کرج - مدیر کل بهزیستی استان البرز با بیان اینکه این استان از حیث طلاق ، رتبه پنجم کشور را دارد گفت: براساس بررسی های صورت گرفته اعتیاد علت اصلی طلاق در البرز است.

البرز دارای رتبه پنجم طلاق در کشور است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، داریوش بیات درنشست تخصصی راه اندازی سامانه ملی طلاق که صبح امروز یکشنبه برگزار شد، با بیان اینکه سالها پیش طرحی برای کاهش طلاق ارائه شد و به سازمان ها ماموریت داده شد که پدیده های آسیب شناسی را  شناسایی کنند اظهار کرد: اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و کودکان کار باعث آسیب و گرفتاری هایی در خانواده و جامعه شده اند.

وی افزود:  یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی طلاق است و توجه به علل طلاق در نه ماهه سال جاری نشان دهنده این موضوع می باشد که که سه عامل اولویتی طلاق از دیدگاه مراجعین به ترتیب اعتیاد، خیانت و دخالت اطرافیان بوده است.

بیات با اشاره به اینکه اعتیاد ۲۰با سهمی درصدی به عنوان عمده ترین علت طلاق محسوب می شود افزود: در مراحل بعدی خیانت با ۱۱درصد و دخالت خانواده با ۶ درصد قرار دارد.

وی در خصوص مدت زمان زندگی مشترک مراجعه کنندگان طلاق گفت: ۳۵ درصد از این افراد بیش از ۱۰سال زندگی مشترک دارند و ۲۶ درصد آنها بین ۵ تا ۱۰ سال زندگی مشترک و ۱۳درصد دیگر بین ۵ تا ۱۵ سال زندگی داشته اند.

مدیر کل  بهزیستی البرز در بخشی دیگر از سخنانش گفت: خدمات تخصصی ارائه شده به مراجعین شامل ۳هزار و ۳۹۹ مورد خدمات روانشناسی و ۲هزار و ۱۳۶ مورد خدمات مددکاری و یکهزارو ۵۱۵ مورد خدمات خصوصی بوده است.

بیات  با اشاره به وضعیت استان البرز در کاهش طلاق خاطر نشان کرد: در حال حاضر استان البرز از حیث طلاق، رتبه ۵ کشور را دارد و استان های تهران، گیلان، قم، کرمانشاه به ترتیب جایگاه اول تا  چهارم کشور را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: در حال حاضر یک مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق مستقر دردادگستری کرج و یک واحد مشاوره در دادگستری ساوجبلاغ و یک واحد مشاوره در محل اورژانس اجتماعی در شهرستان نظرآباد فعال می باشد  ودر شهرستان طالقان و اشتهارد با همکاری بخش غیر دولتی خدمات مورد نیاز به متقاضیان ارائه می گردد.

مدیر کل  بهزیستی البرز با اعلام اینکه طی ۹ ماهه اول سال جاری هزار و۴۳۱نفر از خدمات مراکز کاهش طلاق حوزه امور اجتماعی بهره مند گردیده اند افزود: از این تعداد ۱۶ درصد منجر به سازش گردیده و۴۷ درصد جهت طلاق به دادگستری معرفی شده اند.

بیات در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هدف از فعالیت مراکز در مرحله اول کاهش طلاق و در مرحله بعد آسیب های  ناشی از وقوع طلاق برای زوجین و فرزندان می باشد تاکید کرد: دراین مراکز خدمات تخصصی مددکاری، روانشناسی و حقوقی به مراجعین ارائه می شود.

وی در ادامه گفت: طی۹ ماهه سال جاری ۲هزار و ۸۶۲نفر از خدمات مراکز کاهش طلاق سازمان بهزیستی بهره مند بوده اند که به طور میانگین حدود ۱۳ درصد از این موارد منجر به سازش شده اند.

مدیر کل بهزیستی البرز  در خصوص سامانه جامع طلاق گفت: به منظور تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از بروز اختلافات حاد خانوادگی، طلاق و عوارض ناشی از آن برای نخستین بار با هدف ایجاد سامانه، یکپارچگی آمار و اطلاعات طلاق در سطح کشور و ایجاد هم افزایی درنحوه ارائه خدمات تخصصی در محاکم و دادگاه های خانواده و مراکز مرتبط تحت نظارت سازمان بهزیستی اقدام به طراحی سامانه «جامع طلاق»  نموده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دراین راستا تفاهم نامه ای بین سازمان بهزیستی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه منعقد شده است.

بیات نژاد در تشریح این سامانه گفت: افراد قبل از ورود به دادگاه و ثبت رسمی دادخواست طلاق وپیش از آن که بخواهند وارد چرخه وکلا شوند از همان ابتدا به چرخه خدمات مددکاری و روانشناسی ورود پیدا می کنند ودر جهت منازعات زناشویی آن ها اقدام می شود.

وی در پایان افزود: زمانی که زوجین برای طلاق به دادگاه مراجعه می کنند دیگر نیاز به تشکیل پرونده طبق روال قبل نیست  ودرهمان ابتدا زوجین با تشخیص تیم غربالگری سازمان بهزیستی به مراکز مشاوره و کلینیک مددکاری اجتماعی ارجاع می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.