یک سرمایه گذار، سالنی با خصوصیات حداقلی برای پلاتو اختصاص دهد، آن را تجهیز می کنیم ودر واقع نور و تجهیزات لازم که دهها میلیون تومان هزینه دارد را ارشاد انجام می دهد.

وی ادامه می دهد: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کردند که تا پایان سال امکان تجهیز ۱۰ سالن را در ۱۰ منقطه شهری اصفهان داریم واگر خیران یا بخش خصوصی در این عرصه پا به میدان بگذارند، ضرر نخواهند کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید می کند: گاهی وقتی نام از تئاتر به میان می آید، همه در نظر دارند سالنی همچون فرشچیان در اصفهان ساخته شود اما برای پلاتو، فضای ۱۰۰ متری مثل محل های نمایش نامه خوانی های محلی هم می تواند مدل زیبایی باشد، ضمن اینکه جوانان علاقمند تئاتر نیز به دنبال چنین مکان هایی می گردند و ما هم در صدد هستیم چنین مکان هایی را تجهیز کنیم اگر ساخت آن انجام شود.

وی یادآور می شود: ارشاد اصفهان از اینکه در فضاهای محله ای مکانی برای تئاتر فراهم شود، استقبال می کند.

از سال ۸۸ تاکنون چندین بار کلنگ احداث پروژه تئاتر شهر به زمین زده شده است

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از این گفتگو به پروژه «تئاتر بزرگ شهر» که قرار است در محل شهرک شهید کشوری اصفهان ساخته شود، اشاره و تصریح می کند: پروژه تئاتر بزرگ شهر یک پروژه ملی است اما دولت اعتباری ندارد تا در این حوزه هزینه کند.

وی اضافه می کند: از سال ۸۸ تاکنون این پروژه چندین بار توسط وزرای مختلف کلنگ زنی شده اما اقدامی برای ساخت آن انجام نشده چون یک پروژه ملی است!

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می گوید: در پروژه های ملی معقول این است که بررسی می شود که کدام پروژه نیمه تمام است که باید تکمیل شود، طبیعتاً دولت به سراغ اتمام پروژه های نیمه تمام می رود تا هر چه سریعتر به بهره برداری برسند و صد البته  پروژه تئاتر بزرگ شهر تازه اول راه است و به طور طبیعی سراغ آن نمی آیند.

وی تاکید می کند:  اگر منتظر باشیم این پروژه با اعتبارات ملی ساخته شود، معتقدم تا ۱۰ سال آینده هم به بهره برداری نخواهد رسید اما ما یک پیشنهاد بسیار خوبی ارایه کرده ایم و آن اینکه وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی از پروژه بازدید و به شهرداری یا بخش خصوصی اعلام کردند که ما حاضر هستیم زمین پروژه تئاتر بزرگ شهر به مساحت ۲۵ هزار مترمربع  که ارزش آن ۵۰ میلیارد تومان است را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم به شرط آنکه تغییر کاربری صورت نگیرد و سرمایه گذار این مجموعه را بسازد و از درآمد و سوددهی آن هم بهره مند شود.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی خاطرنشان می کند: اینکه پروژه را فولاد مبارکه، شهرداری یا بخش خصوصی بسازد برای ما فرقی ندارد مهم این است که تغییر کاربری در زمین آن انجام نشود.

وی بر این باور است که شاید هنوز در این راستا شفاف سازی های درستی انجام نشده که هنوز استقبالی برای ساخت پروژه تئاتر بزرگ شهر نشده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید می کند: قطعاًً وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با این دیدگاه موافق هستند چون برون سپاری از مباحث کلان نظام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در ادامه اشاره ای هم به وضعیت اجرای تئاتر در شهر اصفهان داشته و اظهارمی کند: در سه ماهه اول امسال هر روز یک تئاتر جدید در شهرمان تولید شده است به طوری که ما تقریباًهر شب یک تئاتر جدید داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره به اینکه اصفهان بعد از تهران در زمینه تولید و اجرای تئاتر رتبه دوم کشور را دارد، اضافه می کند: این شهر از نظر سرانه تعداد مراکز، در وضعیت خوبی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه در اصفهان طی سه ماه اول ۹۶ حدود هزار نمایش داشتیم که در سال حدود ۴ هزار نمایش می‌شود و بی‌نظیر است، ادامه می دهد: در حال حاضر ۴ تماشاخانه فعال داریم و ۴ تماشاخانه دیگر در حال آماده‌سازی است.

آماده سازی طرحی برای استفاده از ظرفیت مدارس برای گسترش تئاتر

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از آماده سازی طرحی برای استفاده از ظرفیت مدارس جهت تمرین تئاتر و تجهیز پلاتوها خبرداده و می گوید: پیشنهادی در قالب تفاهم نامه به آموزش و پرورش ارایه خواهیم کرد که بعد از ظهرها از سالن های چند منظوره ای که غالباً در مدارس وجود دارد، استفاده کنیم؛ البته طرح آن در حال آماده سازی است.

وی تصریح می کند: با توجه به اینکه تئاتر درآمدی ندارد، مدلی تعریف خواهیم کرد تا مدرسه از این بابت هزینه ای دریافت نکند و در مقابل ارشاد برای دانش آموزان مدرسه مربوطه اجرای تئاتر داشته باشد تا دانش آموزان با تئاتر آشنا و مقوله های آموزشی بیشتر در مدارس مطرح شود.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی خاطرنشان می کند: در صورتی که کارشناسان طراحی آنرا تمام کنند، نیمه دوم سال در ۱۰ مدرسه آموزش و پرورش اصفهان اجرا خواهد شد، البته فراخوان آن را اعلام می کنیم و پس از اعلام آمادگی مدارس علاقمند، از مدرسه بازدید می کنیم تا ببینیم مدرسه مورد نظر پلاتوی لازم را دارد یاخیر؛ وقتی به نتیجه رسیدیم تجهیز سالن را اداره ارشاد انجام خواهد داد.

وی می گوید: ما اسم این مدارس را مراکز فهم استان (فرهنگ و هنر مدرسه) نامگذاری خواهیم کرد تا پس از شکل گیری، دانش آموزان مدرسه در اوقات فراغت از این امکانات در زمینه تئاتر استفاده کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه امروزه متأسفانه پر کردن اوقات فراغت فقط در فصل تابستان مطرح می شود در حالی که اوقات فراغت در سایر فصل های سال هم برای دانش آموزان وجود دارد، خاطرنشان می کند:چند کار هنری را با استانداردهای خاص در ۱۰ مدرسه اجرا خواهیم کرد تا در صورت موفقیت به سایر مدارس تسری یابد، قطعاً این فعالیت ها در ارتقای سطح فرهنگی استان مؤثر خواهد بود.

اکنون انتظار می رود با توجه به وضعیت رو به رشد تئاتر در اصفهان و جذابیت روز افزون این هنر برای جوانان و نوجوانان و با توجه به استعداد فراوان هنر تئاتر در پیوند با سیستم آموزش و پرورش و بهره مند شدن خیل عظیم دانش آموزان در رده های سنی مختلف با آن، مسؤلان ارگان های مختلف شهر اصفهان نسبت به راه اندازی پروژه تئاتر بزرگ شهرحساسیت بیشتری به خرج داده و با این اطمینان که احداث این پروژه منجر به بازخوردهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی اقتصادی فراوانی برای مردم نصف جهان خواهد شد، آستین همت را برای راه اندازی آن بالا بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.