جوین_ رئیس کتابخانه عمومی شهرستان جوین گفت: اگر روند کتاب خوانی در این شهرستان که روز گاری مهد فرهنگ وادب بوده است، پیش رود، فرهنگ جامعه ما در دراز مدت با مشکل مواجه خواهد شد.

ساعات کم مطالعه بروز مشکلات فرهنگی در درازمدت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رئیس کتابخانه عمومی شهرستان جوین گفت: این ها تنها گوشه ای از واقعیات امروزی است و ما از این طریق می توانیم به عمق نگرانی و غفلت از مطالعه در بین مردم پی ببریم. سرانه مطالعه در کشور ما براساس مطالعات انجام شده برای هر نفر به میزان چند دقیقه است و این اصلا آمار جالبی برای یک کشور در حال پیشرفت و دارای جایگاه علمی بالا در جهان نیست.  

غلامی اضافه کرد: به راستی مگر ساعتی مطالعه در طول روز و خواندن یک کتاب در هفته چه مقدار وقت ما را می گیرد که حاضر نیستیم به آن بپردازیم، اغلب ما ساعت ها وقتمان را در فضای مجازی و مرور صفحات و کانال هایی می پردازیم که شاید اصلا فایده ای هم نداشته باشد. 

وی توصیه کرد: باید اندکی از این وقت ها را صرف مطالعه کتاب  کنیم. اگر روند کتابخوانی در کشور به همین شکل که روزگاری مهد فرهنگ بوده پیش برود، فرهنگ جامعه در دراز مدت با مشکل مواجه خواهد شد و اگر نتواند جایش را در سبد کالای خانواده پیدا کند، دچار عقب گرد فرهنگی و علمی خواهیم شد.

یکی از جامعه شناسان شهرستان جوین کتاب خوانی را باعث رشد علمی توصیف کرد، و گفت: اغلب ما ساعت ها وقتمان را در فضای مجازی و مرور صفحات و کانال های مجازی تلف می کنیم، که شاید اصلا فایده ای هم نداشته باشد، اما حاضر نیستیم، یک ساعت از وقت روزانه خود را به مطالعه کتاب اختصاص دهیم.  

محمدعلی شمس آبادی خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های ارزیابی پیشرفت فرهنگی در هر کشوری میزان مطالعه کتاب و کتابخوانی در آن مرز بوم است، اما متاسفانه آمار و ارقام ارائه شده از سوی مجامع و سازمان های فرهنگی داخلی و خارجی مانند یونسکو در مورد سرانه مطالعه کتاب در کشور ما چندان امیدوار کننده نیست، و هنوز کتاب در سبد فرهنگی خانواده های ایرانی جایی پیدا نکرده است.  

وی تاکیدکرد: رهبر انقلاب نیز بارها از این وضعیت اظهار گله و ناخشنودی کرده اند و از مسئولین و دست اندرکاران امر خواسته اند تا فکری به حال این وضعیت بکنند و موانع گسترش کتاب و کتابخوانی را برطرف نمایند تا کتابخوانی به صورت یک فرهنگ عمومی درآید و در جامعه فراگیر شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.