بازهم سخنان فکر نشده ترامپ کار دستش داد. سخنانی که تقریبا همه جهان آن را محکوم کردند.دونالد ترامپ در جلسه خصوصی با تعدادی از نمایندگان کنگره با اشاره به حضور مهاجران از کشورهایی چون السالوادور، هائیتی و برخی کشورهای آفریقایی در آمریکا گفته است: چرا مردم کشورهایی را که «چاله مستراح» هستند، به آمریکا راه می دهیم؟

حاشیه های دهان همیشه باز آقای رئیس جمهور!

قدس آنلاین- بازهم سخنان فکر نشده ترامپ کار دستش داد. سخنانی که تقریبا همه جهان آن را محکوم کردند. دونالد ترامپ در جلسه خصوصی با تعدادی از نمایندگان کنگره با اشاره به حضور مهاجران از کشورهایی چون السالوادور، هائیتی و برخی کشورهای آفریقایی در آمریکا گفته است: چرا مردم کشورهایی را که «چاله مستراح» هستند، به آمریکا راه می دهیم؟  

رئیس جمهوری آمریکا خواستار پذیرش مهاجرانی از کشورهای مثل نروژ شد. در پی انتشار این اظهارات، ابتدا در روزنامه واشنگتن پست و سپس در سطح رسانه های داخلی و خارجی، تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه به دفاع از ترامپ برخاستند و اعلام کردند که چنین سخنانی را از ترامپ نشنیدند اما برخی  نمایندگان دموکرات وهم حزبی های جمهوری خواه ترامپ، اظهارات نژادپرستانه و توهین آمیز وی را در جلسه با تعدادی از نمایندگان کنگره تائید کردند.  

«دیک دوربین» سناتور دموکرات ایالت ایلینوی مصرانه می‌گوید، این کلمات را با گوش خودش شنیده و ترامپ «چند بار» از این کلمات «نژادپرستانه»  استفاده کرده است.

واکنش سازمان ملل به سخنان ترامپ

پس از انتشار گزارش‌ها درباره اظهارات توهین آمیز ترامپ،  سخنگوی سازمان ملل ترامپ را به بیان اظهارات شرم‌آور و نژادپرستانه متهم کرد و این اظهارات را خلاف ارزش‌های جهانی دانست. «روپرت کولویل»، سخنگوی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد گفت: "اگر واقعا تائید شود رئیس‌جمهوری آمریکا چنین حرفی زده است، با ابراز تاسف باید گفت واژه دیگری جز نژادپرستی وجود ندارد.  سخنگوی سازمان ملل متحد به سخنان ترامپ در ایام تبلیغات انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ اشاره کرده که گفته بود مهاجران مکزیکی مجرم و زناکار هستند. "این اولین بار نیست که ترامپ این گونه بی پروا و بدون ملاحظه منافع ملی و فضای سیاسی آمریکا،  تفکرات نژادپرستامه خود را به زبان می آورد.

بیش از نیم قرن از جنبش حقوق مدنی و لغو تمام قوانین برتری نژاد سفید در آمریکا می گذرد اما ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید،  با اقدامات و اظهارات مختلفی نشان می دهد که به دنبال احیای تفکر برتری نژاد سفید در آمریکا است. در تجریه و تحلیل آرای ترامپ نیز بسیاری از کارشناسان اذعان کردند که وی با طرح شعارهای نژادپرستانه مثل کشیدن دیوار در مرز مکزیک و یا ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا، رای سفیدپوستان برتری طلب را کسب کرد.

سابقه افکار نژادپرستی ترامپ در جنبش ضد نژادپرستی آمریکا

رئیس جمهور آمریکا نخستین باردر قبال برخی تحولات مثل حوادث خشونت بار شهر «شارلوتزویل»  ایالت ویرجینیا گرایش های نژادپرستانه خود را آشکار کرد. ترامپ به صراحت از اقدامات خشونت بار گروه های نژادپرست در اعتراضات این شهر حمایت کرد.   «جی ای. پیرسون» کارشناس مسائل سیاسی در مقاله ای در روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت:"حامیان و فعالان حقوق مدنی، دانشمندان حوزه علوم اجتماعی و شهروندان عادی آمریکا همگی توافق دارند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا یک نژادپرست به مفهوم واقعی کلمه است. "این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:"رفتار و گفتار ترامپ مصداق بارز پدیده تبعیض نژادی است. "مواضع نژادپرستانه ترامپ در داخل هیات حاکمه آمریکا نیز بازتاب داشته است. «جان فیلی»، سفیر آمریکا در پاناما در پی اظهارات نژادپرستانه ترامپ از مقام خود استعفا کرده و گفته است که دیگر نمی‌تواند در دولت وی کار کند.

واکنش کشورهای آفریقایی به سخنان ترامپ

گروه متشکل از ۵۴ نماینده کشورهای آفریقایی در سازمان ملل  ضمن ابراز اینکه از اظهارات دونالد ترامپ شوکه شده اند، این اظهارات را نژاد پرستانه و یک رسوایی توصیف کردند و عذر خواهی رئیس جمهور آمریکارا خواستار شدند. گروه کشورهای آفریقایی همچنین از تداوم موضع نژاد پرستانه دولت آمریکا در قبال مهاجران آفریقایی و رنگین پوست ابراز نگرانی کرد.

سفرای کشورهای آفریقایی در سازمان ملل با ملت هائیتی و سایر کشورهایی که مورد اهانت رییس جمهور آمریکا قرار گرفته اند، ابراز همبستگی کرده و از همه شهروندان آمریکایی که این اظهارات را محکوم کرده اند، قدردانی نمودند. منابع دیپلماتیک اعلام کردند که متن بیانیه گروه کشورهای آفریقایی در سازمان ملل به شکل بی سابقه ای تند است. همچنین هائیتی در واکنش به سخنان ترامپ علیه مردم این کشور، سفیر آمریکا را به وزارت امور خارجه فراخواند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.