مرکز ملی فضای مجازی با تشکیل کارگروه راهبری اینترنت اشیاء، خواستار مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای همکاری بیشتر در بهره‌گیری از ظرفیت فناوری اینترنت اشیاء در کشور شد.

بهره‌گیری از ظرفیت اینترنت اشیاء نیازمند هماهنگی ملی

به گزارش قدس آنلاین، مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: بهره گیری از ظرفیت اینترنت اشیاء برای کسب بیشترین منفعت در کشور، با توجه به فرصتها و تهدیدهای توسعه آن، نیازمند هماهنگی و همکاری کلیه ذینفعان و بازیگران بخش حاکمیتی، دولتی، غیردولتی و عمومی در سطح ملی است.

اعمال حاکمیت بر اینترنت اشیاء با ایجاد سکوی بومی برای کاربردهای داخلی، کنترل تجهیزات و اشیای هوشمند از طریق بسترهای مناسب و ایمن بمنظور جلوگیری از خروج گسترده اطلاعات از کشور، جلوگیری از موازی کاری در برنامه ریزی و صرف هزینه، از مهمترین ضرورت های هماهنگی و همکاری دستگاه های مختلف در سطح کشور خواهد بود.

این گزارش با اشاره به فعالیت های بخش دولتی و غیر دولتی در خصوص اینترنت اشیاء، می افزاید: اقداماتی همچون تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی اینترنت اشیا، حمایت از تولید تجهیزات هوشمند در داخل، راه اندازی شبکه NB-IOT، به روزرسانی نرم افزاری تجهیزات شبکه نسل چهار، راه‌اندازی شبکه ارتباطی اشیاء مبتنی بر فناوری SigFox و برگزاری کارگاههای آموزشی و غیره، از جمله اقداماتی است که برغم کارکرد مثبت، به صورت نامنظم و بدون هماهنگی و انسجام لازم و نیز در بعضی موارد بدون در نظر گرفتن پیش نیازهای مربوطه، صورت گرفته است.

از طرفی اجرای پروژه های متعدد و روز افزون درحوزه اینترنت اشیاء، همچون اندازه‌گیری هوشمند و آنلاین میزان مصرف برق، پایش خودروهای سنگین به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت، سنجش خودکار مصرف گاز و پروژه های شهر هوشمند در چند شهر کشور، در شرایط انسجام و راهبرد واحد، کارکرد و اثرگذاری بهتری خواهند داشت.

در این گزارش وضعیت بازار اینترنت اشیاء نیز مورد بررسی قرار گرفته و عدم نظارت لازم بر واردات تجهیزات قابل اتصال به اینترنت، عدم تشکیل خوشه‌های صنعتی منسجم برای پاسخگویی به نیازمندی های ملی و مشخص نبودن رویکرد کشور در خصوص تنظیم مقررات اینترنت اشیاء را از عمده مسائل بازار داخلی در این زمینه دانسته است.

مرکز ملی فضای مجازی با تشکیل کارگروه راهبری اینترنت اشیا درصدد است تا با مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، شرایط لازم را برای هماهنگی و همکاری بیشتر در بهره‌گیری از ظرفیت اینترنت اشیا در کشور، فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.