گنبدکاووس- مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وجود ۷۰ اثر ملی با قابلیت ثبت جهانی در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون ۵۲ اثر در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

۵۲ اثر تاریخی کشور در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد عزیزی عصر یکشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیران قدیم و جدید پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس، گفت: اقدامات لازم برای ثبت این آثار در فهرست سازمان جهانی یونسکو در حال انجام است. 

وی بابیان اینکه تاکنون ۲۲ اثر تاریخی کشور ثبت جهانی شدند، افزود: ثبت جهانی این آثار در حفظ و صیانت از آثار و نیز به جذب گردشگر خارجی و کسب درآمد حاصل از حضور گردشگران کمک می کند.

عزیزی با اشاره به بازدید گردشگران از آثار تاریخی ثبت شده ملی و جهانی کشور درسال ۹۵ اضافه کرد: پارسال حدود ۶ میلیون گردشگر از این آثار بازدید کردند که ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را گردشگران خارجی تشکیل دادند.

وی به آمار بازدید گردشگران از آثار تاریخی ثبت شده ملی و جهانی کشور درسال جاری به دلیل اینکه آمار در پایان هر سال جمع بندی می شود اشاره نکرد اما گفت: آثار تاریخی از ظرفیت های خوب در توسعه فرهنگی و اقتصادی هر شهر، استان و کشور است.

مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به برج قابوس گنبدکاووس افزود: با اینکه این برج از ظرفیت های خوب برای توسعه فرهنگی و اقتصادی به شمار می رود اما معماری شهری هیچ تناسبی با برج ندارد.

عزیزی گفت: این اثر برجسته معماری اسلامی مورد توجه جهانیان قرار دارد و لازم است تا از این فرصت برای بازنگری در معماری شهری و توسعه فرهنگی و اقتصادی شهر استفاده شود.

وی با اشاره به تهیه طرح مدیریت پلان و توسعه حریم برج قابوس و با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت های مدیریت شهری برای اجرای آن، اضافه کرد: میراث فرهنگی نیز امسال مبلغ ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پلان مدیریتی پیش بینی کرده است.

عزیزی تصریح کرد: شهر گنبدکاووس علاوه بر برج قابوس به عنوان یک اثر تاریخی، میراث ناملموس و غنی اقوام مختلف را دارد که تاکنون از آن استفاده نشده و باید برای آن برنامه ریزی شود. 

وی همچنین از عدم تخصیص اعتبار از سوی سازمان یونسکو به آثار تاریخی ثبت شده جهانی از جمله برج قابوس خبر داد و گفت: یونسکو تنها کمک های فنی و درمواقع بحران مثل سیل یا زلزله که به آثار تاریخی خسارت وارد شود، کمک های مادی انجام می دهد.

دراین مراسم که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، فرماندار ویژه گنبدکاووس و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر گنبدکاووس حضور داشتند، با تجلیل از جاوید ایمانیان مدیر قبلی پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس، عبدالمجید نورتقانی به عنوان مدیر جدید این پایگاه معرفی شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.