کرج- هفته اول مهرماه وقتی البرزی ها با سرمایی غافلگیرکننده و بارش های قابل توجه روبرو شدند کمتر کسی تصور می کرد این شروع خوب بارش ها همانجا متوقف شود و دیگر در روزها و هفته های بعد رخ نشان ندهد.

اینجا کسی خشکسالی را باور ندارد

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: این اتفاق تا اینجای سال که تقریبا ۱۲۰ روز از فصل بارندگی ها را پشت سر گذاشته ایم تکرار شده است و همه نگران روزهایی هستند که این عدم بارش ها منجر به دردسرهایی در فصل گرم سال آینده شود.

منطقه البرز مرکزی و جنوبی استان های پرجمعیت و بزرگی را در خود جای داده و در این میان استان البرز به دلیل داشتن دو حوزه آبگیر بسیار مهم از اهمیتی ویژه برخوردار است.

 تامین آب شرب میلیون ها نفر در تهران و کرج وشهرهای پرجمعیت تابعه آنها موضوع مهم و استراتژیک تلقی شده لذا کیفیت بارش نزولات آسمانی همواره مورد توجه مسئولان و مردم بوده است.

در سال های اخیر و بانگاهی به آمار بارش در سال های آبی به خوبی می توان روند رو به تنزل بارش ها را مشاهده کرد اما این اتفاق در سال جاری شکل جدی تری به خود گرفته و گرمای بی سابقه هوا در کنار خشکی متوالی روزهای پاییز وزمستان نگرانی را در نزد مردمان این دیار دوچندان کرده است.

این میزان کم بارش ها هشدار متولیان امر را در این بخش به دنبال داشته به نحوی که چند هفته ای است هشدارهای لازم در خصوص سال کم آب پیش رو داده می شود و از مردم خواسته می شود در مصرف آب صرفه جویی را به شکل جدی مورد توجه قرار دهند و این باور را داشته باشند که اگر رویه فعلی ادامه پیدا کند قطعا در ماه های پیش رو جیره بندی آب و قطعی های مکرر دور از انتظار نخواهد بود.

کاهش ۵۵درصدی بارش نزولات آسمانی

دراین ارتباط مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز از شرایط بحرانی ذخایر آب در این استان خبر داد و گفت: میزان بارندگی ها در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۵ درصدی روبرو بوده است.

بهزاد پارسا اظهار داشت: میزان بارندگی در استان البرز از ابتدای مهر ماه که آن را سال آبی نیز می نامند ۵۱ میلی متر بوده است.

وی ادامه داد: این میزان از بارندگی در استان ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته و ۶۰ درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به آخرین وضعیت ذخایر آب در سدهای استان گفت: در حال حاضر ذخیره آب در سدهای کرج و طالقان به ترتیب ۵۹ و ۶۰ درصد است.

پارسا به راه های مقابله با بحران کم آبی در سال جاری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر بارش های خوبی که در فصل زمستان خواهیم داشت بخشی از کمبود آب در استان جبران خواهد شد.

وی ادامه داد: البته مانند همیشه صرفه جویی و اصلاح مدیریت مصرف باید در بخش های خانگی و کشاورزی در دستور کار شهروندان قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در خصوص اصلاح مدیریت مصرف در میان شهروندان گفت: اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی در بخش های مصرفی همیشه در دستور کار قرار داشته است.

پارسا در پایان تصریح کرد: با توجه به تعاملی که با اداره کل جهاد کشاورزی ایجاد شده است مقرر شده تا طی برنامه های مدون بحث اطلاع رسانی به شهروندان جهت اصلاح مدیریت مصرف به شکل بهتری پیگیری شود.

بحران آب در البرز جدی است

مدیرعامل آب وفاضلاب استان البرز هم با اشاره به حفر ۴۴۰ حلقه چاه مجاز در این استان گفت: در برخی از شهرها برای برداشت از منابع آب زیرزمینی با مشکل مواجه هستیم و ناگزیر به نصب آب شیرین کن شدیم، ولی با این روند در ۵سال آینده حتی آب شور نیز نخواهیم داشت.

غلامرضا رضایی فر با بیان اینکه بحران آب در این استان بسیار جدی بوده و مقابله با خشکسالی به عزمی جدی نیاز دارد، افزود: اکنون وضعیت تامین آب شرب در البرز عادی است ولی به طور قطع این شرایط پایدار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آب مصرفی استان البرز از طریق چاه و ۳۰ درصد دیگر از منابع سطحی تامین می شود، اظهار کرد: از مجموع ۴۷۰ حلقه چاه در استان البرز در حال حاضر ۳۸۱ مورد بهره برداری صورت می گیرد.

مدیر کل آب و فاضلاب شهری استان البرز  با بیان اینکه باقی مانده چاه های یاد شده به سبب بهره برداری غیر مجاز خشک شده است، افزود: پیش بینی می شود طی سال آتی۹ شهر استان البرز با مشکل تامین آب مواجه شوند.

صحبت های متولیان امور آب در استان البرز حکایت از کمبودهای حاد موجود در این بخش دارد و این در حالی است که متاسفانه علیرغم تلاش های صورت گرفته برای ترغیب مردم به رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی این نعمت خدادادی، اما همچنان خیلی از مردم کمبود آب را نمی پذیرند و آن را  به هر میزان و کیفیتی که خود صلاح بدانند مصرف می کنند.

 سازمان های مردم نهاد مُروج صرفه جویی

این موضوع را از جنبه  فرهنگی نیز مورد بررسی قرار دادیم و در این خصوص به سراغ یکی از فعالان فرهنگی و مسئولان سازمان های مردم نهاد البرز در حوزه فرهنگی رفتیم.

رامین گواشیریانی با اشاره به اینکه مردم علیرغم هشدارها وتذکرات مسئولان کمبود آب را باور ندارند گفت: متاسفانه در این زمینه نتوانسته ایم فرهنگ سازی درستی را صورت دهیم و برخی از مردم مصرف آب به هر میزان را حق مسلم خود می دانند.

دبیر سازمان مردم نهاد اُفق فرهنگ رسانه که سازمانش سال گذشته از سوی مسئولان آب و فاضلاب البرز به عنوان سفیر آب معرفی شده  با بیان اینکه رسانه های گروهی باید بیشتر در موضوع رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی منابع آبی مردم را هدایت  کنند گفت: در این میان بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد می تواند بسیار راهگشا باشد.

وی با تاکید براینکه البرز بیشترین سازمان های مردم نهاد کشور را در خود جای داده است گفت: این ظرفیت بالا باید در ابعاد مختلف اجتماعی به خصوص موضوع صرفه جویی آب و مصرف درست این نعمت خداوندی به کار گرفته شود.

گواشیریانی بهره گیری از چهره های شاخص و مطرح دنیای هنر و ورزش برای اشاعه فرهنگ مصرف بهینه آب را یک راهکار موثر در فضای فعلی عنوان کرد و گفت: در گذشته اقداماتی در این رابطه صورت گرفت اما در شرایط فعلی باید از این ابزار در کنار دیگر تمهیدات بهره گرفت و مردم را به شکل موثر با شرایط بغرنج فعلی و کمبودهای جدی پیش رو آشنا کرد.

این فعال اجتماعی افزود: به نظرم باید با روش های نوین و بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و رسانه ای جدید موضوع صرفه جویی را اطلاع رسانی کرد و مردم را به این باور رساند که ادامه این روند می تواند تبعات جبران ناپذیری برای آینده آنها و فرزندانشان داشته باشد.

جمعیت بالای ساکن در البرز و تهران و حجم رو به ازدیاد مصرف آب در این منطقه مدت هاست چراغ هشدار کم آبی و بی آبی را روشن کرده اما جای تاسف اینکه خیلی از مردم به این باور نرسیده اند که سال های کم آبی و خشکسالی را پشت سر می گذاریم و سطح آب سفره های زیرزمینی نیز هر ساله به شکل چشمگیری پایین وپایین تر می رود.

مردم ساکن در گستره البرز باید به این باور برسند که آب هست اما کم است و قطعا ادامه این شرایط آنها را با مخاطرات جدی ای روبرو می کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه رویه فعلی منجر به بحران های اجتماعی در آینده خواهد شد و چه خوب است که با درک تنگناهای موجود موضوع کم آبی ودرست مصرف کردن آن را جدی بگیریم و از مسئولیت خطیری که بر گردن همه ما نهاده شده شانه خالی نکنیم.

در عین حال اصلاح شبکه فرسوده انتقال وتوزیع آب، ایجاد تصفیه خانه های جدید برای بهره وری بیشتر از آب و همت بیشتر مسئولان در خصوص بهره گیری از ابزارهای  نو برای آگاهی بخشی هر چه موثر تر به مردم یک امر ضروری است و باید به شکل جدی به آن پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.