نماینده پارلمان عراق با تشریح آرایش سیاسی برای انتخابات پارلمانی آینده این کشور، از نحوه دخالت عربستان سعودی در این انتخابات پرده برداشت.

کمک ریاض به مُهره‌هایش در انتخابات عراق/۳ استان مهم برای شیعیان

به گزارش قدس آنلاین، «کاطع الزوبعی» رئیس کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: «با استناد به بندهای اول و دوم ماده ۵۶ قانون اساسی و بند اول ماده ۷ قانون آن و بند ۴۵ قانون انتخابات پارلمان عراق مصوب سال ۲۰۱۳، باید انتخابات پارلمانی حداقل ۴۵ روز پیش از پایان دوره پارلمان سابق برگزار شود». وی افزود: «با استناد به بند سوم همین ماده قانونی، باید زمان برگزاری انتخابات با تصمیم هیأت دولت و با هماهنگی کمیساریای عالی و مستقل انتخابات مشخص شود و پس از موافقت و رای دادن نمایندگان پارلمانی به آن؛ رئیس جمهور باید حکم ریاستی در این‌باره صادر کند و حداقل ۹۰ روز پیش از آغاز انتخابات آن را به رسانه‌ها اعلام کند».

بر اساس این بیانیه، کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق روز شنبه ۱۲ می ۲۰۱۸ (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) را به هیأت دولت عراق پیشنهاد کرده است. به ویژه که اغلب مقامات مسئول عراقی، مخالف به تاخیر انداختن زمان برگزاری این انتخابات هستند. این انتخابات در حالی قرار است برگزار شود که سخنانی پیرامون دخالت عربستان سعودی در آن برای روی کار آودن مهره های خود در عراق شنیده می شود.  

در همین ارتباط،  به سراغ «نهله الهبابی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «دولت قانون» رفته است و در خصوص آخرین تحولات انتخابات پارلمانی گفتگویی را با وی انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*همانطور که می دانید انتخابات پارلمانی عراق در پیش است. درحال حاضر آرایش سیاسی احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی و نحوه ائتلاف سازی های آنها با یکدیگر چگونه است؟

شیعیان برای پیروزی در دیالی، صلاح الدین و نینوا ناگریز از تشکیل یک ائتلاف واحد هستند؛ درغیراین صورت متحمل شکست سنگینی خواهند شدتاکنون ائتلاف هایی برای شرکت در انتخابات عراق اعلام شده است. اما مسئله اینجاست که ائتلاف های کنونی حاکم بر عراق، تاکنون موضع خود و آرایش سیاسی آینده خود برای مشارکت در انتخابات پارلمانی را به صورت رسمی اعلام نکرده اند.

نه ائتلاف ملی به عنوان بزرگترین ائتلاف شیعی و نه کُردها موضع‌شان برای نحوه مشارکت در انتخابات را رسما اعلام نکرده اند. ائتلاف هایی هم که تاکنون تشکیل شده از میان احزاب و گروه های نوظهور است. این را نیز در نظر بگیرید که در عراق، برخی احزاب نه پیش از انتخابات که پس از برگزاری آن و تحقق پیروزی دست به تشکیل ائتلافات می زنند. اگر بخواهیم در خصوص ائتلافات میان احزاب و جریان های شیعی سخن بگوییم، باید گفت که به نفع آنهاست که یک لیست واحد را برای شرکت در انتخابات پارلمانی ارائه دهند. این مسأله به ویژه در سه استان دیالی، نینوا و صلاح الدین باید مورد توجه قرار گیرد.

ازآنجایی که شیعیان در استان های دیالی، نینوا و صلاح الدین در اقلیت هستند، بنابراین مشارکت مستقل آنها در انتخابات شانسشان برای پیروزی را به حداقل می رساند. لذا شیعیان برای پیروزی در سه استان مذکور، ناگریز از تشکیل یک ائتلاف واحد و معرفی یک لیست واحد هستند؛ درغیراین صورت متحمل شکست سنگینی خواهند شد. در دیگر استان ها به غیر از سه استانی که بدان اشاره شد، تاکنون ائتلاف های شیعی و سنی سنتی مواضع خود را به صورت رسمی اعلام نکرده اند. در آینده شاهد آرایش سیاسی ائتلافات شیعی و سنی بزرگ نیز خواهیم بود.

*درحال حاضر اکثریت پارلمان کنونی در عراق را «ائتلاف اسلامی» تشکیل دهند. چقدر احتمال می دهید که ترکیب آینده پارلمان عراق متشکل از همین ائتلاف باشد؟

اینکه ترکیب آتی پارلمان عراق چگونه باشد، به آرایش سیاسی احزاب و جریان های سیاسی و چگونگی تشکیل ائتلافات توسط آنها، بستگی دارد. ترکیب ائتلافات کنونی نیز ممکن است ترکیب ائتلافات کنونی ممکن است دستخوش تغییرات شود، زیرا برخی افراد به دلایلی ازجمله عدم برخورداری ائتلاف متبوعشان از پایگاه اجتماعی، به ائتلاف دیگری می‌پیوندنددستخوش تغییرات فروانی شود، چراکه برخی افرادی که اکنون در ائتلافات حضور دارند به دلایل مختلف ازجمله عدم برخورداری ائتلاف متبوعشان از پایگاه اجتماعی، به ائتلاف دیگری می‌پیوندند.

در خصوص ائتلاف ملی هم پیشتر اشاره کردم که این ائتلاف برای پیروزی چاره ای جز تشکیل ائتلاف مجدد در استان های دیالی، نینوا و صلاح الدین ندارد و اگر موفق به چنین کاری نشود باید قید کرسی های این سه استان در پارلمان را بزند. اساسا تشکیل ائتلاف توسط هرگروهی که در منطقه ای در اقلیت باشد، مثرثمر است؛ خواه این گروه شیعی باشد خواه سنی. اکنون ائتلاف ملی در استان های مذکور در اقلیت است و باید ائتلاف تشکیل دهد.

اگر شیعیان بخواهند کرسی های استان یتیمِ نینوا که داعش آن را نابود کرده است، در اختیار داشته باشند، باید در این استان با یکدیگر ائتلافات قوی و مستحکم تشکیل بدهند. اگر این اتفاق نیفتد، در آینده نیز هیچ چیز در این استان مهم و سرنوشت ساز، تغییر نخواهد کرد. وضعیت به گونه ای خواهد بود که اکنون است. به طور کلی، اشاره کردم که ترکیب آینده پارلمان را ائتلاف های بزرگ و سنتی تشکیل می‌دهند. این ائتلاف‌ها نیز طی روزهای آتی آرایش سیاسی جدید خود را اعلام می کنند. باید منتظر ماند و دید این آرایش چگونه است.

*در یکی از سخنان خود گفته بود عربستان سعودی از برخی عناصر داخلی عراق برای ورود به پارلمان حمایت می کند. اساسا سعودی ها چگونه در انتخابات پارلمانی دخالت می‌کنند؟

عربستان سعودی از طریق شبکه های اجتماعی متعدد، سیاستمداران شریف عراقی را مورد هجمه قرار می دهد و تخریب می کندبه یاد دارم زمانی که «ثامر السبهان» به در کسوت سفیر عربستان در عراق حاضر بود از ورود جدی ریاض در انتخابات پارلمانی آینده در این کشور سخن می گفت. بنابراین، کاملا طبیعی است که سعودیها با این پیشنیه در انتخابات مداخله کنند. شکی در این مسئله نیست.

درحال حاضر، سعودیها اموال زیادی را برای دخالت در انتخابات پارلمانی عراق خرج می‌کنند. آنها شبکه های اجتماعی متعددی را به نفع خود برای تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات به کار گرفته اند. عربستان سعودی از طریق شبکه های اجتماعی متعدد، سیاستمداران شریف عراقی را مورد هجمه قرار می دهد و تخریب می کند.

یکی از اهداف اصلی عربستان سعودی در بکارگیری رسانه ها و شبکه های ارتباط جمعی، یافتن پایگاه اجتماعی در نزد مردم عراق است. ریاض به دنبال جذب مردم عراق است تا بدین ترتیب آنها به افکاری که پمپاژ می کند، گوش بسپارند. از سوی دیگر، در برخی نقاط عراق که در آنجا فقر و خرابی وجود دارد، عربستان سعودی برای جذب مردم، سرمایه گذاری بیشتری کرده است. سعودیها در چنین مناطقی از طریق کانال های خود به مردم پول تزریق می کنند تا به آنها روی آورند و به عناصر مد نظرشان رأی دهند.

اقدامات تخریبی عربستان در مناطق جنوبی عراق بیش از مناطق دیگر درحال انجام است. همانطور که گفته شد، آنها از دو راه یعنی تزریق پول به مردم از کانال های خاص و بهره‌برداری از  در برخی نقاط عراق که در آنجا فقر و خرابی وجود دارد، عربستان سعودی برای جذب مردم، سرمایه گذاری بیشتری کرده استظرفیت رسانه ها و شبکه های ارتباط جمعی به دنبال تحقق اهدافشان هستند.

*برخی گروه ها و جریان های عراقی معتقدند که حشد شعبی باید منحل شود. علت اصلی این هجمه های گسترده علیه حشد شعبی چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

حشد شعبی تاکنون در مسیر آزادسازی وجب به وجب از خاک عراق قربانی های زیادی را تقدیم کرده است. این گروه در لبیک گویی به ندای مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق، عازم میدان نبرد با داعش شد و دستاوردهای بسیاری را خلق کرد و شایستگی های خود را ثابت کرد.

در ورای درخواست انحلال حشد شعبی، طرف های منطقه ای قرار دارنداکنون گروه ها و جریان هایی حشد شعبی را به شیعی بودن متهم می کنند و این در حالی است که اغلبیت اعضای این گروه را نه شیعیان بلکه تمامی اقشار عراقی تشکیل می دهند. اهل تسنن و عشایر عراقی نیز حضور گسترده ای در حشد شعبی دارند. کما اینکه مسیحیان نیز در این گروه وجود دارند.

اتهاماتی که به حشد شعبی وارد می شود سیاسی و مغرضانه است. امروز این گروه جای خود را در عرصه سیاسی و نظامی عراق به دست آورده است. در ورای درخواست انحلال حشد شعبی، طرف های منطقه ای قرار دارند و برای جامه عمل پوشاندن به هدف خود فشارهای گوناگونی را بر این گروه اعمال می کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.