​ایلام- رئیس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی استان ایلام گفت: برای اولین، بیابان های ایلام مالچ پاشی می شوند.

برای نخستین بار بیابان های ایلام مالچ پاشی می شوند

مهرداد کهزادیان روز پنج شنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه در استان ایلام ۴۲۴ هزار هکتار عرصه بیابانی است که در شهرستان دهلران، مهران، آبدانان و ایلام قرار دارند، اظهارداشت: اقدامات گذشته این دستگاه اجرایی برای مقابله با بیابان زایی در سال های گذشته صرفاً اقدامات بیولوژیک همچون نهال کاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۴ هزار هکتار از کانون های بحران فرسایش بادی در عین خوش، ابوغویر و حسن قندی شناسایی شده است، افزود: در سال جاری برای اولین بار برای تثبیت این کانون ها و مقابله با وقوع ریزگردها و گردوغبار در استان، مالچ پاشی ۸۰۰ هکتار از اراضی منطقه بحرانی ابوغویر در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این ۷۰ درصد این منطقه که حدوداً ۵۶۰ هکتار است، نهال کاری خواهد شد.

رئیس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی استان ایلام به فواید استفاده از مالچ در تثبیت کانون های بحرانی بیابان ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مالچ با به هم چسباندن ذرات شن و ماسه عرصه های بیابانی مانع از فرسایش بادی شده و علاوه بر این با حفظ رطوبت خاک، شرایط را برای استقرار نهال در این عرصه ها فراهم می کند.

مهرداد کهزادیان به توقف فرسایش بادی با اجرای طرح مالچ پاشی و کاشت گونه های گیاهی بومی منطقه در کانون های بحرانی اشاره کرد و ادامه داد: در این منطقه، شرایط برای اجرای طرح بیابان زدایی با وجود روستاها، راه های روستایی و اراضی زراعی همچون منطقه دشت عباس فراهم است.

وی با اشاره به انتقال آب کرخه به ۵۰ هزار هکتار از اراضی منطقه و همچنین وجود چاه نفتی چشمه خوش، یادآور شد: این پتانسیل های بالقوه، اهمیت کار در این منطقه خاص را بیش از پیش می کند که نیاز به سرمایه گذاری در منطقه احساس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.