بجنورد- در نیمه دوم سال ۹۳ میدان امام رضا(ع) بجنورد به منظور اصلاح هندسی و نصب المانی جدید که معرف خراسان شمالی باشد، در دوره روح الله براتیان شهردار وقت بجنورد تخریب شد و به دلیل استفاده از تکنولوژی روز در ساخت المان این میدان، کار اتمام پروژه به طول انجامید.

تکمیل میدان امام رضا (ع) بجنورد در پیچ لجبازی ها/ مردم منتظر اقدام سریع شهرداری

قدس آنلاین- گروه استان ها- سمانه محمدزاده ثانی: پس از تخریب این میدان، در اوایل آذر ماه ۹۳ روح الله براتیان شهردار بجنورد با صدور فراخوانی از معماران، طراحان و هنرمندان خواست تا با ارئه طرح‌های پیشنهادی خود دراین فراخوان شرکت کرده و طرح‌های خود را به دفتر معاونت عمرانی شهرداری ارسال کنند.

در این فراخوان ۲۰ روزه قرار شد تا پس از داوری طرح‌ها، به سه طرح برگزیده توسط هیات داوران که متشکل از اعضای کمیته فنی شهرداری بود جوایز ی اهدا شود.

انتخاب طرح‌های برتر

با پایان یافتن مدت فراخوان، روح الله براتیان شهردار وقت این شهر اعلام کرد که از میان ۴۵ اثر ارسالی در جلسه‌ای با حضور اساتید دانشگاهی ومتخصص در رشته‌های هنری سه اثر برتر انتخاب شد.

وی از طراحان خواست تا در یک فرصت سه روزه به دفاع از طرح‌های خود از مبانی نظری پرداخته و سپس با برآورد هزینه، جانمایی سازه، متریال ساخت بهترین اثر اجرایی شود.

براتیان تمام توان خود را به کار گرفت تا طراحی و المان این میدان متناسب با باورهای مذهبی و معرف بارگاه علی بن موسی الرضا (ع) به گونه‌ای باشد که این میدان به یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین میدان های شهر تبدیل شود.

اما متاسفانه بنا به برخی مشکلات بوجود آمده روح الله براتیان از سمت خود کناره گیری کرد.

این میدان که قرار بود پس از اصلاح هندسی به بهترین و بزرگ ترین میدان بجنورد تبدیل شود بعد از آن متاسفانه شهردار سابق و شورای دوره چهارم با گذشت بیش از سه سال هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام ندادند و به شکل نامناسبی این میدان به حال خود رها شد و در این مدت میلیون ها مسافر و زائری که از مسیر این استان تردد کردند به ویژه مسافران نوروزی ۹۴، ۹۵، ۹۶ این میدان را در سه عید پیاپی با نامناسب ترین وجه نظاره کردند.

بعد از پایان یافتن دوره چهارم و آغاز به کار اعضای شورای دوه پنجم و انتخاب شهردار مجددا روح الله براتیان شهرداری بجنورد را به دست گرفت.

اما خوشبختانه اکنون که حدود ۵۰ روزی ست روح الله براتیان دوباره شهرداری بجنورد را به دست گرفته در نخستین اقدام خود پس از روی کار آمدن، طرح فضای سبز میدان امام رضا(ع) را اجرایی کرد.

شهردار بجنورد در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: میدان امام‌رضا(ع) بجنورد در گذشته غیرفنی ساخته شده بود و به لحاظ ایمنی با مشکل روبه‌رو بود، به‌طوری‌که سبب وقوع تصادف رانندگان عبوری بود بر این اساس مشاوری گرفته و طرحی ارایه شد تا میدان به صورت فنی اصلاح شد.

روح الله براتیان با بیان این‌که رفع ایراد فنی که قرار بود در دوره پیشین بنده  ۱۰ روزه انجام شود به علت نیاز به جابه‌جایی شبکه‌های گاز، دو ماه و نیم طول کشید، می افزاید: شهرداری برای اجرای این طرح از دستگاه‌های خدمات‌رسان استعلام گرفت و شرکت‌های آب، برق و مخابرات اعلام کردند که در این محدوده شبکه‌ای ندارند اما در اجرا با شبکه گاز برخورد کردیم.

وی تصریح‌می کند: شبکه گاز که ۳ ماه قبل کار شده بود، اعلام کردند که شبکه در دو متری عمق زمین اجرا شده است و این در حالی است که در خاکبرداری انجام شده، در عمق ۶۰ سانتی به شبکه گاز برخورد کردیم.

براتیان می گوید: بر این اساس شبکه اصلی گاز شهر در میدان امام‌رضا(ع) جابه‌جا و میدان به لحاظ هندسی اصلاح شد، با رفع ایراد فنی پیشنهادهایی مبنی بر ساخت المان نیز مطرح شد که فراخوان داده شد و طرح ۸ طاق امام‌رضا(ع) انتخاب و ساخت این طرح در نشست شورای دوره چهارم مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

شهردار بجنورد با بیان این‌که در بررسی طرح المان، تصمیم بر این شد که المان با سازه فلزی اجرا شود، می افزاید: در نامه‌ای که معاون عمرانی‌ام به من مکاتبه کرد، عنوان شد که ساخت این سازه فلزی از عهده هر شرکتی ساخته نیست و قابلیت مناقصه‌گذاری هم وجود ندارد بر این اساس بررسی شد و یک شرکت در تهران که تجهیزاتی از سوئیس وارد کرده بود، شناسایی شد.

باطل شدن قرارداد

براتیان می گوید: ۳۰ درصد از اجرای این پروژه انجام شده بود که شورای شهر دوره چهارم بجنورد بدون اطلاع به شهرداری، قرارداد را باطل کرد و ساخت آن سازه تا به حال حاضر متوقف باقی ماند.

وی با بیان این‌که این تصمیم شورای چهارم سبب شد تا مردم بجنورد و مسافران عبوری از استان در این چند سال با چهره زشت میدان امام‌رضا(ع) روبه‌رو شوند، ادامه می دهد: در این چند سال شاهد حاشیه‌سازی برای این میدان بودیم، چرا در این مدت که من شهردار نبودم برای میدان کاری نشد؟ در آن زمان به سبب بداخلاقی اداری، پروژه‌ای که قرار بود نماد زیبای شهر باشد، متوقف و خسارت زیادی به بیت‌المال تحمیل شد.

وی می گوید : در واقع المان میدان امام رضا(ع) به علت لج و لجبازی اجرایی نشد.

براتیان می افزاید: به دلیل اینکه وضعیت مالی شهرداری مناسب نیست در همان روز اول بعد از معارفه بنده، بلافاصله برای این‌که چهره زشت سامان یابد، فضای سبز اجرا شد تا شکل ظاهری میدان اصلاح شود.

پروژه ۲.۵ میلیاردتومانی

وی می افزاید: پروژه ای که قرار بر این بود تا با هزینه کرد ۸۰۰ میلیون تومان در آن زمان انجام شود در حال حاضر به ۲.۵ میلیارد تومان رسیده است و آیا هم اکنون شهرداری با این وضعیت مالی توان اجرای این پروژه را خواهد داشت؟

براتیان ادامه می دهد: افرادی که سبب شدند تا با ارائه دلایل غیرمنطقی این پروژه اجرایی نشود باید پاسخ گوی مردم باشند.

وی با تاکید بر اینکه به طور قطع اجرای این پروژه با ۹۹ میلیارد تومان بدهی شهرداری در اولویت قرار ندارد، اظهار می کند: این پروژه اجرایی خواهد شد اما در نقطه ای دیگر از شهر که در حوالی کشتارگاه دام قدیم قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.