رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی از ضرورت معماری ناجای آینده با رویکرد تمدن نوین اسلامی خبر داد و گفت: در این معماری باید شاخص‌های پاسخگویی به مردم احصا و تعریف شود.

پلیس باید به مأمورِ مجاهدِ مسئول تبدیل شود

قدس آنلاین- رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی از ضرورت معماری ناجای آینده با رویکرد تمدن نوین اسلامی خبر داد و گفت: در این معماری باید شاخص‌های پاسخگویی به مردم احصا و تعریف شود.

سردار احمدرضا رادان صبح دیروز و در ابتدای نشست خبری اولین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی که روز چهارشنبه بیست هفتم دی ماه برگزار می‌شود، به تشریح فعالیت‌های مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی پرداخت و گفت: این مرکز بخوبی توانسته جای خود را در میان نیروهای مسلح باز کند.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی جدا از مأموریت‌های معمول خود دو کار ویژه را در دستور کار دارد، افزود: معماری ناجای آینده و رویکردها و روش‌های پلیس در این معماری از جمله این کارهاست.

به گفته وی مرکز یاد شده تا پایان امسال به بررسی مرحله وضع موجود می‌پردازد و از ابتدای سال ۹۷ وارد بحث معماری ناجای آینده می‌شود.

وی سپس به نگاه مقام معظم رهبری در بحث تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: از نظر رهبر معظم انقلاب، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی جزو مراحل پنج گانه مسیر انقلاب تفسیر شده است که در حال حاضر ما در مرحله دولت اسلامی قرار داریم.

رادان ضمن اشاره به تأثیرگذاری مثبت استفاده از دیدگاه‌های اندیشمندان و چهره‌های مختلف در معماری ناجای آینده به تبیین ناجای آینده پرداخت و گفت: نیروی انتظامی آینده باید مدرن و پاسخگو باشد به طوری که بتواند با بخش‌های مختلف جامعه و مردم ارتباط برقرار کند. در واقع جدا از آنکه یک نیرویی مسلح محسوب می‌شود، دارای کارکردهای اجتماعی هم خواهد بود.

به گفته وی با توجه به شرایط آینده، ناجا نمی‌تواند محدود و محصور به زمان شود چون جامعه و مردم محدود و محصور به زمان نمی‌مانند.

رادان با اشاره به افزایش مدام سطح دانش و بینش مردم، افزود: این موضوع افزایش مطالبه گری مردم را در پی دارد و بر همین اساس باید سازمان‌هایی باشند که این مطالبات را شناسایی کرده و به آن‌ها پاسخ بدهند و حتی بتوانند، مطالبات جدیدی را در ذهن مردم ایجاد کنند.

رادان درپاسخ به قدس درباره شاخص‌های ناجا برای پاسخگویی به مردم به عنوان یکی از رویکردهای ناجای آینده، گفت: در حال حاضر معماری ناجای آینده در مرحله بررسی وضع موجود بسر می‌برد، اما قطعاً باید شاخص‌های مورد نظر برای پاسخگویی به مردم احصا و تعریف شود که این امر برای زمانی است که وضع مطلوب به دست بیاید. البته باید تا آن زمان کمی تحمل داشته باشیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی در همین زمینه تصریح کرد: رویکرد ما در تمدن نوین اسلامی آن است که پلیس همان گونه که از مأمور معذور به مأمور مسئول رسیده است از این مرحله هم بالاتر رفته و به مأمور مجاهد مسئول تبدیل شود که هم به مأموریت‌های معمول خود بپردازد و هم در راستای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و حفظ سازمان گام‌های مؤثری بردارد.

وی سپس در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا با تعاریفی که از ناجای آینده شده، می‌توان گفت ناجا مأموریت ضابطیت قضایی خود را از دست داده و به عنوان یک نهاد سیاستگذار شناخته خواهد شد، گفت: قطعاً چنین چیزی نیست و ناجا مأموریت ضابطی خود را از دست نخواهد داد، ولی در بخش‌هایی از آن که ضابطیت ندارد، مانند مراکز مطالعاتی و پژوهشی باید به ضابطان کمک کنند تا بهتر به وظایف خود بپردازند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.