اصفهان- اصفهان از گذشته های دور به عنوان مهد صنعت و هنر شهرت داشته و صنایع دستی آن آیینه تمام نمای هنروری اصفهانی ها بوده است.

به نام اصفهان به کام چین

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: در این میان صنایع دستی هنرمندان اصفهانی از شهرت ویژه ای در سرتاسر جهان و در تمامی دوره های تاریخی برخوردار بوده است تا جایی که مدت هاست نصف جهان با عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته می شود.

بر این اساس هرآنچه که به عنوان یک آسیب و تهدید برای این سرمایه هنری و فرهنگی محسوب شود، باید از سوی متولیان و مسئولان فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد.

ورود صنایع دستی از کشورهای دیگر که تهدید بزرگی برای بازار صنایع دستی ایران محسوب می شود، از جمله مشکلات قابل توجه در عرصه فعالیت هنرمندان صنایع دستی اصفهان است.

در حالی که میدان نقش جهان برجسته ترین مکان عرضه صنایع دستی اصفهان است، شنیده ها حاکی است از سه سال پیش این میدان تاریخی به عنوان مکانی برای فروش صنایع دستی خارجی تبدیل شده است.

فروش کالاهای چینی به اسم صنعتگران اصفهان

با توجه به اینکه چندی پیش یکی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان اعلام کرده بود که صنایع دستی در اصفهان به دلیل ورود بی رویه کالاهای چینی و فروش این کالاها با برند اصفهان، رو به نابودی است، خبرنگار ما پیگیر این موضوع شد.

جعفر ذره‌بینی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین تاکید می کند: در حال حاضر کالاهای چینی به اسم صنعتگران اصفهان در میدان نقش جهان اصفهان به فروش می‌رسد.

وی می گوید: این موضوع تخلفی آشکار است که اتفاق افتاده و من مستنداتی را در این ارتباط ارایه خواهم کرد تا به یقین برسید سخنان من با سند و مدرک اعلام شده است.

عضو اتاق بازرگانی اصفهان ادامه می دهد: ما در ابتدا وجود این مشکل را از زبان کسبه بازار در مراجعات حضوری که به اتاق داشتند، شنیدیم و سپس با بررسی موضوع صحت این اتفاق برایمان مسجل شد.

رسیدن به واقعیات وظیفه مهم رسانه هاست

در ادامه برای پیگیری موضوع به سراغ رئیس اتحادیه تولید و فروش صنایع دستی اصفهان رفتیم تا توضیحات ایشان را نیز بشنویم.

عباس شیردل در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین سخنان مطرح شده در ارتباط با فروش صنایع دستی چینی به نام صنایع اصفهان در میدان نقش جهان را به شدت تکذیب کرده  و آن ها را بی اساس خوانده و تصریح می کند: شایعاتی که این روزها دامنگیر بازار صنایع دستی اصفهان شده، از زبان یکی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان  مطرح و دردسر ساز شده در حالی که ایشان هیچ تخصصی در زمینه کالاهای صنایع دستی ندارند!

وی با تاکید بر اینکه تمام مراکز فروش صنایع دستی تحت کنترل اتحادیه و بازرسی صنایع دستی است، می افزاید: اصفهان مرکز صنایع دستی کشور به شمار می رود و تولید ۷۰ درصد صنایع دستی کشور در اصفهان با فعالیت۴۰ هزار تولید کننده، انجام می شود .

رئیس اتحادیه تولید و فروش صنایع دستی اصفهان تصریح می کند: من از شما خبرنگار، تمامی خبرگزاری ها، عضو اتاق و سایر مسئولان دعوت می کنم به طور سرزده از میدان نقش جهان بازدید کنید؛ بی شک در این میدان صنایع دستی چینی پیدا نخواهید کرد.

وی ادامه می دهد: در حالی که مسئولان تاکید بر صنعت پاک به خصوص صنایع دستی دارند، این روزها همه کارشناس صنایع دستی شده اند و هر کسی به خود اجازه دخالت در حوزه فعالیت صنایع دستی می دهد اما در این میان پیگیری شایعات تا رسیدن به واقعیات وظیفه مهم رسانه ها است.

شیردل با اشاره به اینکه این قبیل شایعه دو سال پیش نیز توسط عده ای مطرح شده بودند، اظهار می کند: در همان سالها گزارش مربوطه به دست معاونت صنایع دستی تهران رسید، لذا تیمی را به اصفهان اعزام کردند، همه مغازه ها را بازدید کردند اما چیزی پیدا نکردند.

وی تاکید می کند: هر روز عده ای سوار بر امواج شایعاتی بی اساس می شوند تا خودی نشان دهند، شاید قصد دارند صنایع دستی را به زمین بزنند!

رئیس اتحادیه تولید و فروش صنایع دستی اصفهان اضافه می‌کند: وقتی این شایعات ترویج پیدا می‌کند تا زمانی که کذب بودن آنها ثابت شود، فروش صنایع دستی به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶ سال پیش ۹۰ درصد کالاهای میدان نقش جهان از محصولات کشور چین بود، می گوید: ما با تمام وجود ایستادیم و تمام کالاهای چینی را آرام آرام از بازار جمع آوری کردیم.

شیردل خاطرنشان می کند: هر هفته بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت همراه با گروه های ویژه و یک نفر از قضات  دادگستری در میدان نقش جهان بازدید می کنند و چنانچه مغازه ای کالاهای چینی داشته باشد، نسبت به جمع آوری و اعمال قانون اقدام می کنند.

 به گفته وی، با توجه به نظارت‌های صورت گرفته از سوی اتحادیه و بازرسان اصناف در اصفهان هیچ‌گونه صنایع دستی چینی در مراکز تاریخی به ویژه میدان نقش جهان وجود ندارد.

رئیس اتحادیه تولید و فروش صنایع دستی اصفهاناظهارمی کند: فروش محصولات کاهش یافته چون نگاه مسئولان بر این نبوده که تغییر استراتژی دهند و برنامه مدونی برای صادرات صنایع دستی داشته باشند.

وی با ابراز تأسف از اینکه هنوز یک سامانه اینترنتی بین المللی برای فروش صنایع دستی در کشور راه اندازی نشده است، می گوید: سیاست با اقتصاد عجین است لذا در حال حاضر صنایع ما از جمله صنایع دستی رو به رکود است.

مسئولان فقط شعار می دهند!

با شنیدن سخنان عضو اتاق بازرگانی و رئیس اتحادیه تولید و فروش صنایع دستی اصفهان، سری به میدان نقش جهان زدیم تا از صحت و سقم این موضوع با خبر شویم. صدای چکش مسگرها روی آثار هنری‌شان با نقش ‌و نگارهای فراوان در بازار گوش نوازی و دلبری می کند.

یکی از تولید کنندگان صنایع دستی که در مجاورت مسجد امام مغازه دار است، با ابراز گلایه مندی از وضعیت فروش صنایع دستی می گوید: متأسفانه برخی از همکاران ما به دلیل اینکه جنس چین ارزانتر است، اقدام به فروش اجناس خاتم چینی می کنند.

وی که نخواست نامی از او در این گزارش برده شود، می افزاید: محصولات چینی از جنس مس هستند که با دستگاه طرح هایی بر روی آنها نقش می بندند و در قالب صنایع خاتم به فروش می رسانند.

این تولید کننده تاکید می کند: با توجه به اینکه  اصفهان بیش از ٧٠‌درصد صنایع دستی کل ایران را تولید می‌کند جای سؤال است که چرا باید در مرکز هنر و صنایع دستی کشور اجازه فروش صنایع دستی چینی داده شود.

وی که از کاهش تعداد مشتریان و بازار فروش صنایع دستی گلایه دارد، تصریح می کند: علیرغم اینکه اصفهان در کانون سفر گردشگران خارجی و داخلی است اما نسبت به سال‌های گذشته فروش بسیار کمتری داریم به طوری که تعدادی از همکاران ما تغییر شغل داده اند!

یکی دیگر از فعالان صنایع دستی بازار اصفهان نیز با ابراز نگرانی از فروش محصولات چین با نام صنایع دستی ترکیه یا اصفهان در میدان نقش جهان، می گوید: این محصولات بیشتر در قالب گلدان و بشقاب خاتم، جنس های ملیله دوزی و سفره های قلمکار هستند.

وی تصریح می کند: سالهاست از طریق رسانه ملی تاکید براستفاده از محصولات تولید داخل می شود اما به عقیده من مسئولان فقط شعارگونه رفتار می کنند و اقدام جدی و عملی انجام نمی شود چرا که هر روز شاهد افزایش واردات محصولات خارجی به خصوص از کشور چین هستیم.

این فروشنده صنایع دستی ادامه می دهد: جالب اینجاست که جدیدا محصولات چینی پس از وارد شدن با بسته بندی و برندهای ترکیه به فروش می رسد!

وی با بیان اینکه مصرف‌کننده اغلب به تنها معیاری که اهمیت می‌دهد قیمت محصول است، اظهارمی کند: در ایران هیچ برنامه تبلیغاتی و فرهنگی برای خرید صنایع دستی تولید داخل انجام نمی‌شود.

فروشنده دیگری اظهارمی کند: یک خبرنگار همچون سایر افراد معمولی جامعه نمی تواند تفاوت جنس تولید ایرانی و چینی را تشخیص دهد و پی به فروش صنایع دستی چینی به جای محصولات ایرانی ببرد.

وی یادآور می شود: من کار ملیله ایران را در کنار ملیله چین قرا می دهم و تفاوت آنها را برای مشتریان توضیح می دهم و حق انتخاب و خرید را به آنها می دهم؛ فقط به همین دلیل جنس چینی می آورم تا تفاوت آن با محصولات تولید هنرمندان شهرم را بیان کنم.

این فروشنده یک بشقاب خاتم را نشان داده و اظهارمی کند: در این میدان به وفور می توانید بشقاب و گلدان های خاتم که در پشت آنها برند چین درج شده را ملاحظه کنید.

یکی از هنرمندان قلمزن اصفهان نیز در این باره می‌گوید: وقتی اعتراض می‌کنیم، مسئولان اتحادیه وعده برخورد و جمع آوری محصولات چینی را می دهند، همین الان اگر به مغازه های نقش‌جهان که ۲ ساعت بیشتر وقت شما را نمی گیرد، سری بزنید انواع اجناس غیرایرانی را می توانید می‌بینید که هیچ‌کدام هم متعلق به اصفهان نیستند، اما چون ارزان هستند از طرف مردم و مسافران انتخاب می‌شوند.

وی با ناراحتی از اینکه بسیاری از هنرهای دستی دیگر جوینده‌ای ندارد، ادامه می دهد: با این شرایط چه انتظاری هست که نسل جدید بیایند و راه صنایع دستی را در اصفهان ادامه بدهند.

این هنرمندیکی از راهکارهای مؤثر را پیش‌بینی جرایمی برای فروش صنایع دستی چینی می داند و می گوید: ما بارها از مسئولان خواسته ایم که فروشندگان این اجناس را جریمه کنند اما به نظرم آنها همه دست روی دست گذاشته‌اند تا صنایع دستی در اصفهان نابود شود.

بازار چین در نقش‌جهان نیست!

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین پیرامون سخنان مطرح شده در ارتباط با فروش صنایع دستی چین در بازار میدان نقش جهان، می گوید: خبرنگار باید سخنان رییس اتحادیه را سند قرار دهد و به آن اعتماد کند.

فریدون الهیاری قاچاق کالاها را یک پدیده عمومی در کشور می داند و اظهار می کند: در حال حاضر بازار میدان نقش جهان به عنوان مرکز ثقل صنایع دستی، از وجود صنایع دستی چینی عاری است.

وی تصریح می کند: اینکه اعلام کنیم در استان اصفهان صنایع دستی چینی نداریم، سخن درستی نیست، اما این اطمینان را در ارتباط با مغازه ها و بازارهای میدان نقش جهان می توانیم بدهیم که فروش محصولات چینی در این میدان هرگز اتفاق نمی افتد و چنانچه وجود داشته باشد، در بازرسی ها شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری می شود.

با توجه به بررسی زوایای مختلف برای آگاهی از فروش یا عدم فروش محصولات صنایع دستی چینی در میدان نقش جهان با برند اصفهان و با عنایت به عدم ارایه مستندات ذره بینی- عضو اتاق بازرگانی اصفهان علیرغم وعده ای که برای ارایه آنها به خبرنگار قدس آنلاین داده بود، منتظر ارایه مستندات و اعلام نظر مسؤلان مربوطه خواهیم ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.